Aviseringar
Rensa alla

Idag för två år sedan...


Ämnesstartare

- Razorblade -: Jag håller inte med om att han var galen. Han visste mycket väl vad han gjorde och varför.

Jag är ingen psykolog* så jag kan inte ge ett bra svar. Men för gemene man står det klart att det krävs något extra för att kunna göra något sådant. Diagnos eller utan.

*edit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn: Det är inte mycket som skiljer islamister och sådant folk som honom åt, om man tänker lite på det.

Folk som honom är lika med vad exakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: Jag är ingen doktor så jag kan inte ge ett bra svar. Men för gemene man står det klart att det krävs något extra för att kunna göra något sådant. Diagnos eller utan.

Ja, utanförskap och ett ackumulerat hat. Sen hade han även intelligensen och beslutsamheten på sin sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -: Sen hade han även intelligensen och beslutsamheten på sin sida.

Intelligent var han fan inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:
Folk som honom är lika med vad exakt?

nationalister som tror att muslimer kommer för att ta över vårt land och göra oss till muslimer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Verkar inte spela någon roll hur många breivikare och järnrör som är i
farten. De otäcka makterna du refererar till växer stadigt. Måste
kännas extra tufft att ni inte kan få medvind ens på de bästa av dagar.

Jag
tycker absolut att vi antifascister har medvind. Senast när t.ex. SDL
skulle demonstrera i Malmö samlades ca 2000 pers mot dem, en av de
största demonstrationer jag sett i Malmö. Mindre än 50% med koppling
till vänstern. Jag känner mig snarare hoppfull inför framtiden. Glad

Vehnk:
Ja, ABB var en produkt av det samhälle han levde han i, och
galen. Med det ena eller det andra ur ekvationen hade inget skett, men
olyckliga omständigheter ledde dock fram till händelserna på Utoya.
Sjukt oärligt hur du utmålar alla som delar delar av hans tankegods som
potentiella våldsutövare.

Alla människor är potentiella våldsutövare oavsett ideologi. Jag är en, du är en, din mamma är en. Men det jag skrev var inte att alla sverigedemokratsympatisörer är som Breivik. Har själv flera släktingar och vänner som röstar på SD och tror absolut inte att de är beredda att göra sådana grymheter. Ju mer accepterad och dominerande fascismen blir i ett land desto fler både ensamma och organiserade fascistiska våldsverkare kommer dock att dyka upp. Alla våldsanvändande gatufascistiska organisationer som är aktiva i Sverige idag har t.ex. sitt ursprung i SD. Antigen som utbrytningar ur partiet eller grundade av f.d. medlemmar.

Fascistiska rörelser föder militanta fascister. Om Norge inte haft Fremskrittspartiet och bloggar som Fjordman inte existerat så hade inte Breiviks dåd skett. Det är ren fakta. Han radikaliserades av den växande fascistiska rörelsen i Europa och berättar ju t.o.m. själv om det i sitt manifest.

Sen tycker jag det är viktigt att se varför fascismen uppstår och inte bara tro att det beror på att SD finns eller skylla allt ont i världen på dem. SD uppkommer inte de heller i ett vakuum utan fyller en funktion i det kapitalistiska samhället. Det är t.ex. inte en slump att fascistiska rörelser växt i världen vid varje ekonomisk kris. Vill man inte att det ska sluta som på 40-talet måste de både stoppas som rörelse och en rörelse för något annat än det krissamhälle som skapar dem växa istället. Kapitalismen skapar kriser som skapar fascister. Fascisterna är bara dess väpnade gren och inte det grundläggande problemet. Men det våld de idag kan utöva mot arbetare och arbetarrörelsen är som vi såg i Norge och ser i Ungern, Grekland, m.fl. och har sett i mycket grymmare former i länder där fascistiseringen av samhället gått ännu längre är ändå ett konkret hot som måste bemötas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Intelligent var han fan inte.

Han koreograferade ihop en tämligen avancerad plan och utförde den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

nationalister som tror att muslimer kommer för att ta över vårt land och göra oss till muslimer

Det har hänt förut så det kan hända igen. Varken Iran eller Libanon var muslimska länder från början.


   
SvaraCitera
KoerV

Hoppas han sitter inne på livstid alltså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Intelligent var han fan inte.

Inte? Han lyckades ju utföra dådet och det väldigt effektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon:

Det har hänt förut så det kan hända igen. Varken Iran eller Libanon var muslimska länder från början.

Varken Sverige eller Norge var kristna från början


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

Varken Sverige eller Norge var kristna från början

Varken vi eller Norge är direkt "kristna" nu heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Jag tycker absolut att vi antifascister har medvind. Senast när t.ex. SDL skulle demonstrera i Malmö samlades ca 2000 pers mot dem, en av de största demonstrationer jag sett i Malmö. Mindre än 50% med koppling till vänstern. Jag känner mig snarare hoppfull inför framtiden. Glad

Och det säger i ärlighetens namn ingenting. Antifascistiska rörelsen är såpass bra organiserad i Sverige att man kan få många hundra personer på kort varsel från hela landet att sluta upp vid en demonstration. SD, vilket du vill koppla till den counterjihadrörelse som ABB var en del av har ett brett folkstöd. Hur mycket har antifascisterna egentligen? Jag förstår att alla som inte är fascister kan räknas till antifascister i någon mening, men jag avser här folk som på något sätt är delaktig i rörelsen.

Rödingajäveln: Fascistiska rörelser föder militanta fascister. Om Norge inte haft Fremskrittspartiet och bloggar som Fjordman inte existerat så hade inte Breiviks dåd skett. Det är ren fakta. Han radikaliserades av den växande fascistiska rörelsen i Europa och berättar ju t.o.m. själv om det i sitt manifest.

Men lika mycket sanning ligger det också i att ett mångkulturellt samhälle föder etniska motsättningar. Breivik hade förmodligen inte begått dåden om det inte hade varit för mångkultur, och kulturmarxism som han kallade det. Så det finns två sidor av myntet hur du än ser på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon:

Varken vi eller Norge är direkt "kristna" nu heller.

statsreligion om inte annat
kan säga detsamma om diverse afrikanska eller asiatiska länder frikyrkorna missionerar till
hur som helt är ditt argument retarderat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jävlar..minns att jag följde Breiviks rättegång som om jag inte levde för något. Det fanns live-rapportering på plats i salen om jag inte minns fel. Någon som följde hans rättegång här? Jag tycker rätt så mycket (med mobil pallar ej skriva), tycker definitvt att det är en dag som inte bör glömmas. Och en lärdom. Fick norrmännen att tänka till lite ang åsiktskillnaderna i dagens Norge. Mest var det nog att någon liten okänd kille(början av hans högeråsikter) men med dessa extrema tankar om invandringen..det tar en. 

Jag minns inte alls han straff tyvärr, vad fick han? 


   
SvaraCitera