Aviseringar
Rensa alla

IBS (Irritable Bowel Syndrome)


Ämnesstartare

Tänkte höra om det finns fler här på forumet som lider av IBS (Irritable Bowel Syndrome)? Fick själv diagnosen för någon vecka sedan och har så smått börjat läsa på om hur man minskar besvären och lär sig att leva med sjukdomen.

Någon som lider av IBS och har tips på hur man får magen i balans?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

vad är det för nåt?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kenny vs Spenny?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har också IBS och det suger.
Anyway, det som funkar bäst för mig är att äta på samma tider varje dag, inte småäta och äta långsamt.

Sedan också så bör du prova Activia (yoghurt) eller Actimel (drickyoghurt) innan frukost. Det finns att köpa på Ica, inte alls dyrt. Det är awesome!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänker på Ladykillers! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har inte fått någon diagnos men har cpmage, tror det är en diagnos


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

diagnos

du ärklart cp iaf!!!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

[badgrin][badgrin][badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döög:

du ärklart cp iaf!!!

[confused][confused][confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

[confused][confused][confused]

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döög:

mat

MMMMMMMMMMM VA GOOOOOOTT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IBS ä ju inget gämfört med ulcerös kolit (har jag) och MB chrons. mitt tips är att du testar dig fram, undvik kaffe om du inte vet att det är OK för om jag dricker en kopp med kaffe så¨sitter jag på toan nästa dag o ha mins 5-6 diarre atk under tagen...


   
SvaraCitera

Jag vet flera som har druckit proviva shoot, som efter ca 1,5 -2 veckor har funkat mkt bättre. regelbundla måltider e bra och undvika gasbildande mat som bönor och brokoli har jag hört några tycker hjälper. Det är såklart lite individuellt, men proviva shoot är mkt bra!


   
SvaraCitera

Jag har IBS. Fick veta det för nästan ett år sedan. Min mamma har det, min moster och min "extra mamma". Så jag visste liksom redan innan vad det var för något. Men tyckte det var riktigt jobbigt i början när jag fick träffa dietist och fick veta vad jag inte ska äta.
Åt vegetariskt i skolan då. Fick veta att jag skulle sluta med det, för magens skull. Det var jobbigt och jag har fortfarande inte kunnat sluta med det. -Pga ätstörning vilket även förvärrar IBS:en.
Det värsta är när det gör ont av gaser och man mår illa (vilket jag gör ibland). Eller när man plötsligt bli "dålig" i skolan[blush]
Då brukar jag ta dimor för att inte vara så dålig i magen så jag kan klara mig tills jag kommer hem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har också IBS. Och jag kan ju säga att jag mådde skit dom första veckorna för jag tyckde det var så jobbigt.[sad] Men man lär sig själv efter ett tag liksom, testa dig fram vad du tycker är bra att äta te.x!
Om du har mycket gaser och magen ''jobbar för fort'' så kan du köpa förstoppande mediciner mot magen. Det hjälpte mig oerört mycket! Tänk på att inte ta den medicinen varje dag bara..
EN SISTA SAK är att gå till en psykolog, man måste inte må dåligt för att gå till en sån, Jag går nämligen till en psykolog för att göra ''hypnosövningar'' som är lungnande för magen och allt som är stressigt...Det Finns mycket man kan göra åt IBS .. Jag lovar, du lär dig snart hur du ska hantera din mage, men det kan ta nån månad [wink]


   
SvaraCitera