Aviseringar
Rensa alla

i teorin, hur nödvändigt är det att vara en konsument?


Men dra ut i skogen då om du ska vara så anti. ppff


   
SvaraCitera

JoElite:

Du förstör ju hela forumet.

Tack, men jag kan inte ta åt mig all äran med tanke på att jag skriver i typ två delforum.[blush]

Men för att svara på din fråga:
Det är inte nödvändigt öht att vara en konsument. Sen om det är realistiskt att leva så är en annan femma.


   
SvaraCitera

JoElite:

om du är intresserad i varför konsumering inte är ett hållbart system så kan jag ta mig tid att förklara det för dig, men det kommer ta ett jävla tag för det finns massor att säga 😛

Vad är det alternativet? Att vissa ska dra hela samhället och att utveckling stannar i tiden eller?


   
SvaraCitera

jag tycker om din teori[rolleyes]


   
SvaraCitera

JoElite:

Du förstör ju hela forumet.

[love]


   
SvaraCitera

Du har verkligen ingen aning... Ex hur skulle du hålla växthuset varm på vintern? Hur skulle du bygga ett växthus utan att köpa delar eller vara en del utav konsumtionssamhället? För att kunna bo och bruka jord så måste du äga den, dvs mer cash för att köpa marken du skall bo på.


   
SvaraCitera

Din lösning för att slippa bli psykiskt störd är att skaffa en gris, lära den att prata och hoppas att den vill umgås med dig.


   
SvaraCitera

mediakatt:

hoppas att den vill umgås med dig.

Precis, vad gör han om grisen verkligen inte gillar honom?


   
SvaraCitera

ankzor:

Precis, vad gör han om grisen verkligen inte gillar honom?

Verkar jobbigt att skaffa en ny gris.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Verkar jobbigt att skaffa en ny gris.

Precis, därför bör han ju starta med ett par grisar så att de kan föröka sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Vad är det alternativet? Att vissa ska dra hela samhället och att utveckling stannar i tiden eller?

att fortsätta att konsumera och hitta nya sätt att manipulera gener och förstöra jorden på så många tänkbara sätt man kan är inte utveckling, att mixa teknologi, natur och människor är utveckling, så länge vi har pengar dock så kommer ingen rik person att vilja bygga upp ett samhälle där dom inte längre har makt över alla, vilket fattigare personer vill.

Det ironiska är att dom fattiga knappast har råd att bygga upp ett sådant samhälle, så om man flyttar ut i skogen och bygger upp ett samhälle som är baserat på resurs ekonomi där alla bor i tält så kan man gradvis göra det stället bättre och bättre, förhoppningsvis ser mer folk att det fungerar och så slutar dom slava för regeringen och hjälper till att bygga en värld där alla kan leva efter samma regler.

Så ser jag det 😛

ankzor:

Ex hur skulle du hålla växthuset varm på vintern? Hur skulle du bygga ett växthus utan att köpa delar eller vara en del utav konsumtionssamhället? För att kunna bo och bruka jord så måste du äga den, dvs mer cash för att köpa marken du skall bo på.

nice, det är problem jag måste försöka att lösa, har du några ideer?
att göra en sista konsumption med att köpa växter är dock värt att inte behöva konsumera i resten av sitt liv 😛

mediakatt:

Din lösning för att slippa bli psykiskt störd är att skaffa en gris, lära den att prata och hoppas att den vill umgås med dig.

Jag är öppen för bättre lösningar 😛


   
SvaraCitera

JoElite:

några ideer?

Du behöver:

1. Ett torrt och svalt ställe där du kan förvara mat över vintern.

2. En stor bit mark du kan bruka

Det är vad du behöver. Sedan behöver du väldigt mkt allmän kunskap om vad du kan hitta i skogen, vad du kan äta och vad du inte kan. Skall du bygga ett hus så måste du ha bygglov. Jag vet inte hur det är om du gör en jordkoja men kan tänka mig ifall den är ämnad för att leva i så måste det även här ha bygglov.

Lite verktyg skulle nog vara värt att införskaffa ex hacka, spade, yxa och knivar. Sedan behöver du ju självklart mat som du kan leva ett bra tag på + extra för utsädes. Din kost kommer att vara extremt tråkig och bestå utav vete/havre/korn/potatis/rötter/bär på hösten


   
SvaraCitera

JoElite:

så om man flyttar ut i skogen

Ah. Hela Sverige in i Sherwoodskogen. Awesome. Allt som fattas är Robin Hood-politiken.


   
SvaraCitera

Det är en fin idé du har, men rollen som konsument kommer du aldrig ifrån, eftersom de enda levande organismer som inte konsumerar är producenterna dvs växterna. Däremot kan man ju välja att inte vara toppkonsument, vilket eventuellt gynnar världen lite mer, men du kommer nog aldrig helt ifrån förbrukningen av andra varor, såsom impregnerat tyg, glas och stål till ditt växthus mm. sådana saker slits ut. Men jag tror jag förstår hur du tänker och om alla bodde i tält skulle nog världen må lite bättre. Dock tror jag att går det lite emot vår överlevnadsinstinkt att flytta ut i naturen så länge det finns bättre alternativ. [ops]


   
SvaraCitera

JoElite:

Inte löst än, antar att immunförsvaret får ta hand om det den kan ta hand om, medicin förstärker ändå virus och gör det värre för kommande generationer.

Det här är inte sant. Möjligtvis så förändrar de virus och bakterier.


   
SvaraCitera