Aviseringar
Rensa alla

IB Kvotgrupp 3


Ämnesstartare

IB hamnar ju i kvotgrupp 3 från och med 2010. "Hur mycket" kommer det påverka de som gått IB? Det måste ju bli mycket svårare att komma in för att en mindre kvotgrupp genererar mindre platser? Någon som vet hur det skulle bli med det här om vänstern vinner valet? Planerar Björklund att göra något åt det? Upplys mig.


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen som vet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är helt jävla fucked up. Det kan blir mycket lättare på vissa ställen, mycket svårare på andra, det beror helt på hur de andra kvotgrupperna ser ut, hur många som är i kvotgrupp 3 osv. Det är väl inte nödvändigtvis jättemånga från grupp 3 som söker till svensk litteraturanalys liksom.

Å andra sidan kan ju vi som faktiskt är helsvenska ändå göra högskoleprovet och nästla oss in den vägen, så jag fattar inte riktigt problemet.

Jag tror för övrigt det kommer ordna sig samtidigt som herr utbildningsminister inser att alla IB-elever (det är ändå några stycken) emigrerar till någonstans där vår utbildning värderas istället. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Det kan blir mycket lättare på vissa ställen, mycket svårare på andra, det beror helt på hur de andra kvotgrupperna ser ut, hur många som är i kvotgrupp 3 osv.

Men jag frågade min SYV och hon menade att de eftertraktade utbildningarna skulle bli svårare att komma in på om man gått IB. Men det beror ju som sagt på hur många som söker osv som du sa. Jag tänkte själv att de flesta som gått IB pluggar utomlands efter det och då borde det ju inte vara så många som söker till de populära utbildningarna här.

standby:

Å andra sidan kan ju vi som faktiskt är helsvenska ändå göra högskoleprovet och nästla oss in den vägen, så jag fattar inte riktigt problemet.

Klart men ändå. Det är idiotiskt att göra så här. Har man gått IB som klassas som en av de mest krävande utbildningarna borde man ju ha någon fördel istället för tvärtom. De flesta jag känner har blivit tveksamma till IB just pga detta. Borde ju uppmuntras istället.

standby:

Jag tror för övrigt det kommer ordna sig samtidigt som herr utbildningsminister inser att alla IB-elever (det är ändå några stycken) emigrerar till någonstans där vår utbildning värderas istället.

Ja om han nu bryr sig [shake] Jag tycker iaf det verkar lite konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

De flesta jag känner har blivit tveksamma till IB just pga detta. Borde ju uppmuntras istället.

Jag skulle säga att det är lika bra. Tänker man ändå söka sig till ett svenskt universitet så kan man gå en vanlig gymnasielinje, ty IB kostar bara extra pengar i onödan om man inte ens tänker utnyttja vad man får. Om du tänker gå ib, vilket jag antar med ditt ständiga flashande hit och dit och din allmänt dåliga attityd som är typisk för (framförallt unga och blivande) IB-are, så kommer du antagligen inse ganska snart att om du inte har ett stort mål framför dig, som ett utländskt universitet du gärna vill gå på, så kommer det kännas helt jävla värdelöst att kämpa på ändå.

Men mitt huvudargument är ändå att IB kostar en massa pengar. Man ska inte gå IB bara för att få känna sig bättre än alla andra, utan för att ha en vettig chans att komma in på ett riktigt vettigt universitet. Att svenskar inte har vett att övesätta IB-betygen till svenska betyg (i sverige kan alla teoretiskt sätt ha 20.0, det går inte på IB, jag tror vi snittar strax över medel eller något, vilket svenska systemet inte alls tycks ta hänsyn till), är väl bara logiskt. Varför i helvete ska de särbehandla ungdomar som väljer att låtsas att de är utlänningar? Att börja IB är en satsning man gör, för att man har ett mål. Det är inte en NV- eller SP- liknande grej, där man väljer skiten för att ha "en så bred bas som möjligt" så man slipper välja i tre år till.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Om det inte framgick: IB är inte en gräddfil. IB ska inte vara någon gräddfil. IB är ett sätt att få internationellt accepterade betyg. Man får skylla sig själv att man blir utlänningskvoterad då.


   
SvaraCitera

Edward Cullen:

Planerar Björklund att göra något åt det? Upplys mig.

Du behöver inte alls oroa dig... Om du skulle ha hängt med bland nyheterna så skulle du märkt att Jan Björklund är inställd på att göra något åt detta, så att IB-elever inte hamnar i en utländs kvot.

Han sa dock inte hur lösningen skulle VARA, men han lovade iallfall att IB-eleverna kommer ha MINST SAMMA förutsättningar som "vanliga" studenter.

Den 1 oktober 2009 får vi den slutgiltiga lösningen från HSV.

