Aviseringar
Rensa alla

ib, studera utomlands etc


Ämnesstartare

Divinator:

Att du ens behöver lägga ner energi på det är ju skrämmande.

du vet att man lägger ner energi på det mesta typ? mer eller mindre. jag är trött = behöver energi.

om du bara visste vilken duktig kille jag är annars 🙂


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

kan man få stipendier till att plugga i usa i sverige på en svensk gymnasieskola? :S

Få universitet ger ut stipendier (Financial aid, eller scholarship) till Internationella studenter. Scholarship eller Meritbased financial aid kan ges till de som har presterat bra inom något område. Speciellt inom sporter etc. För det finns mkt rekrytering.

Needbased financial aid är typ studiemedel man får beroende på hur mkt pengar man har. Väldigt få universitet erbjuder stora summor financial aid till internationella studenter utan att försämra dina chanser för antagning. De flesta skolor har en kvot på hur många internationella får financial aid och hur mkt, så dina tillgångar räknas med i antagningsprocessen.

Vissa skolor är need-blind för internationella studenter. Dvs, de tillgångar man har, räknas INTE med i antagningsprocessen. T.ex. MIT, Harvard, Princeton, Yale och Cornell har need-blind policy. (några fler skolor också).
Av dessa garantera inte Cornell full-need aid. Dvs, du kan tvingas ta stora lån.
I de andra får du så mkt financial aid som bedöms att du behöver. Oftast behöver du ta en termtime jobb och/eller ett mindre lån, men inte mkt alls.
I Princeton, som svensk student med vanligt CSN bidrag, så slipper jag både lån och jobb för att klara ekonomin, med den financial aid ja får, baserat på mina och mina föräldrars tillgångar.

Självklart kan man få låna från banker både i Sverige och i USA, men tänk på att kostnaden för Tuition, mat, boende och levandekostnader är runt 4-50000 Dollar PER ÅR. Det är mycket.

För studier i USA krävs det att du tar SAT proven, och går du inte i IB krävs också TOEFL provet.

Om det är något som någon undrar om ansökan till USA eller Storbrittanien så är det bara att PMa mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

myspip:

För studier i USA krävs det att du tar SAT proven, och går du inte i IB krävs också TOEFL provet.

är det prov man gör som man söker in på skolorna med poängen man får? :S söker man inte alls med betygen då?

vad är det för prov? kan du länka till ngt kanske? 🙂

myspip:

Needbased financial aid är typ studiemedel man får beroende på hur mkt pengar man har. Väldigt få un

kan man då få så mkt pengar som man behöver så man klarar sig där? alltså till boende, mat etc? är det lån eller bidrag typ?

myspip:

I de andra får du så mkt financial aid som bedöms att du behöver. Oftast behöver du ta en termtime jobb och/eller ett mindre lån, men inte mkt alls.

men till de universiteten (harvard etc), får man alltså pengar men du menar att de inte tar hänsyn till ens ekonomi?


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

det kostar väl typ att plugga i tex usa? måste man betala det och hur mkt är det typ?

Det kostar att plugga i USA - å andra sidan så står colledgen där för logi - något som du i Sverige behöver fixa själv. Läste att det faktiskt nästan gick jämt upp [surprised] - dessutom finns det en massa stipendier att söka om man är duktig :D.

MÅLARPENSEL:

typ 50 000 i svenska? aja tur att man är rik XD men va mkt :S

50 000 är ganska billigt för ett år skulle jag nog gissa på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det kostar att plugga i USA - å andra sidan så står colledgen där för logi - något som du i Sverige behöver fixa själv. Läste att det faktiskt nästan gick jämt upp

whaat? seriöst? var läste du det? :S

Hampie:

50 000 är ganska billigt för ett år skulle jag nog gissa på.

var det inte för en termin? [surprised]

men alltså finns det ngn möjlighet övh att plugga i usa om man inte fått stipenduim och inte har föräldrar som kan stötta en ekonomiskt? bara en tanke. det är ju så mkt pengar. men får man bidrag i usa då?


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

whaat? seriöst? var läste du det? :S

Nån reklamfinansierad studenttidning i skolkafeterian för ett halvår sedan.

MÅLARPENSEL:

men alltså finns det ngn möjlighet övh att plugga i usa om man inte fått stipenduim och inte har föräldrar som kan stötta en ekonomiskt? bara en tanke. det är ju så mkt pengar. men får man bidrag i usa då?

Ett ord: CSN


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Nån reklamfinansierad studenttidning i skolkafeterian för ett halvår sedan.

aha, ingen källa då, var ju pålitligt..

Hampie:

tt ord: CSN

i usa? får man bidrag av csn i usa :S aja, får läsa på deras hemsida 🙂


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

i usa? får man bidrag av csn i usa :S aja, får läsa på deras hemsida 🙂

Ja, om det är en godkänd utbildning får du låna av csn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MÅLARPENSEL:

tror det framgår av det inledande inlägget vad tråden handlar om.

Nej, det gör det ju uppenbarligen inte, annars hade jag väl inte föreslagit dej att söka information om IB?[tired]

Divinator:

Du behöver nog inte bry dig så mycket, din hjärna kanske överbelastas då den knappt klarar att kommunicera i skrift.

Divinator:

Att du ens behöver lägga ner energi på det är ju skrämmande.[n]

Ja, det var inte jag som sa det[rolleyes]


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

är det prov man gör som man söker in på skolorna med poängen man får? :S söker man inte alls med betygen då?

