Forumet - Husregler för fantasyrollspel - fummel med formler, dramatiska effekter!

Husregler för fantasyrollspel - fummel med formler, dramatiska effekter!

369 0 29
Håller på att utveckla ett nytt magisystem för D&D 3.5, som ska passa min lågmagikampanj bättre. Magi ska vara misstänkliggjort, slitsamt, och till och med farligt. En stor del i detta är att man kan misslyckas med formler (vilket man inte kan i vanliga D&D, annat än att tappa koncentrationen), vilket kan resultera i dramatiska nackdelar. Nu ska jag då göra en lista över 25 effekter (alla är inte lika troliga dock) som kan uppkomma vid misslyckandet av magi.

Man slår när man misslyckas 5t6, detta ger ju ett slumptal mellan 5 och 30 där 16-17 kommer vara helt klart vanligast och det är ungefär 1 på 7700 att man slår en 5 eller 30.

Hittills har jag kommit på:
5. Ett hål i världen skapas, alla nära trollkarlen riskerar att sugas in.
6. Ett hål i världen skapas utan sugeffekt, denna fungerar som en portal till ett annat plan.
7. Ett hål i världen skapas och en varelse från en yttre dimension lyckas ta sig igenom innan det stängs.
8. Trollkarlen tappar totalt förståndet, hans intelligens blir väldigt låg och han drabbas av total minnesförlust.
9. Trollkarlen blir besatt av en demon.
10. Trollkarlen blir psykiskt sjuk.
11.
12.
13.
14. Trollkarlen blir svagare; permanent minus i styrka.
15. Trollkarlen blir lättare trött; permanent minus i fysik.
16. Formeln försvinner utan några effekter.
17. Formeln försvinner med milda bieffekter, såsom rök, stank, eller liknande.
18. Formeln exploderar och skadar alla i närheten baserat på formelns komplexitet.
19.
20.
21.
22. Trollkarlen drabbas av en lätt svårbotad effekt som är direkt negativ, t.ex. en sjukdom, permanent huvudvärk, eller liknande.
23. Trollkarlen drabbas av en lätt svårbotad effekt som inte är direkt negativ, t.ex. att ett öga kan se i mörker (och endast i mörker), små vingar växer ut på ryggen (plus på att hoppa, svårt att ha kläder eller pansar).
24. Formeln fungerar som den ska
25.Trollkarlen drabbas av en medelstark permanent effekt som är direkt negativ, t.ex. ljusallergi, obotlig blödarsjuka eller liknande.
26. Trollkarlen drabbas av en medelstark permanent effekt som inte är direkt negativ, t.ex. att händer ersätts med klor, att en vedervärdig stank sprids omkring honom, eller att magiska föremål han bär växer fast i hans hud och inte kan tas bort.
27. Effekten av en annan formel tar vid.
28. Trollkarlen drabbas av en väldigt allvarligt permanent effekt som är negativ, t.ex. att händerna försvinner, att han förlorar ett sinne eller liknande.
29.Trollkarlen drabbas av en väldigt allvarlig permanent effekt som inte är direkt negativ; t.ex. permanent osynlighet, armar och ben ersätts med fenor, trollkarlen börjar permanent att brinna utan att ta egen skada eller liknande.
30. Trollkarlen förvandlas till en annan varelse.

Som ses finns en hel del kvar att fylla ut, och nu ber jag er, kära nördar, om hjälp. Hjälp mig fylla på! :)
Myksa:

Det kan komma en ko från himlen...


Hmmm... En ganska självklar effekt jag inte tänkte på! "Slumpmässig konstig effekt".
Vill dock inte att det ska vara alldeles för mycket humor i det, anledningen till det omarbetade magisystemet är just att jag vill ha hela spelet lite... mörkare, typ.