Jag rekommenderar att du läser om allt detta på:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2829345.svd

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2867303.svd

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2883239.svd

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2999703.svd

http://blogg.svd.se/pj?id=13884

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?raddaib_saveib

http://smp.se/nyheter/vaxjo/nya-regler-drabbar-ib-elever(1272244 ).gm

Jag själv tror mycket på Jan Björklunds lösning. Så säg till dina kompisar att INTE utesluta IB bara för något "problem" som ändå kommer att lösas innan dom går ut gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

logitech123:

Han sa dock inte hur lösningen skulle VARA, men han lovade iallfall att IB-eleverna kommer ha MINST SAMMA förutsättningar som "vanliga" studenter.

Det kan ju tolkas lite hur som helst och sedan är det ett faktum att politiker ljuger.

logitech123:

Om du skulle ha hängt med bland nyheterna så skulle du märkt att Jan Björklund är inställd på att göra något åt detta, så att IB-elever inte hamnar i en utländs kvot.

Ja, jag har inte hängt med, det är jag medveten om. Därför jag bad er att upplysa mig.

logitech123:

Jag rekommenderar att du läser om allt detta på:

Tack, ska göra det.

standby:

Man får skylla sig själv att man blir utlänningskvoterad då.

Det tycker jag inte. Uppenbarligen ses det som ett problem då Björklund försöker göra något åt det. Bara för att en sak är hyfsad enligt någon är det ju inget fel med att göra det ännu bättre. Jag tycker att det verkar se rätt konstigt ut nu, efter vad jag har hört. Men jag är som sagt inte så påläst.

standby:

Om du tänker gå ib, vilket jag antar med ditt ständiga flashande hit och dit och din allmänt dåliga attityd som är typisk för (framförallt unga och blivande) IB-are,

Jag tycker tvärtom att du verkar ha en rätt skeptisk och negativ attityd. Jag ska inte gå IB ens, dock funderade jag på det i julas. Om du tycker att blivande IB:are är kaxiga w/e (?) och har dålig erfarenhet av det tycker jag att du kan ta ut det över dem och inte över mig. Det får dig att verka minst lika jobbig som de där "åh jag ska gå IB, jag är bäst" människorna.

standby:

så kommer du antagligen inse ganska snart att om du inte har ett stort mål framför dig, som ett utländskt universitet du gärna vill gå på, så kommer det kännas helt jävla värdelöst att kämpa på ändå.

Jag kan komma in på utländska universitet utan att gå IB etc. Anledningen till att jag funderade på IB var att jag gillade delar av upplägget.

standby:

Varför i helvete ska de särbehandla ungdomar som väljer att låtsas att de är utlänningar?

[rolleyes]

standby:

Man ska inte gå IB bara för att få känna sig bättre än alla andra

[rolleyes]

Du låter mest som en väldigt bitter fröken. När jag var på öppet hus träffade jag knappt några "jag är bättre än er" människor. Sluta stämpla alla IB:are som "viktigpettrar".

standby:

(i sverige kan alla teoretiskt sätt ha 20.0, det går inte på IB, jag tror vi snittar strax över medel eller något, vilket svenska systemet inte alls tycks ta hänsyn till)

Du kan ju visst ha 20,0 om du går ut IB, eller hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Du kan ju visst ha 20,0 om du går ut IB, eller hur menar du?

SAMTLIGA kan inte få 45 p. (vilket är motsvarande 20.0) så vitt jag vet. Det påstås att det är så på vissa ställen, på andra inte, och om det mot förmodan skulle ske ett år, så gör de kursen svårare nästa år, eftersom det tydligen var "för lätt".

Och ja, självklart hatar jag IB, eftersom jag har stått utt med de förbannade människorna som går där i tre år. De är inte roliga. Börja inte på en skola som ens HAR IB.


   
SvaraCitera

standby:

SAMTLIGA kan inte få 45 p. (vilket är motsvarande 20.0)

40-45 är väl det nu. (Det var 38 för några år sen). Och betygsskalan är kurvad, så att det är ett mellan ett antal procent av studenterna som får sådana betyg. Antar då att svenska högskoleverket tar hänsyn till det (eftersom normalt skiljer det inte mycket bland genomsnittliga eleven som går där jämfört med en vanlig gymnasist). [Däremot om man tar IB på allvar som elev, så är det mer högskoleförberedande än svenska linjer].

standby:

De är inte roliga

Mhmm, de flesta är störande som fan, håller jag med om. Men det finns alltid några awesome personer 😛

Fast kämpar man sig igenom det och kommer nånstans utomlands, vilket är lättare om man går i IB, (Fast lättast är det om man går i ett av United World College gymnasierna) så blir det så mycket roligare... helt annat studentliv i UK och US än i Sverige. Och så slipper man TOEFL provet om man ska till USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myspip:

40-45 är väl det nu. (Det var 38 för några år sen).

