Aviseringar
Rensa alla

Husregler för fantasyrollspel - fummel med formler, dramatiska effekter!


Ämnesstartare

Håller på att utveckla ett nytt magisystem för D&D 3.5, som ska passa min lågmagikampanj bättre. Magi ska vara misstänkliggjort, slitsamt, och till och med farligt. En stor del i detta är att man kan misslyckas med formler (vilket man inte kan i vanliga D&D, annat än att tappa koncentrationen), vilket kan resultera i dramatiska nackdelar. Nu ska jag då göra en lista över 25 effekter (alla är inte lika troliga dock) som kan uppkomma vid misslyckandet av magi.

Man slår när man misslyckas 5t6, detta ger ju ett slumptal mellan 5 och 30 där 16-17 kommer vara helt klart vanligast och det är ungefär 1 på 7700 att man slår en 5 eller 30.

Hittills har jag kommit på:
5. Ett hål i världen skapas, alla nära trollkarlen riskerar att sugas in.
6. Ett hål i världen skapas utan sugeffekt, denna fungerar som en portal till ett annat plan.
7. Ett hål i världen skapas och en varelse från en yttre dimension lyckas ta sig igenom innan det stängs.
8. Trollkarlen tappar totalt förståndet, hans intelligens blir väldigt låg och han drabbas av total minnesförlust.
9. Trollkarlen blir besatt av en demon.
10. Trollkarlen blir psykiskt sjuk.
11.
12.
13.
14. Trollkarlen blir svagare; permanent minus i styrka.
15. Trollkarlen blir lättare trött; permanent minus i fysik.
16. Formeln försvinner utan några effekter.
17. Formeln försvinner med milda bieffekter, såsom rök, stank, eller liknande.
18. Formeln exploderar och skadar alla i närheten baserat på formelns komplexitet.
19.
20.
21.
22. Trollkarlen drabbas av en lätt svårbotad effekt som är direkt negativ, t.ex. en sjukdom, permanent huvudvärk, eller liknande.
23. Trollkarlen drabbas av en lätt svårbotad effekt som inte är direkt negativ, t.ex. att ett öga kan se i mörker (och endast i mörker), små vingar växer ut på ryggen (plus på att hoppa, svårt att ha kläder eller pansar).
24. Formeln fungerar som den ska
25.Trollkarlen drabbas av en medelstark permanent effekt som är direkt negativ, t.ex. ljusallergi, obotlig blödarsjuka eller liknande.
26. Trollkarlen drabbas av en medelstark permanent effekt som inte är direkt negativ, t.ex. att händer ersätts med klor, att en vedervärdig stank sprids omkring honom, eller att magiska föremål han bär växer fast i hans hud och inte kan tas bort.
27. Effekten av en annan formel tar vid.
28. Trollkarlen drabbas av en väldigt allvarligt permanent effekt som är negativ, t.ex. att händerna försvinner, att han förlorar ett sinne eller liknande.
29.Trollkarlen drabbas av en väldigt allvarlig permanent effekt som inte är direkt negativ; t.ex. permanent osynlighet, armar och ben ersätts med fenor, trollkarlen börjar permanent att brinna utan att ta egen skada eller liknande.
30. Trollkarlen förvandlas till en annan varelse.

Som ses finns en hel del kvar att fylla ut, och nu ber jag er, kära nördar, om hjälp. Hjälp mig fylla på! 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Evil Mage i Baldurs Gate 2 expansionen. [bigsmile]
Det kan komma en ko från himlen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

11. Trollkarlen får för sig att alla runtom honom är talande svampfolk
12. Trollkarlen tappar all förmåga att uttala vokaler
13. Fingernaglarna börjar att växa okontrollerat, vilket orsakar att trollkarlen får det svårt att koncentrera sig pga smärtan i fingrarna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Det kan komma en ko från himlen...

Hmmm... En ganska självklar effekt jag inte tänkte på! "Slumpmässig konstig effekt".
Vill dock inte att det ska vara alldeles för mycket humor i det, anledningen till det omarbetade magisystemet är just att jag vill ha hela spelet lite... mörkare, typ.

Saito:

11. Trollkarlen får för sig att alla runtom honom är talande svampfolk
12. Trollkarlen tappar all förmåga att uttala vokaler
13. Fingernaglarna börjar att växa okontrollerat, vilket orsakar att trollkarlen får det svårt att koncentrera sig pga smärtan i fingrarna

Dessa är lite väl specifika för såpass vanliga effekter - vet inte vad sannolikheten att slå just 13 är, men varannan magiker lär gå omkring med meterlånga naglar om man har ett sådant resultat. Ser dessa jag dock gå in under andra effekter... 11 faller under 10, psykisk sjukdom. 13 faller under 22, lätt negativ effekt, och 12 hamnar under någon av dem beroende på varför han inte kan uttala vokaler...
Men jag kommer definitivt skriva upp dem som potentiella resultat av de andra slagen! 🙂


   
SvaraCitera

Ett förslag, trollkarlen "ärver" lite av essensen i magiformeln. T ex, eldformlet = man blir extremt varmblodad (och kanske inte klarar av att vistas i varma klimat så bra men desto bättre i kalla) tvärt om på frost. Om t ex osynlighetsformel kastas så blir man lätt lätt genomskinlig. Kastas klättra så kan man klättra lite bättre och kanske några meter på platta väggar. Osv osv.


   
SvaraCitera

Trollkarlen ramlar och skrapar knät.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla avdelningen för fummel i Eon. Där torde det stå en del möjliga effekter. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Kolla avdelningen för fummel i Eon. Där torde det stå en del möjliga effekter. [y]

Smart. Har den regelboken t.om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trollkarlen kan därefter bara skita genom munnen och tala genom röven. Du vet, förbannelsen som Salabesh the Onyx pratar om i Torment. Eller OK, kanske inte, haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

Du vet, förbannelsen som Salabesh the Onyx pratar om i Torment. Eller OK, kanske inte, haha.

Jag vet faktiskt! 🙂
Ah, Torment... Bättre spel får man leta läääänge efter. Jag har letat i sju år och ännu inte funnit något... [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rollspel är najs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jag vet faktiskt! 🙂

Jag menade att det kanske inte var en så bra idé, trots allt... Men det kanske du förstod...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eh, enda D&D jag spelat är datorspel. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan, känner att jag kanske börjar gå till överdrift... Vettefan hur mycket som finns kvar av grundsystemet innan jag är nöjd. Hittills har jag:
*Skrotat HP-systemet
*Skrotat Magisystemet
*Skrotat Armorclass-systemet
*Rejält förändrat funktionen hos Bistå Annan
*Bytt ut alla pansar för att passa det nya systemet
*Skrotat 9 av de 11 klasserna, omarbetat en klass rejält, och lagt till ytterligare en
*Lagt till Komplexa färdigheter

Dessutom funderar jag på att skrota hela klassystemet, och livsåskådningsystemet åker kanske också ut till förmån för Eon's värderingssystem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Dessutom funderar jag på att skrota hela klassystemet, och livsåskådningsystemet åker kanske också ut till förmån för Eon's värderingssystem.

xD

Varför inte bara hitta på ett nytt spel? [cute]


   
SvaraCitera