Aviseringar
Rensa alla

I sverige är det fint att vara "osvensk"


Ämnesstartare

AB publicerade tidigt imorse en artikel skriven Herman Lindqvist. där han går starkt emot den s.k "omvända nationalismen" i sverige och menar på att det har blivit lite på modet att kalla sig för "osvensk"

Aftonbladet:

2009. Den omvända nationalismen odlas i Sverige. Här uppfattas det som en komplimang om någon säger att man är ”så härligt osvensk”. Motsvarande uttryck vore otänkbart i till exempel USA, Frankrike och Japan.
Frankrikes minister för invandring och integration har uppmanat hela nationen att debattera två frågor:

Vad är det att vara fransk?

Vilka är de franska värderingarna?

Ingen svensk minister kan göra så. Det skulle bli en våldsam debatt, men den skulle inte handla om svenska värderingar utan om själva debatten, därför att i Sverige är formen nästan alltid viktigare än innehållet och bara det faktum att man nämner begreppet ”svenska värderingar” skulle misstänkliggöra honom. Han skulle kallas ärkereaktionär och få ett SD stämplat i pannan, och så skulle den diskussionen vara avslutad. Innan någon svensk värdering blev omnämnd.

Ändå finns det givetvis svenska värderingar, underligt vore det annars i ett land där det bott människor som i över tusen år gått igenom krig och katastrofer, segrar och nederlag, reformer och utveckling.

I Sverige frodas en unik svensk variant av nationalism – den omvända nationalismen. De som hyllar denna linje kan kallas svenskförnekarna. De finns huvudsakligen på vänsterkanten och bland socialliberaler.

Eftersom personer med den inställningen styr de största svenska opinionsorganen är det deras åsikt som för tillfället är den politiskt mest korrekta. De tar avstånd från det som kan kallas svenskt. De kan kokettera med sin ickesvenskhet genom att säga att de aldrig hejar på det svenska landslaget i fotboll därför att laget spelar sådan tråkfotboll.

Denna form av nationalism, det totala avståndstagandet, är så typisk för Sverige att den kan kallas ett nationaldrag, unikt för Sverige. Det är också bara i Sverige man kan höra det för svenskar ytterst positivt laddade uttrycket att någon är ”så härligt osvensk”. Motsvarande mening kan aldrig uttalas i till exempel USA, Frankrike eller Japan.

Synpunkter på detta? är Herman helt fel ute med vad han säger eller är han helt korrekt i sin analys?

Resten av artikeln kan man läsa ​här


   
Citera
Ämnesstartare

Det drygaste är nog ändå de som ska distansera sig så mycket från de där Svenskarna utan att inse att dem är minst lika Svenniga själva... [shake]


   
SvaraCitera

Har faktiskt aldrig hört någon använda ordet osvensk i varken positivt eller negativt kontext. Däremot här jag hört folk säga "[klagar på någon grej personen inte gillar], det är så typiskt svenskt!". Sedan om det verkligen är typiskt svenskt eller inte verkar kvitta för dem.

fistforfight:

Det drygaste är nog ändå de som ska distansera sig så mycket från de där Svenskarna utan att inse att dem är minst lika Svenniga själva... [shake]

Som jag brukar säga, att klaga på det typiskt svenska är typiskt svenskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Insert name here:

Som jag brukar säga, att klaga på det typiskt svenska är typiskt svenskt.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Insert name here:

, att klaga på det typiskt svenska är typiskt svenskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag anser att han delvis har rätt. Många människor (ink jag själv) gillar inte att vara typiskt svensk, man knappast osvensk.


   
SvaraCitera

Sming:

Synpunkter på detta? är Herman helt fel ute med vad han säger eller är han helt korrekt i sin analys?