Jo alltså det jag menade var att det är teoretiskt omöjligt för alla elever som får IB-betyg att få 45 (och allt över medel) Men jag har som jag sa inte koll på det på riktigt, du verkar helt klart veta mer! 😀

myspip:

några awesome personer 😛

Indeedio! 😀


   
SvaraCitera

standby:

Jo alltså det jag menade var att det är teoretiskt omöjligt för alla elever som får IB-betyg att få 45

Det är det väl inte?

Rent TEORETISKT sett så kan väl alla få toppbetyg, även om chansen är onekligen minimianal och det har aldrig hänt under IBs historia. Men det betyder ju fortfarande inte att det är OMÖJLIGT, som du säger.

Osannolikt skulle vara det rätta ordet isåfall. [no-no]

Men det är klart... Med tanke på hur liten chans det är att alla ib-studenter kommer nå 45 poäng, så kan man nästan kalla det omöjligt ändå... [badgrin][badgrin][badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

logitech123:

Rent TEORETISKT sett så kan väl alla få toppbetyg, även om chansen är onekligen minimianal och det har aldrig hänt under IBs historia.

Inte om de kvoterar, dvs en viss procent kan få 45, en annan 36 osv. Jag trodde de gjorde det över 35, och som jag sa. Även om alla skulle lyckas få 45 så skulle de göra det svårare nästa år isåfall, eftersom de inte anser att det är meingen att få högsta betyg. I sverige är man däremot dålig/lat om man inte lyckas få 20.0 (jag överdriver med flit, och tycker förresten det är bättre att ha en skala än att ha bäst eller dålig)

myspip:

betygsskalan är kurvad, så att det är ett mellan ett antal procent av studenterna som får sådana betyg.

Fick inte helt kläm på vad som faktiskt menas med det där, men jag antar att det innebär något åt det hållet att ett visst antal kan få ett visst betyg.

logitech123:

Men det är klart... Med tanke på hur liten chans det är att alla ib-studenter kommer nå 45 poäng, så kan man nästan kalla det omöjligt ändå...

Skulle vara mycket mindre omöjligt om "alla" samarbetade istället för att se det som en tävling. Och om det började fuskas mer under exams, såklart.


   
SvaraCitera

standby:

ett visst antal kan få ett visst betyg.

Exakt. Även om ett 'visst antal' är ett statistiskt intervall förstås.

Och det är sant att det är skitsvårt att ha 45. För de sista små marginalerna beror till stor del på tur 😛 Däremot kan man få 'garanterade' 40+ (eller 42+ typ) om man pluggar på bra och så. Sen är det nästan 'slumpen' som avgör vad exakt man hamnar på, lite som ett lotteri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myspip:

Sen är det nästan 'slumpen' som avgör vad exakt man hamnar på, lite som ett lotteri.

ÄLSKAR att man inte har rätt att få veta vad i ens material (ex ass. int. ass) som gör att man får dåligt betyg. Eller något alls om betygen i de olika delarna. Bara "lol 4 fucktard" 😀 Kan ju lika gärna vara nån examinator som ba "Klara... fan va fult namn. Hatar utlänningar. Hon får fan femma på det här"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Och ja, självklart hatar jag IB, eftersom jag har stått utt med de förbannade människorna som går där i tre år. De är inte roliga. Börja inte på en skola som ens HAR IB.

Läser du inte?

Edward Cullen:

Jag tycker tvärtom att du verkar ha en rätt skeptisk och negativ attityd. Jag ska inte gå IB ens, dock funderade jag på det i julas. Om du tycker att blivande IB:are är kaxiga w/e (?) och har dålig erfarenhet av det tycker jag att du kan ta ut det över dem och inte över mig. Det får dig att verka minst lika jobbig som de där "åh jag ska gå IB, jag är bäst" människorna.

Och att man inte ens ska börja på en skola som har IB är ju bara idiotiskt. Varför skulle man inte? Och du säger att jag har dålig attityd? Du verkar bara allmänt bitter, ta tag i det istället för att låta det gå ut över andra.

standby:

SAMTLIGA kan inte få 45 p. (vilket är motsvarande 20.0) så vitt jag vet. Det påstås att det är så på vissa ställen, på andra inte, och om det mot förmodan skulle ske ett år, så gör de kursen svårare nästa år, eftersom det tydligen var "för lätt".

Men du kan de ju det? Och man behöver inte har 45 för att få 20,0. Dessutom är det ju rätt osannolikt att en hel klass skulle ha 45 p. Så vad är det negativa med det? Var brister det?


   
SvaraCitera