Aviseringar
Rensa alla

Identiteten på Jack the Ripper fastställd


Nederländaren: Har personen istället skrivit en bok redo att släppas som handlar om Kosminski som förövaren så ser det mer shady ut.

Avgör själv. 
After 125 years of theorizing and speculation regarding the identity of Jack the Ripper, Russell Edwards is in the unique position of owning the first physical evidence relating to the crimes to have emerged since 1888. This evidence is from one of the crime scenes, and has now been rigorously examined by some of the most highly-qualified forensic scientists in the country who have ascertained its true provenance. With the help of modern forensic techniques, Russell's ground-breaking discoveries provide conclusive answers to many of the most challenging mysterious surrounding the case.

mynona: Kan du länka? Nämn gärna vem som passade bäst in.

http://www.casebook.org/suspects/barnett.html
Där är han som pekas ut av profilen. 

http://vault.fbi.gov/Jack%20the%20Ripper/Jack%20the%20Ripper%20Part%201%20of%201/view

Där har du hela profilen.

mynona: Barnmorskan ja, men anses det troligt?

Jag har inte läst så mycket om just Jill the ripper, eller dom andra misstänkta. 
Efter att ha läst om andra seriemördare så tycker jag hela fallet är enormt svårt. Ripper mördaren känns som flera olika mördare.

Man med utstakad plan
En frustrerad man som bygger upp modet för att döda kelly skulle inte vara så engagerad i att skära upp kropparna på offren. Det skulle vara mer ilska i morden, med flera knivhugg. Denna mördaren skulle inte heller skicka brev till polisen eller vara engagerad i hur kropparna hittas.

Kvinna som är ute efter kelly
En kvinna som mördar på det här sättet skulle vara helt unikt. Alla kvinnor jag har läst om mördar som hämnd. Och då mördar dom män. 
Och om Kelly var huvudmålet för en kvinnlig ripper, borde hon varit det enda offret. Inte heller här borde det finnas intresse för kontakt med polis eller hur kropparna hittas.

Mördare som rensar upp gatorna
En mördare som vill rensa bort all smuts på gatorna hade varit väldigt engagerad i hur kropparna upptäcktes och oerhört engagerad i att ha kontakt med polisen. Detta låter som det  logiska valet om man tar bort kelly ur ekvationen. Men en sånhär mördare skulle inte sluta mörda.

Kelly mordet var helt annorlunda emot dom andra. Det fanns "intimitet" i det. Inomhus med låste dörrar och framförallt att hjärtat skars ut tyder på någon sorts relation. Samtidigt som det var extremt övervåld inblandat.

Om rippermördaren var involverad i alla mord är helt omöjligt att säga. Det skiljer sig enormt emot dom andra morden. Det hela är att bygga ihop ett pussel utav tre olika.

Men att det skulle vara en kvinna känns för stunden logiskt. Avsaknaden utav sexuella inslag, att offren snabbt blev mördade utan inslag av övervåld förrens efter dom var döda. Framförallt att varenda polis och medborgare höll ögonen öppna efter en man som mördar kvinnor.


   
SvaraCitera
mynona

Galvmeister: http://www.casebook.org/suspects/barnett.html
Där är han som pekas ut av profilen.

Borde inte grannen Hutchinsson, som påstår sig ha sett den man Kelly sist tog hem, ha känt igen Barnett? Barnett kan förstås ha kommit dit sedan den sista kunden gått, eftersom han visste hur dörren gick att öppna utifrån. En märklig sak är ju hur det enligt vittnen var tyst mellan 03 och 04 i hennes rum. Det kan möjligen ha tolkats som att den första mannen gått och Kelly var ensam innan mördaren kom dit. 

Galvmeister: http://vault.fbi.gov/Jack%20the%20Ripper/Jack%20the%20Ripper%20Part%201%20of%201/view

Där har du hela profilen.

Tack, jag kanske kommenterar saken senare. 

Galvmeister: Jag har inte läst så mycket om just Jill the ripper, eller dom andra misstänkta. 
Efter att ha läst om andra seriemördare så tycker jag hela fallet är enormt svårt. Ripper mördaren känns som flera olika mördare.

Åtminstone två. Det finns så många teorier att de mycket väl kan ha blandat samman fler mord eftersom man ofta utgått från att det är givet att morden begicks av samma person. Tror du att några begicks av samma person, dock?

Galvmeister: Man med utstakad plan
En frustrerad man som bygger upp modet för att döda kelly skulle inte vara så engagerad i att skära upp kropparna på offren. Det skulle vara mer ilska i morden, med flera knivhugg. Denna mördaren skulle inte heller skicka brev till polisen eller vara engagerad i hur kropparna hittas.

Han kunde kanske vara en ritualmördare. Jag medger mig vara sämre påläst på vad som är vanligt för seriemördare. 

Galvmeister: Kelly mordet var helt annorlunda emot dom andra. Det fanns "intimitet" i det. Inomhus med låste dörrar och framförallt att hjärtat skars ut tyder på någon sorts relation. Samtidigt som det var extremt övervåld inblandat.

Jag håller med. 