Saito:

11. Trollkarlen får för sig att alla runtom honom är talande svampfolk
12. Trollkarlen tappar all förmåga att uttala vokaler
13. Fingernaglarna börjar att växa okontrollerat, vilket orsakar att trollkarlen får det svårt att koncentrera sig pga smärtan i fingrarna


Dessa är lite väl specifika för såpass vanliga effekter - vet inte vad sannolikheten att slå just 13 är, men varannan magiker lär gå omkring med meterlånga naglar om man har ett sådant resultat. Ser dessa jag dock gå in under andra effekter... 11 faller under 10, psykisk sjukdom. 13 faller under 22, lätt negativ effekt, och 12 hamnar under någon av dem beroende på varför han inte kan uttala vokaler...
Men jag kommer definitivt skriva upp dem som potentiella resultat av de andra slagen! :)

Spana också in:

Ett förslag, trollkarlen "ärver" lite av essensen i magiformeln. T ex, eldformlet = man blir extremt varmblodad (och kanske inte klarar av att vistas i varma klimat så bra men desto bättre i kalla) tvärt om på frost. Om t ex osynlighetsformel kastas så blir man lätt lätt genomskinlig. Kastas klättra så kan man klättra lite bättre och kanske några meter på platta väggar. Osv osv.
Fan, känner att jag kanske börjar gå till överdrift... Vettefan hur mycket som finns kvar av grundsystemet innan jag är nöjd. Hittills har jag:
*Skrotat HP-systemet
*Skrotat Magisystemet
*Skrotat Armorclass-systemet
*Rejält förändrat funktionen hos Bistå Annan
*Bytt ut alla pansar för att passa det nya systemet
*Skrotat 9 av de 11 klasserna, omarbetat en klass rejält, och lagt till ytterligare en
*Lagt till Komplexa färdigheter

Dessutom funderar jag på att skrota hela klassystemet, och livsåskådningsystemet åker kanske också ut till förmån för Eon's värderingssystem.
BreakTheAuthority:

Varför inte bara hitta på ett nytt spel? [cute]


Jo, det är väl lite det jag gör... Eller, det blir lite en mix mellan D&D och EON men det är lättare att utgå från något, man behöver inte skriva lika mycket då XD Jag är ändå uppe i tjugo skrivna sidor, och då har jag inte börjat med formelkonvertering än...

Fan, tror jag ska skrota BAB, PK, och klasser med. Använda EON's system som grund, där du har stridsfärdigheter istället.
Stringburka:

Jo, det är väl lite det jag gör... Eller, det blir lite en mix mellan D&D och EON men det är lättare att utgå från något, man behöver inte skriva lika mycket då XD Jag är ändå uppe i tjugo skrivna sidor, och då har jag inte börjat med formelkonvertering än...


Haha okej. :P

Stringburka:

Fan, tror jag ska skrota BAB, PK, och klasser med. Använda EON's system som grund, där du har stridsfärdigheter istället.


Vet inte vad EON är. [blush] Enda D&D 3.5 jag spelat är NWN2. :$ Eller är 1an 3.0 eller 3.5?
BreakTheAuthority:

Vet inte vad EON är. [blush] Enda D&D 3.5 jag spelat är NWN2. :$ Eller är 1an 3.0 eller 3.5?


NWN1 är D&D 3.0, och NWN2 är D&D 3.5. Men skillnaderna är små, mycket mindre än mellan D&D 1 (som bara hette D&D) och D&D 2 (som hette Advanced D&D)...

Suck, förändringarna blir bara mer massiva ju mer jag arbetar på det. Jag har alltid gillat D&D, nu känns det som att jag misshandlar det genom att göra det något så när realistiskt...

Den största skillnaden blir väl dödligheten... Du som spelat NWN2 vet ju hur stor skillnad det är i kraftfullhet mellan grad 1 och 20, eller bara mellan 5 och 10. En tionde gradens karaktär kan bara svepa genom arméer av vättar utan att ens bli ansträngd, eller ramla nedför ett tjugometersstup och bara resa sig upp och gå därifrån.

Så kommer det INTE att vara nu... hehehe.
Vill dock inte ha det som i EON, där varje krigare över tjugo år lär ha förlorat båda öronen, ha hälften av sina benpipor söndertrasade, minst ett öga utpetat, och vara förlamad i halva kroppen. Blir lite FÖR jobbigt då.