Aviseringar
Rensa alla

IB programmet


Ämnesstartare

Hej!

Jag har funderat ganska länge på det här med IB programmet, alltså ett program man läser enbart på Engelska (förutom språk då).
Och då vänder jag mej till er IB:are (eller nån annan som vet[y]). Hur fungerar då detta CAS-system?
Creativity - Action - Service.
Har man någon gymnastik när man går detta program, eller ska man sköta det själv under rubriken Action?
Jätte nyfiken [bigsmile]


   
Citera

CashewNöt:

Har man någon gymnastik när man går detta program, eller ska man sköta det själv under rubriken Action?

du ska själv börja på nån sport o lämna in intyg om att du går dit osv


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

du ska själv börja på nån sport o lämna in intyg om att du går dit osv

lyx [surprised]

Hur fungerar IB programet? tell me [blush][cute]


   
SvaraCitera

Du ska, på eget initiativ, se till att ordna fram olika fritidsaktiviteter som innebär att du är kreativ/fysiskt aktiv/gör nåt för nån annan. Det som brukar gälla är 50h/aktivitetsområde (formellt så behövs bara 50), men vissa skolor kan ha upp till 100h som "krävs" av eleverna.

Du måste förresten ha en supervisor, som kan intyga att du gjort det du påstått. Till exempel, om du säger att du varit och ridit två timmar i veckan i fem veckor, så ska någon ha övervakat detta och vara villig att sätta sin högra fot på att det är sant.

Problemet CAS löses smidigast genom att ha vänner som skriver under alla dessa förbannade jävla fittlappar åt en.


   
SvaraCitera

daisy:

Hur fungerar IB programet? tell me

du pluggar röven av dig utan orsak. more or less. dessutom var alla IB-elever på min skola freaks.

hela upplägget är att du förbereder inför högre studier osv. på pappret bra men du måste plugga mkt mer för samma betyg som folk i vanliga program har.

Dold text: Varför ska man IB-runka egentligen? Känns lite som att man köper en tröja av medioker kvalité för överpris bara för att det står Armani på

förväntar mig givetvis att massa IB-elever nu kommer skriva att jag bara är avundsjuk. kan tillägga att jag kom in på IB men valde NVNV


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Najs!
Verkligen röra på sig istället för att kasta en basketboll fram o tbx på en lektion! (jo så tragiskt e de)


   
SvaraCitera

radartard:

text

lacostekrokodilen:

text

Okej, tack. 🙂

Det låter faktiskt väldigt bra, man får mycket frihet till att fokusera på det man själv vill/är intreserad av? Om jag förstod det rätt.


   
SvaraCitera

CashewNöt:

Verkligen röra på sig istället för att kasta en basketboll fram o tbx på en lektion!

inte nödvändigtvis, du kan bowla lr nått.


   
SvaraCitera

daisy:

Det låter faktiskt väldigt bra, man får mycket frihet till att fokusera på det man själv vill/är intreserad av?

mkt studier under ansvar; korrekt. dock så är det ganska hög intagning på programmet, >300 o du måste klara ett prov i engelska o matte (matte om du söker till IB-Nature). flera skolor (som den jag sökte) gjorde oxå intervjuer för att sålla bort elever osv.

väldigt over-kill imo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men Creativity & Service då? Förväntas d att jag ska göra ideella arbeten?


   
SvaraCitera

CashewNöt:

Men Creativity & Service då? Förväntas d att jag ska göra ideella arbeten?

ja


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

väldigt over-kill imo

Ok, okej nu lät det lite mindre bra haha. Låter som att de förväntar sig genier :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

ja

Valfritt?


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

förväntar mig givetvis att massa IB-elever nu kommer skriva att jag bara är avundsjuk. kan tillägga att jag kom in på IB men valde NVNV

Kanske... Fast jag vet inte, tror det är färre än 50% som faktiskt känner sig stolta och nöjda med sin utbildning hittills, av de jag tog studenten med. De flesta har samma inställning som du, som det verkar.

CashewNöt:

Verkligen röra på sig istället för att kasta en basketboll fram o tbx på en lektion! (jo så tragiskt e de)

Man väljer inte ib för att slippa gymnastik [no-no]
(jag tror jag "jonglerade" typ 60% av mina action-timmar...)

daisy:

Det låter faktiskt väldigt bra, man får mycket frihet till att fokusera på det man själv vill/är intreserad av? Om jag förstod det rätt.

Prova läsa på wikipedia, IBscrewed eller IBsurvival... Teoretiskt sett är det väldigt fritt att välja vad man vill, inom ämnen och inom specifika arbeten. Men ned till minsta detalj kan du räkna med att det EGENTLIGEN bara finns ett sätt att göra det på, om du vill göra "rätt" och därigenom få bra betyg.


   
SvaraCitera

daisy:

Ok, okej nu lät det lite mindre bra haha. Låter som att de förväntar sig genier :s

är du ambitiös osv så äre ju bra. [y]
valde sj NVNV efter att ha sett IB-schemat :S


   
SvaraCitera