De koller på ALLT. Dina betyg, provresultat, lärarrekommendationer, vad man gör på fritiden, ansökningsuppsats, meriter, jobberfarenhet. Iaf de bättre universiteten gör det (ingen vidare idé att söka till sämre universitet ändå tycker jag)

För SAT kolla på http://www.collegeboard.com
För TOEFL: GÖR EN GOOGLESÖKNING!

MÅLARPENSEL:

kan man då få så mkt pengar som man behöver så man klarar sig där? alltså till boende, mat etc? är det lån eller bidrag typ?

Financial aid är bidrag.
Kolla universitetens hemsidor för att se hur deras financial aid är.

MÅLARPENSEL:

men till de universiteten (harvard etc), får man alltså pengar men du menar att de inte tar hänsyn till ens ekonomi?

De tar inte hänsyn till din ekonomi NÄR DU SÖKER IN. Så oavsett om du är rik eller fattig (dvs. om du söker Aid eller inte söker aid), så har du SAMMA chans att komma in.

Sedan får du Financial Aid baserat på dina tillgångar. Har man få tillgångar så får man större bidrag. etc

Och återigen. Priset:
För tuition där jag går är det 33000 dollar/ÅR
för boende och mat ungefär 11000 dollar/År
Sedan tillkommer ju andra utgifter.
Räkna med runt 50000 dollar/År

VIssa skolor, t.ex. princeton garanterar tillgänglig universitetsbostad under de hela 4 åren. Eftersom vi bor i residential colleges (ungefär som de i Harry Potter typ, eller Brittiska universitet) 😛
Andra, t.ex. garanterar endast första året. så söker man andra året. men självklart hittar man något, men det kan kosta lite mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Ja, om det är en godkänd utbildning får du låna av c

ngt speciellt som krävs för att den ska vara godkänd? .. eller är det som en vanlig skola :S

Ståltråden:

Nej, det gör det ju uppenbarligen inte, annars hade jag väl inte föreslagit dej att söka information om IB?

du kanske inte förstår så bra 🙂

Ståltråden:

Ja, det var inte jag som sa det

ngn är visst sur 🙂

myspip:

e tar inte hänsyn till din ekonomi NÄR DU SÖKER IN. Så oavsett om du är rik eller fattig (dvs. om du söker Aid eller inte söker aid), så har du SAMMA chans att komma i

aha, men kort sagt kan man altså då studera i usa utan att vara värsta rik? :O

myspip:

de i Harry Potter typ

jag har varken läst eller sett harry potter men jag fattar vad du menar 😀

men tack för informationen, men annars, är princeton bra? va dkan man läsa där? 🙂


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

va dkan man läsa där? 🙂

Är du helt efterbliven? Hur jävla svårt är det att kolla på deras sida? Du kommer säkert klara att studera utomlands, du är ju så självständig jävla tard.


   
SvaraCitera

Divinator:

Är du helt efterbliven? Hur jävla svårt är det att kolla på deras sida? Du kommer säkert klara att studera utomlands, du är ju så självständig jävla tard.

Dessvärre måste jag hålla med.

Visst är det inget fel att fråga. Men vissa saker kan man ta reda på snabbare än det tar att få svar på en fråga.
Jag tar gärna tid till att svara på frågor som har med mina erfarenheter med ansökningsprocessen och vilka tips och strategier jag kan erbjuda. Men vanlig fakta är det bara att googla...

MÅLARPENSEL:

men annars, är princeton bra?

När det kommer till undergraduate studies så är princeton oslagbart i USA. Men det är svårt att få bra betyg här, samt postgraduate sektorn är ganska liten.

MÅLARPENSEL:

aha, men kort sagt kan man altså då studera i usa utan att vara värsta rik? :O

Sant!
Om familjen inte ens tjänar 1 öre, så har man ändå råd, för då betalar universitetet ALLT typ. Men detta gäller endast de universitet som ger full need based financial aid.
Eller om man är väldigt överkvalificierad för något sämre universitet att de ger dig scholarship för att plugga där.

Btw, det är lättast att gå IB om man vill söka till USA eller UK, om man inte söker igenom en organisation som sköter sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MÅLARPENSEL:

du kanske inte förstår så bra 🙂

Nej, det gör jag verkligen inte.

Du döper en tråd till "ib, studera utomlands etc", och ber, om än luddigt och rörigt, oss att bland annat förklara om ib och utlandsstudier, varpå jag hänvisar till folk och trådar där sådan information finns. Du säger då att du, tvärtemot vad huvudinlägget påstår, inte vill ha någon information om IB.

[confused]

Nä, sånt beteende förstår jag verkligen inte.

Jag förstår inte riktigt hur det ska kunna bli några utlandsstudier för din del.

Men framförallt förstår jag inte vad du gör i ett forum som detta.

MÅLARPENSEL:

ngn är visst sur 🙂

Ja, jag blir faktiskt lite sur när någon som skriver i ett forum inte lägger ner tid på att lära sig hur en forumtråd fungerar.


   
SvaraCitera

Hm..känner mig spec[rolleyes] .Alla talar om hur dom vill gå IB för att kunna plugga utomlands efteråt, jag pluggar IB utomlands just nu,men planerar att plugga i Sverige för mina universitetstudier. [zzz]


   
SvaraCitera