Aviseringar
Rensa alla

Hypofysen


Ämnesstartare

Hej jag har ett skolarbete om hypofysen och hormonerna är det någon smart person som har lust och hjälpa mig lite med dessa frågor?

  1. Vad menas med ett överordnat hormon?
  2. Beskriv funktionen hos hypofysen baklob!
  3. Vilka hormoner utsöndras av bakloben och vilka är deras funktioner eller målorgan.
  4. Beskriv funktionen hos hypofysen framlob.
  5. Vilka hormoner utsöndras av framloben och vilka är deras funktioner eller målorgan
  6. Förklara hur negativ feedback kan reglera hormonmängderna!
  7. Vilket hormon produceras av sköldkörteln och hur verkar det?
  8. Vad är giftstruma (hypertyreos), struma och hypotyreos?
  9. Varför är jod viktigt i födan?
  10. Bisköldkörtlarna producerar hormonet parathormon (PTH) och kalcitonin. Vilka är deras funktioner?
  11. Hur fungerar binjuremärgen vid stress?
  12. Vilka tre typer av hormoner bildas av binjurebarken?
  13. Hormonerna insulin och glukagon har motsatta verkningar. Förklara?
  14. Vad är A-resp. B-celler?
  15. Hur fungerar diabetes typ 1 resp. diabetes typ 2?
  16. Vilka funktioner har LH resp. FSH hos män respektive kvinnor?
  17. Vilka funktioner har östrogen resp. progesteron under menstruationscykeln?
  18. Repetera menstruationscykeln och förklara hur p-piller fungerar.

Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesetiketter

du är sjutton eller arton år, gör din läxa själv.


   
SvaraCitera

Med största sannolikhet (såvida du inte går på någon kukig friskola) står alla dessa svar utförligt i kurslitteraturen. Om du är lite smart kan du ta användning av innehållsförteckningen och registret för att hitta de delar i boken som behandlar respektive ämne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har massor med uppgifter som ska vara inlämnade nu innan sommarlovet, jag orkar seriöst inte, och nej så lätt är det inte, vi har bara fått ett häfte om det här och svaren står på olika sidor. Jag frågar bara om det är någon som kan eller jobbar med sånt som vill vara jättesnäll och hjälpa, gör ni det så tackar jag er så  hemskt mycket, om inte tack ändå.


   
SvaraCitera