Herrejävlar! Det var längesen man läste en argumenterande text som var så tom på argument , och till på köpet så generaliserande, som denna.
Vad vill Herman komma fram till? Att gemene svensk på semestern automatiskt blir patriotiska hypernationalister som förespråkar "det svenska fenomenet kö"?Att sossar och vänster är de som styr svenskst medieklimat?
Varför kan han inte ge sin syn på de frågor han ställer sist i artikeln? Svaren på dessa hade varit intressanta att läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har aldrig hört någon använda det ordet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Vad är det att vara fransk?

Vilka är de franska värderingarna?

//

Ingen svensk minister kan göra så. Det skulle bli en våldsam debatt

Minister vet jag inte, men mängder med politiska debattörer, även på högre nivå, har ju just ställt frågan "vad är svenskt".
​"Vad är svenskt?"
103 000 träffar.

​"Vad är svenskhet"
52900 träffar.

Sån jävla bullshit.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sming:

Denna form av nationalism, det totala avståndstagandet, är så typisk för Sverige att den kan kallas ett nationaldrag, unikt för Sverige.

BTW, kan man inte då kalla det här med "Sverige suger" för just en svensk värdering?

Så vad han gör är att han först klagar över att man inte talar om svenska värderingar, och sedan dissar han svenska värderingar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte de flesta stolta över att bo i sverige egentligen? Jag menar, vi är faktiskt nationalistiska, och vi vågar aktiskt kalla oss svenska. Tror Herman bara drömmer om det gamla goda 17-1800talet(då en stor del av svenskarna flydde till amerika)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Från författaren av hits som "Bringar du mor ditt hjärtas tack i dag?" och ​idag har birgitta namnsdag kommer ännu en idiotiskt meningslös text som jag inte ens förstrår varför vi diskuterar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

har ju just ställt frågan "vad är svenskt"

Du måste lära dig att skilja på retoriska och formella frågor. Många av dina träffar på Google behandlar inte svenskhet alls, utan frågor som "vad är svenskt kött?". De som behandlar svenskhet är till övervägande delen strikt retoriska frågor, inslag i en politisk debatt om svenskförnekelse. På så sätt förstår jag mycket väl vart käre Herman vill komma med sitt debattinlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Många av dina träffar på Google behandlar inte svenskhet alls, utan frågor som "vad är svenskt kött?

Fair enough. Tänkte inte på det.

herr_nilsson:

De som behandlar svenskhet är till övervägande delen strikt retoriska frågor, inslag i en politisk debatt om svenskförnekelse.

Behöver inte vara retoriska frågor bara för att man har ett annat svar än TS. "Vad är svenskt" är en fråga som i intervju ställts till Jimmie Åkesson bl.a., vill jag minnas. En retorisk fråga förutsätter ju att ingen faktiskt SVARAR på frågan såvida denne inte har exakt samma åsikt som frågeställaren, och är tveksam till att Åkesson har det.

herr_nilsson:

De som behandlar svenskhet är till övervägande delen strikt retoriska frågor, inslag i en politisk debatt om svenskförnekelse.

Menar du att eftersom de själva väljer att besvara frågan med "inget" eller "ganska lite" så räknas det inte? Kanske missförstod dig här, vänligen förtydliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

vänligen förtydliga

Eftersom Herman Lindqvist formulerar sin syn på saken väldigt ingående i sin artikel, så ser jag ingen anledning att tillägga något. Den talar för sig själv väldigt väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Synpunkter på detta? är Herman helt fel ute med vad han säger eller är han helt korrekt i sin analys?

Insert name here:

Har faktiskt aldrig hört någon använda ordet osvensk i varken positivt eller negativt kontext.

Fint vet jag inte om människor brukar tycka att det är. Är man svensk så är det jantelagen som fortfarande gäller för de flesta. Man ska inte sticka ut och helst inte visa att man har köpt en bil, för då uppstår det genast en avundsjuka i grannskapet.

Hur många gånger har te x inte Zlatan fått kritik för att han är typiskt "osvensk" till sättet?

Nej, ibland önskar jag att svenskar var som människor i USA. Där existerar ingen jantelag och ingen dold avundsjuka i samhället.


   
SvaraCitera