Aviseringar
Rensa alla

I Vilken Ände?


Ämnesstartare

Okej, jag har en hel drös med problem gällande mitt nu icke-existerande socialliv. Skall försöka förklara allt med så mycket distans och lite text som möjligt. Detta skall vara i rätt ordning skulle jag tro:

Mig
Jag ogillar mig själv på alla sätt och vis. Mitt utseende (utseendet generellt och vikten), min personlighet. Jag anser mig själv vara ful, tjock, bitter, otrevlig, gnällig och dryg. Om inte allt av detta stämmer så stämmer det i alla fall delvis. Tjock är jag, det är ingen åsikt. Mitt problem med mig själv har antagligen lett till följande problem;

Vänner
Den umgångeskrets som jag har haft har bestått enbart av killar, vilket är naturligt då den IT-klass som jag gick i 3 år bestod enbart av killar. En 6-7 stycken av dessa umgicks jag med och kom överens med ganska bra under dessa tre åren, gemensamma intressen och åsikter osv.

Efter att jag tog studenten nu i våras så fick jag mer eller mindre panikångest då jag kom fram till att hela min umgängeskrets skulle försvinna, eftersom vi inte längre hade skolan som gemensam nämnare. Och dvs. inte var tvugna att umgås eller prata med varandra. Jag blev och är fullt övertygad om att dem aldrig hade pratat med mig alls om det inte vore för skolan. 3-4 av dem umgås jag till och från med även nu, men är fortfarande övertygad om att jag är oönskad. Och har på senare tid undvikit att träffa dem. Eftersom jag inte vill vara i vägen.

Förhållande
Av anledningar som ni finner under "Mig själv", så har jag aldrig försökt att få en flickvän. För jag tror inte att det är över huvudtaget möjligt att en annan människa skulle kunna tycka om mig på det viset. Det har funnits flickor som jag har tyckt om, men jag har helt enkelt ignorerat det för att spara tid. Med att "spara tid" så menar jag en massa onödig energi lagd på att försöka få denna intresserad, för att sedan bli dissad.

Extrafråga: Är det mödan värt, om man nu lyckas?

Vad vill jag ha hjälp med?
När jag inte är på Högskolan så sitter jag nu mest framför datorn och varvar programmering med att kolla på film/serier och spela WoW. Med att bara sitta och göra ingenting, jag kan sitta och slösurfa i en hel dag. Jag umgås med kompisar lite då och så, men ändå ganska sällan.

Så vad jag undrar är alltså HUR jag skall ändra på allt detta? Men kanske framförallt vilken ände skall jag börja i? Jag vet att jag har ett problem, och jag har mått dåligt ganska länge nu på grund av detta. Jag vill förändras och kunna leva normalt, men det känns som att det finns för mycket att ändra på och att det blir som att försöka lyfta ett berg.

Side Note: Jag är nykterist, så krogen är inte någon lösning. Varför jag är nykterist är en helt annan sak.

ÄNDRAT 2008-11-10 14:27


   
Citera
Ämnesstartare

Om du ogillar din vikt så träna. Ät nyttigt, lovar att det kommer hjälpa. Om du inte orkar träna så ät iaf nyttigt för det gör skillnad i det långa loppet.

Börja med att inte släppa iväg de vänner som du har nu, du är säkert inte oönskad av dem då det verkar vilja vara med dig. Så tänk inte så för det kommer bara förstöra saker.

Du går på högskolan, måste väl finnas mycke människor där, försök att börja prata med fler och fler.

Och sen till tjejfrågan, well... det kommer med tiden, inte lätt att hitta någon man både får känslor för och klickar med. Men det kommer.


   
SvaraCitera

Svaren på alla frågor finns här: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=238730&page=1


   
SvaraCitera

Buddah:

tjock

Buddah:

När jag inte är på Högskolan så sitter jag nu mest framför datorn och varvar programmering med att kolla på film/serier och spela WoW

träna istället då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

. Jag anser mig själv vara ful, tjock, bitter, otrevlig, gnällig och dryg

tycker man sådär om sig själv är det väl inte så konstigt om det inte går så lyckat?

Buddah:

3-4 av dem umgås jag till och från med även nu, men är fortfarande övertygad om att jag är oönskad.

jag är övertygad om typ samma sak[smile]

Men alltså, ärligt jag känner igen mig så endast för din skull så ska jag vara seriös.

