Aviseringar
Rensa alla

Husby kravallerna!


Ämnesstartare

Vet inte om tråd finns, men tänkte starta ändå! 

Känns som jag drömmer, sverige brinner, ungdomarna löper amok, var är deras mammor o pappor?!? 

Att bränna bilar o förstöra sitt fosterland är bland det sjukaste jag har sett! 

En snubbe säger att orsaken är att polisen provocerar, en annan säger att det är samhällets fel?!? Jag säger att det är eran farsas fel.. Vill inte säga nåt skit men, när jag snackar med dem, känns det som jag snackar med en sten, alltså en sten kan du bära bort, men.... Där jag bor är det många som snackar o säger att polisen måste göra nåt! Jag håller verkligen med dem, alltså svenska poliser är alltför mjäkiga, dra fram batongen vid minsta lilla skit. Är själv invandrare o bor i förorts områdena. Jag kan inte övertala dem, men som sagt snackar du med dem så snackar du med en sten. Vilket betyder att det är helt omöjligt! 

Enda parti som gynnas är bara SD! Synd men dem förstör för oss skötsamma invandrare som älskar sverige 🙁

Vet inte om jag ska gråta eller skratta?!


   
Citera

P0rnh00d: Att bränna bilar o förstöra sitt fosterland är bland det sjukaste jag har sett!

Sverige är väl knappast dessa ligisters fosterland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och nu på avpixlats sida försöker dem vinkla och skylla på muslimerna! Vad har muslimerna med det här o göra>! Det bor flera miljoner muslimer i sverige o alla dessa är emot det här.


Har vart i husby flertal ggr o det är världens trevligaste stadsdel, mind your bussness and no one will get at you. 


   
SvaraCitera

P0rnh00d: Det bor flera miljoner muslimer i sverige o alla dessa är emot det här.

Hur vet du det? Har du frågat dem?


   
SvaraCitera
Lounge

alltså seriöst, jag sitter här inte långt ifrån det händer och det påverkar mig 0

ungdomen har gjort upplopp i alla år i historien

detta är ingen ny händelse, det är sådant man kan räkna med

är inte tillräckligt insatt i frågan men kan tänka mig att det rör sig om missnöje ifrån ungdomarnas sida. hörde något om att det ev. rörde sig om mannen som blev skjuten av polisen här i veckan då de handlade i nödvärn (enligt dem). hur ska de annars bli hörda har du tänkt? kanske enda sättet att få igenom en samhällsförändring ibland är upplopp


   
SvaraCitera

Jag älskar det


   
SvaraCitera
Lounge

sedan kan du skriva upp att aftonbladet dramatiserar det kolossalt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många som bor i husby är inte muslimer men en del av dem är det. Men igår var det iallafall många som var i mosken och sa ifrån. Medborgarvärd är ett bra sätt befrämja våld, o dessa som gör det är föräldrar. 

För o svara på din fråga, Ja. jag är själv en invandrare o självklart måste man röra på sig om det händer nåt i din förort!  Här försöker många muslimer med att ge dialog till dessa bråkstakarna. Är man en muslim har man ett ansvar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:
alltså seriöst, jag sitter här inte långt ifrån det händer och det påverkar mig 0

ungdomen har gjort upplopp i alla år i historien

Ja men just i det här skedet är det invandrare som gör det! Tänk om du som är svensk gör så i andras länder. Vad tror du att det kommer o få för konsekvenser?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:
alltså seriöst, jag sitter här inte långt ifrån det händer och det påverkar mig 0

ungdomen har gjort upplopp i alla år i historien

Ja men just i det här skedet är det invandrare som gör det! Tänk om du som är svensk gör så i andras länder. Vad tror du att det kommer o få för konsekvenser?


