Aviseringar
Rensa alla

I sverige är det fint att vara "osvensk"


Ämnesstartare

Sming:

De kan kokettera med sin ickesvenskhet genom att säga att de aldrig hejar på det svenska landslaget i fotboll därför att laget spelar sådan tråkfotboll.

och här slutade jag ta hans text på allvar, han vet tydligen inte vad han snackar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

Många människor (ink jag själv) gillar inte att vara typiskt svensk

Det är nog mer tanken att man inte vill vara som alla andra som man tänker så.


   
SvaraCitera

Herman Lindqvist har här skrivit en bra text. Det är idag få som vågar säga att man är stolt över att man är svensk och att man vill bevara svenskheten i vårat land. Givetvis ska vi som alla andra få vara stolta över vårat land och över att vi är svenskar.

Stå upp för din rätt och rösta in Sverigedemokraterna i riksdagen 2010, det är ett stort steg på vägen.

Låt inte massmedia och proffstyckare hindra dig från att tro på vad du vill tro på.

Vi är ett starkt folk med en väldigt rik historia, det är värt att bevara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur fan ska vi få invandrare att integrera om vi inte ens respekterar oss själva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Synpunkter på detta?

Först måste vi vara klara med att Lindqvist för en ren känsloargumentation, han påstår massa saker som han inte backar upp.

Är det verkligen vanligt med komplimangen ”du är så härligt osvensk”? Jag är ganska säker på att jag inte hört den yttras.

Och varför är det så viktigt att tala om "svenska värderingar"? Det är ju inget bra argument att man talar om "franska värderingar" i Frankrike. Självklart måste man diskutera värderingar i ett samhälle, men då är väl det intressanta att diskutera vilka värderingar som bör vara vägledande i vårt samhälle, inte vilka värderingar som förknippas med det svenska? Bara för att någonting är svenskt så är det inte bra, eller dåligt för den delen.

Och vad är det för svenskförnekare som den gamle gubben talar om? Det preciserar han inte, men han antyder att de finns på vänsterkanten och bland de som styr opinionen (mediemoguler?). Och när han ska konkretisera hur den här svenskförnekelsen tar sig uttryck så påstår han att dessa personer "aldrig hejar på det svenska landslaget i fotboll därför att laget spelar sådan tråkfotboll".
Om mediemogulerna aldrig hejar på Sverige i fotboll så märks det åtminstone inte på sportsidorna... Det säger en del att Lindkvist inte kunde komma upp med något bättre exempel på svenskförnekelse, näst intill alla svenskar som är intresserade av fotboll hejar ju på det svenska landslaget. Och so what om man inte gör det, utan föredrar att heja på ett lag som kan vinna och spelar roligare fotboll? Varför skulle det vara så hemskt?

Jag kan inte alls se varför det skulle vara någonting dåligt att det svenska kritiseras och tas avstånd från av svenskar, även om jag faktiskt inte tycker att det ser ut så i Sverige. Tvärt om så uppfattar jag svenskarna ett folk som är mycket positivt inställda till sitt land och sin mentalitet - även om vi inte är det på ett patriotiskt eller nationalistiskt vis.

Hur som helst, kritik och avståndstaganden behöver vädras. Det ska inte vara någonting konstigt eller förbjudet att säga att man tycker att Sverige är shit, lika lite som det ska vara konstigt eller förbjudet att säga att Sverige är the shit. Vi vill väl inte leva i ett konformistiskt land där alla förväntas tycka lika och det inte finns några motsättningar, någon dialektik? Hur ska man någonsin kunna utveckla det svenska om man inte får ställa sig i opposition till det?
All utveckling föds ur motsättningar.

6laxari1laxask:

Jag anser att han delvis har rätt. Många människor (ink jag själv) gillar inte att vara typiskt svensk, man knappast osvensk.

Det är lite lustigt hur alla vill vara "lite lagom annorlunda", det är ju inte annorlunda alls utan det normala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

är Herman helt fel ute med vad han säger eller är han helt korrekt i sin analys?

Helt korrekt analys, det har blivit fult att vara svensk i sverige. Vill man sjunga nationalsången och ha skolavslutning i kyrkan skall man skämmas, och vill man inte ha en flyktingförläggning i sin trädgård blir man genast kallad rasist.

Svenskar är så rädda för att vara politiskt inkorrekta att många numera nästan skäms för att vara svenskar, och drar till med allt möjligt trams för att visa hur osvenska, onationalistiska och toleranta de är.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loffapoffa:

Så nazisterna lyckades kuppa gruppen mot harembyxor och ändra den till en grupp mot "svenskfientlighet". De skickade ut Salem-event till 40,000 med resultatet: "This event has 1 confirmed guest".

Fail. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, det beror ju helt på vad man har för bild av en "typisk svensk"? Ofta stämmer ju den bilden som folk allmänt kallar för den typiske svensken enormt dåligt med hur de flesta svenskars liv faktiskt ser ut (både etniska svenskar och invandrade svenskar då). Jag känner personligen inte någon sådan människa i alla fall.


   
SvaraCitera

Herman är helt klart ute på vift i sina tankar, och det är inte första gången som vår kära kvällstidning aftonbladet som alltid riktar sig så fint åt vänster skriver något som en typiskt vänster skulle kunna komma på. Ta alltid sånt här med en nypa salt och tänk på att ingen från högerpolitiken har kunnat varit med och tala om detta, all denna propaganda är enkelriktad.


   
SvaraCitera

SVERIGE ÄR FÖR SVENSKAR. Har man svenskt medborgarskap och älskar Sverige så är man SVENSK. Punkt slut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

I sverige är det fint att vara "osvensk"

WHATEVA
vie människor.
"i afrikas savann är det fint att ha 10 ränder som zebra annars är man rezebra"[tard]


   
SvaraCitera
Flash

detberorpå:

"i afrikas savann är det fint att ha 10 ränder som zebra annars är man rezebra

"En katt född i ett stall är ej en häst"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

"En katt född i ett stall är ej en häst"

kanske för att de är olika ARTER? [tired]


   
SvaraCitera
Flash

daisy:

kanske för att de är olika ARTER?

Precis som en nigger och en svensk, olika arter.

"All niggers must fuckin hang!"

Började tänka på detta i går när jag var ute å gick, ungefär 75 % av alla varelser jag såg var niggers.


   
SvaraCitera