Aviseringar
Rensa alla

I denna tråd motverkar vi droger.


Ämnesstartare

Förslag:

Förespråka avkriminalisering av narkotika.

Dagens politik skapar en svart marknad, vilken sköts av kriminella i det mörka. Köparen får betala överpriser (vilket leder till ökad brottslighet) och vet inte så säkert vad denne införskaffar, blir ofta pålurad tyngre narkotika.

Dessutom blir narkomaner utstötta ur samhället vilket gör det svårare för dem att få hjälp. Ifall det var lika lagligt som exempelvis tobak skulle missbrukare kunna söka hjälp hos skolans kurator, på vårdcentralerna, sluta-röka-liknande-linjer, och det skulle kanske finnas motsvarigheter till nikotinplåster/tuggummin - utan att riskera en dom för narkotikabrott.

Förbuden har motsatt effekt och är endast allena ett politiskt spel.


   
SvaraCitera

pheno:

Förespråka avkriminalisering av narkotika.

Rätt bra argument faktiskt. Men all narkotika tycker jag ändå ska bli legal, och det som skulle bli det, hur stor tillgänglighet? Ska man kunna köpa tjack i lösvikt på ICA eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pheno:

Förbuden har motsatt effekt och är endast allena ett politiskt spel.

Du tror verkligen på det där va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"i denna tråd motverkas droger" [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I det land man legaliserat cannabis(holland) har man iaktagit en viktig sak! [sad]

Drogbruket har sjunkit i åldrarna!! [sad] de som är mest ömtåliga emot droger blir
nu mer utsatta! ska vuxna få det lättare att leka rövare på de unga och ömtåligas bekostnad?! [confused]


   
SvaraCitera

LEGALIZE IT NOW![cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ysma1:

Men all narkotika tycker jag ändå ska bli legal, och det som skulle bli det, hur stor tillgänglighet? Ska man kunna köpa tjack i lösvikt på ICA eller?

Är väl upp till ICA?

KamikazeTomten:

Du tror verkligen på det där va?

Empiri, ja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blåmaräng:

I det land man legaliserat cannabis(holland) har man iaktagit en viktig sak! [sad]

Drogbruket har sjunkit i åldrarna!! [sad] de som är mest ömtåliga emot droger blir
nu mer utsatta! ska vuxna få det lättare att leka rövare på de unga och ömtåligas bekostnad?! [confused]

"I Nederländerna finns så kallade coffeeshops där cannabis kan köpas utan att riskera bestraffning. Istället har Sverige satsat på en mer restriktiv narkotikapolitik och har över dubbelt så många tunga missbrukare som Nederländerna per capita. I Sverige ökar antalet tunga missbrukare, medelåldern sjunker och både dödligheten och nyrekryteringen är skämmande höga.

I Nederländerna däremot så ökar medelåldern, mängden tunga missbrukare står stilla, dödligheten är mycket lägre än Sveriges och nyrekryteringen är låg och minskar." (Cannabisera)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ShadowoftheBeast:

"Den värsta" är väl lite att ta i, men den är definitivt värre än t.ex. cannabis och hallucogena svampar.

Jo, det var nog lite att ta i, men det är då defintivt den "värsta" legala drogen.


   
SvaraCitera

kuggbert:

O hjälpe mig, jag som inte ens är drogliberal börjar ifrågasätta dig [confused]

Tycker dom som för diskussioner är tämligen välinformerade här, du verkar dock ha missat detta.

TACK, äntligen en vettig själ!


   
SvaraCitera

pheno:

Är väl upp till ICA?

Hmm, tveksam till det va. jag menar, skulle du vilja he en sån tillgänglihet?

Jag tycker det är sjukt att kriminalisera växter och svampar som växer på jorden. jag får väl fan plocka vad jag vill, det är vår gemensamma värld och natur. Och det värsta lagliga berusningsmedlet måste väl ändå vara boffning. Där kan du dö av hjärtstillestånd efter bara några andetag men då ska du ´visserligen ha förbaskad otur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ysma1:

Ska man kunna köpa tjack i lösvikt på ICA eller?

Självklart inte. Kanske kunde man låta Systemet få monopol på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ysma1:

Hmm, tveksam till det va. jag menar, skulle du vilja he en sån tillgänglihet?

ShadowoftheBeast:

Självklart inte. Kanske kunde man låta Systemet få monopol på det.

Och vartifrån får ni era suveräna rättigheter som står över mina?


   
SvaraCitera

blåmaräng:

I det land man legaliserat cannabis(holland) har man iaktagit en viktig sak! [sad]

Man har inte alls legaliserat cannabis i Holland. Det personliga bruket är avkriminaliserat däremot. Att odla kommersiellt är fortfarande olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ysma1:

Där kan du dö av hjärtstillestånd efter bara några andetag

Det är väl knappast det största problemet med att andas in lösningsmedel som går upp i hjärnan.


   
SvaraCitera