Aviseringar
Rensa alla

Hur viktigt är det att svara på "djupafrågor"


Ämnesstartare

Jag hoppas på själavandring(hur mycket jag egentligen tror på det vet jag ej...) verkar så trist om man måste va på samma ställe i en evighet... om de inte är typ Valhall dock[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är så viktigt man vill att det ska vara. Vill man inte svara så behöver man inte tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du lever och lär och inser att du måste hitta din mening med livet.

meningen går dock alltid ut på att finna frid och trygghet inom dig själv i ditt liv och att antingen sluta hata eller omvandla hatet till något positivt.


   
SvaraCitera
Bakric

OF 5:

Det är en typ av fråga som aldrig kommer få något bra svar och ändå ges alldeles för mycket tid, energi och känslor.

Frågan får aldrig svar för att samhällets syn på andlighet är starkt stigmatiserad gentemot vetenskapliga tankebanor och synsätt, och ett maskineri som motarbetar sig själv får väldigt svårt att processa den här typen av frågeställningar.
Har ingen lust att dryfta sånt här i egen text då jag inte är på särskilt verbalt humör för tillfället, men hänsvisar till serien Spirit Science (finns på youtube).
Självklart ska man ta det som framställs med en nypa salt och begrunda sannolikheten i det själv (han är trots allt också en människa precis som vi andra), men man kommer med otroligt många intressanta tankebanor och interna frågeställningar under seriens gång, både ur andliga och vetenskapliga (om än ibland till synes pseudovetenskapliga) perspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Frågor som Har vi en själ? Varför finns vi? Kommer vi att förstå universums natur? och så vidare Det har bara ett svar

Jag tycker det är jätte löjliga frågor. Som dom bara hittarpå för att de ska verka som dom är smarta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Har vi en själ?

nej.

My dreams are her:

Varför finns vi?

slumpen.

My dreams are her:

Kommer vi att förstå universums natur?

det slutar aldrig att expandera och slumpen avgör vilka kombinationer som smälter samman och blir särskilda system.

jag är djupt intresserad av svarta hål och paralella universum, men som en stor man en gång sade:
"meningen med livet hittar du inte ute i rymden, det är bara ett intresse."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

"meningen med livet hittar du inte ute i rymden, det är bara ett intresse."

Låter smart. Vem sa det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lossas vampyr:

Jag tycker det är jätte löjliga frågor. Som dom bara hittarpå för att de ska verka som dom är smarta.

pseudointellektuella frågeställningar som vissligen visar sakkunskap men inte har mycket att göra med det verkliga livet. vi borde intressera oss mer för jorden med dess oändiga möjligheter.
där hittar vi också vår mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I morse blev jag fascinerad över att mina tänder sitter i en perfekt rad. Slumpen och evolutionen är otroligt effektiva och finmotoriska. Konstigt[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

I morse blev jag fascinerad över att mina tänder sitter i en perfekt rad. Slumpen och evolutionen är otroligt effektiva och finmotoriska. Konstigt[cry][cry]

känn dig utvald [blush] dina gener har klarat sig genom generationerna och det naturliga urvalet på grund av att du har gynnsamma egenskaper.

alla bör känna sig utvalda genom att de på något vänster har klarat sig genom evolutionen.

även psykiska sjukdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min biologilärare(sydsveriges bästa lärare 2009) sade det till mig och allt blev så logiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Låter smart. Vem sa det?

en astronomfysiker i en dokumentär som kommentar på alla som är fanatiskt intresserade av rymden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

även psykiska sjukdomar.

Intressant tanke, men det gäller väl endast ärftliga sådana? Eller bevisar detta att "sjukdomar" egentligen är en tillgång?

Om man ser på övriga sjukdomar; är det fel att uppleva att det pågår en evolutionistisk kamp mellan hur människor och virus/bakterier uppgraderar sig? Annars borde sjukdom vara i princip utrotad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Intressant tanke, men det gäller väl endast ärftliga sådana?

ja precis på grund av att de på något sätt har varit gynnsamma i flocksamhället och längre fram i tiden, av det skälet som du själv sade

MissAnox:

Annars borde sjukdom vara i princip utrotad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Om man ser på övriga sjukdomar; är det fel att uppleva att det pågår en evolutionistisk kamp mellan hur människor och virus/bakterier uppgraderar sig?

det händer och det är på grund av vår medicinering! vi var inte menade att äta mediciner utan att leva som andra djur och naturligt hålla nere befolkningsmängden.
så du kan skylla på aggressiva virus som anpassar sig och även idioter som äter en massa starka läkemedel utan skäl.

detta är ett enormt skrämmande problem och enligt mig något som jag mycket väl kan tänka mig utrota en del av befolkningen i framtiden. det sker just nu.


   
SvaraCitera