Aviseringar
Rensa alla

Huvudvärkstabletter fungerar aldrig


Lounge

oatsreuvaue:

brukar ta två piller av vad som helst, är inte bra på det där med dosering

två ipren har ingen mer verkan än 1

2 alvedon har mer verkan än 1

alvedon + ipren eller alvedon + volatren har olika verkningsämnen och lindrar smärtan på olika sätt så dessa kan vara värda att ta tillsammans för att få bättre smärtstillande effekt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har det oftast pga att jag druckit för lite vatten, kaffe eller inte ätit på länge och ibland brist på sömn.

Löser det genom att fylla på med det jag saknar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

måste man få dem utskriva? låter ju lite kraftigare än vanliga

Ja, det måste man, verkar på lite annat sätt än vanliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

två ipren har ingen mer verkan än 12 alvedon har mer verkan än 1alvedon + ipren eller alvedon + volatren har olika verkningsämnen och lindrar smärtan på olika sätt så dessa kan vara värda att ta tillsammans för att få bättre smärtstillande effekt

hmm ok får försöka kombinera lite då, måste ba köpa alla de där

eller ipren känns onödigt att köpa när det går bra med två alvedon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Har det oftast pga att jag druckit för lite vatten, kaffe eller inte ätit på länge och ibland brist på sömn.

okej har allt det där minus inte ätit
får försöka fylla på då

Jungman:

Ja, det måste man, verkar på lite annat sätt än vanliga

mh ska ändå på läkarundersökning snart så kan passa på att fråga då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

okej har allt det där minus inte ätit
får försöka fylla på då

Jag hade det senast idag och åt en måltid med både fett, kolhydrater och protein. Försvann efter 30min.


   
SvaraCitera

Jungman:

Behöver inte nödvändigtvis vara det som orsakar värken

Bara för att den är antiinflammatorisk betyder det väl inte att det nödvändigtvis bara fungerar mot sån värk? Mensvärk har inget med inflammation att göra, men ipren kan ändå lindra den.


   
SvaraCitera
Lounge

oatsreuvaue:

eller ipren känns onödigt att köpa när det går bra med två alvedon

ja, men för ultimat smärtlindring går det att ta 1 g alvedon och 1 ipren


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Bara för att den är antiinflammatorisk betyder det väl inte att det nödvändigtvis bara fungerar mot sån värk? Mensvärk har inget med inflammation att göra, men ipren kan ändå lindra den.

Ja, den verkar ju på fler sett, men är inte tillräckligt insatt för att förklara ordentligt, men ja den försöker bota värken istället för att maskera den typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Jag hade det senast idag och åt en måltid med både fett, kolhydrater och protein. Försvann efter 30min.

nice med enkla lösningar!

Lounge:

ja, men för ultimat smärtlindring går det att ta 1 g alvedon och 1 ipren

ok ska prova ˆ-ˆ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

nice med enkla lösningar!

Aaa!! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

men är inte tillräckligt insatt för att förklara ordentligt,

Jag tror att det du försöker förklara nu är skillnaden mellan perifert verkande analgetika (smärtstillande läkemedel) och centralt verkande. Den perifera (t.ex. paracetamol) hämmar aktiveringen av smärtreceptorerna och den centrala (t.ex. tramadol) blockerar signalöverföringen i smärtbanorna i centrala nervsystemet. Så ena verkar ute i kroppen och den andra i centrala nervsystemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

deteD:

Jag tror att det du försöker förklara nu är skillnaden mellan perifert verkande analgetika (smärtstillande läkemedel) och centralt verkande. Den perifera (t.ex. paracetamol) hämmar aktiveringen av smärtreceptorerna och den centrala (t.ex. tramadol) blockerar signalöverföringen i smärtbanorna i centrala nervsystemet. Så ena verkar ute i kroppen och den andra i centrala nervsystemet.

Ja, det var det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Ja, det var det!

Fick lust att plugga, för en gångs skull. Tack!


   
SvaraCitera