Aviseringar
Rensa alla

Hur viktigt är högskoleprovet?


Ämnesstartare

Går i trean på gymnasiet nu, har helt okej betyg (mestadels mvg, en del vg:n, inga g) och undrar då hur viktigt det är att jag gör högskoleprovet?

Kanske lite svårt att svara på, men om jag har helt okej betyg och inte vill gå typ läkarlinje så kan det väl inte behövas? De tar väl in både på betyg och för provet.

För att göra något nästa år så hade jag tänkt att gå filmkunskap på su, har änsålänge inga framtida planer och då tänkte jag att ett år med något som jag faktiskt uppskattar vore jävligt najs, och det kan väl inte vara alltför svårt att komma in där?

Kanske lite svårt att svara på men jag har verkligen ingen aning så om nån skulle kunna förklara lite så skulle det uppskattas.


   
Citera

ninjagrisen:

Går i trean på gymnasiet nu, har helt okej betyg (mestadels mvg, en del vg:n, inga g) och undrar då hur viktigt det är att jag gör högskoleprovet?

beror på vad du vill plugga. haru god marginal till det du vill söka så äre bara slöseri med pengar att göra HP


   
SvaraCitera

Men är väl bara att kolla upp vad som krävs för betyg för att komma in på filmflummet? Alltid bra att göra HP dock om du vill gå något annat sedan som är svårt att komma in på.


   
SvaraCitera

Högskoleprovet är roligt om inte annat.


   
SvaraCitera

ninjagrisen:

filmkunskap

Då lär det vara lugnt.
Jag vet folk som pluggat filmkunskap. De jobbar på biografer och säljer biljetter... Kolla över möjligheterna med en sådan utbildning.
Tänk över om det verkligen är något du vill plugga och jobba inom. Vissa säger att man ska hålla isär hobby och jobb.


   
SvaraCitera

ninjagrisen:

helt okej betyg

ninjagrisen:

mestadels mvg, en del vg:n, inga g)

[zzz]


   
SvaraCitera

http://www.antagningsstatistik.se/#

om du ligger en bit över lägsta antagningsgrej kan det vara onödigt att göra HP, men annars är det ju knappast någonting du förlorar på.


   
SvaraCitera

Om inte annat kan man väl göra Hp för skojs skull? [cheers]


   
SvaraCitera

Erkowich:

Om inte annat kan man väl göra Hp för skojs skull?

ja, 350 spänn för att gå kl 7 för att göra HP samt förstöra en fredag för att du måste go o lägga dig tidigt


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

ja, 350 spänn för att gå kl 7 för att göra HP samt förstöra en fredag för att du måste go o lägga dig tidigt

[surprised][confused][mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha tack för alla svar!

Myksa:

Då lär det vara lugnt.
Jag vet folk som pluggat filmkunskap. De jobbar på biografer och säljer biljetter... Kolla över möjligheterna med en sådan utbildning.
Tänk över om det verkligen är något du vill plugga och jobba inom. Vissa säger att man ska hålla isär hobby och jobb.

Jo, du har absolut rätt, är inte alls säker på att det är en sån bra idé. Men å andra sidan så har jag snart tagit mig igenom 12 års skola, skulle tycka att det vore nice att göra något som jag faktiskt skulle uppskatta. Men som sagt, tror inte jag skulle kunna göra ett skit med det. Men vill inte heller sitta och inte göra nåt nästa höst. Samtidigt så vet jag inget annat plugg som lockar och inte heller arbete.

Men jag har lite tid på mig att komma fram till ett beslut iaf!

Haha och är lite allmänt rädd för Högskoleprovet, de delar jag har sett ser ju verkligen sjukt svåra ut...


   
SvaraCitera

ninjagrisen:

Men jag har lite tid på mig att komma fram till ett beslut iaf!

Om du inte kommer på vad du vill så kan du ju räkna enskilda kurser som du tycker verkar intressanta. Då kan du kanske tillgodoräkna dem när du väl pluggar vidare.

ninjagrisen:

Haha och är lite allmänt rädd för Högskoleprovet, de delar jag har sett ser ju verkligen sjukt svåra ut...

Vad jag har hört så går det nästan alltid jättedåligt första gången man gör ett högskoleprov. Så om du någon gång behöver ett bra resultat från högskoleprovet så är det bra att ha gjort det många gånger...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Vad jag har hört så går det nästan alltid jättedåligt första gången man gör ett högskoleprov. Så om du någon gång behöver ett bra resultat från högskoleprovet så är det bra att ha gjort det många gånger...

Jo okej, det låter ju rimligt. Skulle få plugga järnet iaf, men just nu har jag inga planer att göra provet hursomhelst.

Det som jag tycker är roligt är att min mamma helt och fullt stödjer min idé att läsa filmkunskap, har alltid blivit jävligt pushad av mina föräldrar som ville att jag skulle gå samhälle osv men nu är hon helt okej med att jag går en otroligt flummig kurs haha. Gulligt.

Men som sagt, vad i helvete ska jag göra med det. Kanske får bli jobba nåt år innan man pluggar vidare... Nåväl, tack för alla seriösa svar [smile]


   
SvaraCitera

Myksa:

Vissa säger att man ska hålla isär hobby och jobb.

med den inställningen lär du inte komma långt [crazy]


   
SvaraCitera

ninjagrisen:

och undrar då hur viktigt det är att jag gör högskoleprovet?

Jätteviktigt, för mig blev det det iaf. Satsa på det, du har ju ändå mvg i alla ämnen.


   
SvaraCitera