Så, förslag 1: försök träffas för att göra något med dina polare, typ köpa ett tvspel, be dem följa med som smakråd åt present till farsan, ta en kopp kaffe på stan, käka lunch.. situationer där man lätt kan dra sig ur om man inte pallar längre. då träffar man ändå folk och upprätthåller kontakten och på så vis kan man träffas ganska ofta men inte hela tiden[smile]

förslag 2: seriöst du lär väl vara den enda som är så medveten om ditt utseende? ett förslag är att inte titta ner i marken och se osäker ut, bry dig inte om hur du ser ut, blir du för medveten kan det upplevas jobbigt[smile]

förslag 3: Var snäll och social mot nya människor, le åt främlingar, hjälp tanter av bussen, hälsa på henne i kassan när du handlar godis etc. Detta höjer självkänslan eftersom man oftast får ett leende eller ett tack tillbaka

förslag 4: Träna, gå promenader och var ute. det rensar tankar och gör en gladare[smile]

förslag 5: Titta dig själv i spegeln i 10 sekunder och säg sen "jag är fin" och du får inte tänka något annat än så.

alltså, för att börja våga umgås måste du först tycka om dig själv. acceptera dig och att folk tycker om dig. hoppas du inte tycker jag är löjlig nu. Jag gör sådant själv[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Mitt utseende

börja träna, skaffa linser, bli mer mode inriktad, färga hår, skaffa snygga kläder?, osv.

Buddah:

bitter, otrevlig, gnällig och dryg.

försök o ändra betende?... börja inte en konversation me att klaga på nått...

Buddah:

Jag är nykterist

ingen anledning för att inte gå till krogen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Extrafråga: Är det mödan värt, om man nu lyckas?

Leta tjejer här [y][y][y][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

loppet.

Börja med att inte släppa iväg de vänner som du har nu, du är säkert inte oönskad av dem då det verkar vilja vara med dig. Så tänk inte så för det kommer bara förstöra saker.

Du går på högskolan, måste väl finnas mycke människor där, försök att börja prata med fler och fler.

Och sen

Dr.Öhman ; )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Man kan gå på krogen nykter.

Jag är nykterist delvis för att jag inte gillar effekten som alkohol har, dvs. fulla människor. På krogen finns det en massa fulla människor 🙂

elpedroo:

börja träna, skaffa linser, bli mer mode inriktad, färga hår, skaffa snygga kläder?, osv.

Jag menar mitt utseende, inte min smak.

McAn:

Svaren på alla frågor finns här: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=238730&page=1

Jag bor 35 Mil från Stockholm, med andra ord så blir det en dyr historia ;p Och jag känner inte EN kotte här så nej det tror jag icke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Jag är nykterist delvis för att jag inte gillar effekten osm alkohol har, dvs. fulla människor. På krogen finns det en massa fulla människor 🙂

Stanna inne och lär känna trevliga människor här säger jag ju! [cool][badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

förslag 5: Titta dig själv i spegeln i 10 sekunder och säg sen "jag är fin" och du får inte tänka något annat än så.

Det där låter bara extremt löjligt och kommer aldrig att funka ;> Jag tänker alldeles för mycket för att det där skulle ha någon inverkan.

schizofrenutter:

Stanna inne och lär känna trevliga människor här säger jag ju! [cool][badgrin]

Det har ju funkat bra för mig hittils menar jag ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det har ju funkat bra för mig hittils menar jag ^^

Har något annat funkat då? [rolleyes][rolleyes][rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det där låter bara extremt löjligt och kommer aldrig att funka ;> Jag tänker alldeles för mycket för att det där skulle ha någon inverkan.

med den där inställningen kommer inga råd du någonsin får att funka[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schizofrenutter:

Har något annat funkat då? [rolleyes][rolleyes][rolleyes]

Jag har i ärlighetens namn inte testat något annat ;>

lilasmet:

med den där inställningen kommer inga råd du någonsin får att funka[smile]

Grejen är ju den att min egen åsikt om mitt utseende egentligen inte räknas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Grejen är ju den att min egen åsikt om mitt utseende egentligen inte räknas.

jaha. jag fattade det inte som att du blev mobbad för ditt utseende om det var det du menade?

Jag fattade det som att DU tyckte att du ful och att du hade dåligt självkänsla/självförtroende. men jag kanske fattade helt fel då.

de övriga tipsen jag gav dig, de sa du inget om. jag som för en gångskull ansträngt mig för att vara seriös, otacksamma jävel[sad]


   
SvaraCitera