Aviseringar
Rensa alla

IB programmet


Ofta man inte läser Idrott och hälsa A även om man har action också. CAS-systemet är väl deras variant av projektarbetet bara?


   
SvaraCitera

(det är en lögn att man måste ha minst 300p för att komma in på ib. Möjligen att nån av internatskolorna ställer såna krav... Tror den skola som hade högst intagningspoäng när jag sökte låg på 280 kanske, men de andra låg under 200, och då var det skolor i uppsala, göteborg, eskilstuna och karlstad jag sökte..)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

radartard:

Man väljer inte ib för att slippa gymnastik

Jag tror du missförstod mej.. Jag menade att jag äntligen skulle få satsa på den idrott jag vill göra, eftersom idrotten på min skola just nu är.... Värdelös [n]


   
SvaraCitera

radartard:

De flesta har samma inställning som du, som det verkar.

alltså, IB är ju bra osv, ingen dålig grej. men jävla plugg. ge 80% av samma insats på natur o få samma betyg


   
SvaraCitera

radartard:

Prova läsa på wikipedia, IBscrewed eller IBsurvival...

Ok. [smile]


   
SvaraCitera

saturn:

Ofta man inte läser Idrott och hälsa A även om man har action också. CAS-systemet är väl deras variant av projektarbetet bara?

Nej, man läser inte Idrott och hälsa A, om inte skolan själv kommer fram till att det är smart att lägga det i pre-dp. CAS är deras variant av att göra så att eleverna får något att skriva om när de söker in till universitet. Extra curricular grejej brukar nämligen vara bra att kunna flasha med.


   
SvaraCitera

radartard:

Nej, man läser inte Idrott och hälsa A, om inte skolan själv kommer fram till att det är smart att lägga det i pre-dp.

Okej, jag trodde att det var ett kärnämne hursomhelst men okej!


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

alltså, IB är ju bra osv, ingen dålig grej. men jävla plugg. ge 80% av samma insats på natur o få samma betyg

...det var ju det jag menade. Jag håller med jag också. Hade inte haft lägre än 20.0 om jag gått nationellt program [n]

CashewNöt:

Jag tror du missförstod mej.. Jag menade att jag äntligen skulle få satsa på den idrott jag vill göra, eftersom idrotten på min skola just nu är.... Värdelös [n]

Satsa..? glhf :/


   
SvaraCitera

saturn:

Okej, jag trodde att det var ett kärnämne hursomhelst men okej!

Jag tror att det finns nåt slags omvandlingssystem för det där. IB har ju inte heller saker som naturkunskap och samhällskunskap, historia osv, om skolan som sagt inte väljer att tvinga dem. Däremot så gör man ju nv-grejer och sam-grejer ändå...


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

alltså, IB är ju bra osv, ingen dålig grej. men jävla plugg. ge 80% av samma insats på natur o få samma betyg

radartard:

...det var ju det jag menade. Jag håller med jag också. Hade inte haft lägre än 20.0 om jag gått nationellt program

Ja men 20,0 är inte värt ett piss om du ska söka in till ett ansett universitet utomlands.


   
SvaraCitera

Zwift:

Ja men 20,0 är inte värt ett piss om du ska söka in till ett ansett universitet utomlands.

jo det är det. haru kassa betyg e du ganska begränsad i vad du kan söka till. även om dom kollar betygen i vissa ämnrn osv. min erfarenhet är att dom som har mvg i dom svårare kurserna har mvg rätt generellt


   
SvaraCitera

känns ganska onödigt att gå IB och riskera att få lägre betyg än om man skulle gå ett nationellt program. därför jag inte gick det iaf bland annat. men om du däremot vill komma in på ngn extremt bra skola i stil med oxford, cambridge, ivy league etc. är det väl smart att gå det

lacostekrokodilen:

kan tillägga att jag kom in på IB men valde NVNV

det är väldigt olika hur intagningspoängen är till IB. jag hade inte direkt höga från grundskolan och kom in på en av de bästa ib-skolorna i sverige (enligt folk man pratat med och med hänsyn till elevers studieresultat där).


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

jo det är det. haru kassa betyg e du ganska begränsad i vad du kan söka till. även om dom kollar betygen i vissa ämnrn osv. min erfarenhet är att dom som har mvg i dom svårare kurserna har mvg rätt generellt

Va?


   
SvaraCitera

[dubbelt]


   
SvaraCitera

Zwift:

Ja men 20,0 är inte värt ett piss om du ska söka in till ett ansett universitet utomlands.

snittbetyget från IB är inte heller värt ett piss om man ska söka utomlands, vilket är vad man får om man anstränger sig lika mycket som man skulle göra för att få 20.0


   
SvaraCitera