   
SvaraCitera

nu brinner det tydligen ett gäng bilar i jakan också Glatt skålande


   
SvaraCitera

finns d videor


   
SvaraCitera
Lounge

P0rnh00d: Ja men just i det här skedet är det invandrare som gör det! Tänk om du som är svensk gör så i andras länder. Vad tror du att det kommer o få för konsekvenser?

jag vet inte om det är invandrare som gör det, men om så är läget kanske det finns anledningar till att det är just invandrare som gör det. men iaf: invandrare är redan "avvikare" i svenska samhället och placeras lätt i ett "vi, svenskar, mot dom: invandrare"-tänk, det är så situationen ser ut. även om alla invandrare skulle gå och dela ut kilovis av gratis godis på gatan skulle folk ändå hitta situationer, som denna, att "rösta på SD". de är en diskriminerad grupp och folk letar anledningar till att deras befarade fördomar besannas. om inte denna händelse skedde skulle det hittas något annat. det ligger inte hos invandrarna som utför detta, utan hos personerna som hyser avsky gentemot dem, de har ett tunnelseende som inte så lätt förändras.


   
SvaraCitera

df rqp: finns d videor





   
SvaraCitera

Jag är trött. Jag har inte sovit på två nätter. Kombinationen av att frenetiskt följa uppdateringar på Facebook och Twitter, ringa samtal, vänta på sms och att ha en tre-månaders unge som vaknar varannan timma för att äta tär på en.

Husby tär på mig.

I söndags firades Sveriges VM-guld i hockey över hela Stockholm. Alla var lyckliga. Eller, ja. Nästan alla.

Samtidigt i en annan del av Stockholm var människor stressade, rädda, oförstående över vad de fått bevittna. Oförstående över polisens beteende. Över batongslag mot ungdomar i yngre tonåren och glåpord som haglade över de bakom en maskering. Apjävel. Neger. Pajas. Luffare.

Vart är deras föräldrar? Deras föräldrar var där. Bredvid dem. Lika stressade, rädda och oförstående. Många föräldrar kände en stor olust då man kunde se tydliga paralleller mellan det inträffade och vad de tidigare upplevt under diktatoriskt förtryck. ”Jag har sett det där innan” sa de. ”Jag har upplevt det där innan.” I Peru, i Chile, i Irak. Men nu? I Sverige?

Tidningarna kom rätt snabbt ut med en lägesrapport – polisens. Det var deras upplevelser som fick ta plats. Det var dem som hade förtur till att berätta sin sanning. Precis som alla andra gånger.

Men det är nya tider nu.

Genom sms, telefonsamtal och sociala medier följde vi våra vänner i Husby. Retweet. Deras videos, bilder och ord visade något helt annat än artiklarna som uppgetts av polisen. Retweet. Det var som om de inte ens var på samma ställe, polisen och våra vänner. Retweet, retweet, retweet.

Journalister skrev fortfarande aktivt om hockeyvinsten.

”Hallå! Vad fan gör ni? Varför åker ni inte till Husby?!”

Folket utanför Husby skrek efter journalister. De skrek efter en rapportering som inte var vinklad.

Men resten av Sverige verkade fira hockeyvinsten.

Vi tjatade, vi ifrågasatte, vi argumenterade långt in på natten. Det kändes lite surrealistiskt att nästan få kräva ut en nyhet.

Och så kom morgonen.

Självklart hade man det standardmässiga. Förkolnade bilar, krossade fönster, oroliga mammor, en myspysig polis, besvikna butiksägare och barn som förväntas förklara sociala problem, integration, klassklyftor. Check.

Tidigare under natten medan Sverige fortfarande firade VM-guldet satt förortsorganisationen Megafonen och förberedde en presskonferens. De ville, för en gångs skull ge en förklaring till händelserna. En förklaring som inte var polisens. En förklaring om frustrationen, om klassklyftorna, om rasismen, om utanförskapet.

Journalisterna var inte nöjda. Man ville ha en syndabock och ett offer. Svart och vitt och ge fan i gråskalan.

Man misstolkade medvetet deras förklaring mot ett försvar av bilbränderna.

Man gick tillbaka till det man kände till igen. Förkolnade bilar, krossade fönster, oroliga mammor. Ja, ni kan det nu. Ni har sett det förr.

Ja. Jag är väldigt trött. Trött på att tjata och begära ut mina egna nyheter, trött på att misstolkas medvetet, trött på att samhället är så brutalt att människor inte ser någon annan utväg än att göra nåt så dumt som att bränna grannens bil. För ja. Det är dumt. Men det är. Det bara är. Och just nu nöjer dem sig med det.

Och det är just det som är det farliga. 

Nabila Abdul Fattah

http://stockholm.etc.se/kronika/husby-tar-pa-mig


   
SvaraCitera