Galvmeister: Om rippermördaren var involverad i alla mord är helt omöjligt att säga. Det skiljer sig enormt emot dom andra morden. Det hela är att bygga ihop ett pussel utav tre olika.

Tre? Jag har länge trott att Kelly kan ha mördats av någon annan, men att de övriga fyra mördades av samma, som i likhet med vad jag uppfattat som normalt för en seriemördar helt enkelt blev värre och värre för varje gång. 

Galvmeister: Men att det skulle vara en kvinna känns för stunden logiskt. Avsaknaden utav sexuella inslag, att offren snabbt blev mördade utan inslag av övervåld förrens efter dom var döda. Framförallt att varenda polis och medborgare höll ögonen öppna efter en man som mördar kvinnor.

En kvinnlig mördare kan dock också ha inkluderat sexuella inslag, och en manlig mördare kan ha varit homosexuell eller mördat utan sexuella inslag även om han var heterosexuell och mördade kvinnor? Jag säger det inte för att vara pk, men det bör väl betraktas som ett faktum. I fallet Elizabeth Stride ska ju mördare ha setts, om än flyktigt, av en förbipasserande. 

Här finns två intressanta artiklar: 

http://www.casebook.org/dissertations/room-13-millers-court.html

Vad tror du om detta: stod sängen verkligen på olika platser då man tog de två fotografierna, och varför flyttades den? 

http://www.casebook.org/dissertations/ripperoo-todeath.html  

Kan ovanstående vara realistiskt: var Kelly fortfarande vid liv då mördaren började stympningarna? Jag har funderat en del på det. 

Sedan måste jag slutligen undra vad man sak tro om vittnesmålet att Kelly sågs vid liv sedan hon uppskattas ha dödats? Trots allt brukade hon låta andra prostituerade använda hennes rum. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltid trott att det var kozminsky.


   
SvaraCitera

mynona: Åtminstone två. Det finns så många teorier att de mycket väl kan ha blandat samman fler mord eftersom man ofta utgått från att det är givet att morden begicks av samma person. Tror du att några begicks av samma person, dock?

Jag tror dom fyra första i rippermorden begicks av samma. Sen med kelly vet jag inte. Flyttades sängen för att folk skulle kunna se in och se sängen så absolut. Det enda jag är helt säker på är att det finns fler offer. Det är väldigt unikt med en mördare som skär halsen av sina offer och det är inte heller en metod som en mördare använder första gången.


   
SvaraCitera

mynona: Åtminstone två. Det finns så många teorier att de mycket väl kan ha blandat samman fler mord eftersom man ofta utgått från att det är givet att morden begicks av samma person. Tror du att några begicks av samma person, dock?

Jag tror dom fyra första i rippermorden begicks av samma. Sen med kelly vet jag inte. Flyttades sängen för att folk skulle kunna se in och se sängen så absolut. Det enda jag är helt säker på är att det finns fler offer. Det är väldigt unikt med en mördare som skär halsen av sina offer och det är inte heller en metod som en mördare använder första gången.

mynona: Han kunde kanske vara en ritualmördare. Jag medger mig vara sämre påläst på vad som är vanligt för seriemördare.

Alla seriemördare är ritualmördare. Vissa har en mer utvecklad ritual än andra mördare. Just jack the ripper var väldigt utvecklad.

mynona: Tre? Jag har länge trott att Kelly kan ha mördats av någon annan, men att de övriga fyra mördades av samma, som i likhet med vad jag uppfattat som normalt för en seriemördar helt enkelt blev värre och värre för varje gång.

Jag menade inte att det specifikt var tre mördare. Utan att kombinerat är det en blandning mellan flera olika moderna mördare.

Det närmaste exemplet är yorkshire ripper. Han gav sig på kvinnor ute på gatorna. Använde extremt övervåld, 50 knivhugg/slag och det var sexuella inslag. Han ansåg sina offer vara smutsiga. Är osäker men har för mig att han kontaktade polisen. 

Edmund kemper var en uppbyggnadsmördare. Han ville egentligen mörda sin mamma/mormor och letade upp kvinnor som påminde om henne. 

Just nu kommer jag inte ihåg ett riktigt exempel på en som städar upp. Men just den här delen av rippermorden står ut väldigt mycket.

Oftast går det att hitta mördare som agerar likadant, liknande som någon annan. Men just jack the ripper är enormt olik alla andra.

mynona: En kvinnlig mördare kan dock också ha inkluderat sexuella inslag, och en manlig mördare kan ha varit homosexuell eller mördat utan sexuella inslag även om han var heterosexuell och mördade kvinnor? Jag säger det inte för att vara pk, men det bör väl betraktas som ett faktum. I fallet Elizabeth Stride ska ju mördare ha setts, om än flyktigt, av en förbipasserande.

Det skulle vara statistiskt helt unikt. Kvinnliga mördare mördar pga hämnd, oftast för sexuellt utnyttjande. Sen finns det några som inkluderat mord med sin manliga partner.
Manliga homosexuella mördare har alltid haft andra män som offer. 
För seriemördare är mordet deras variant av orgasm. Och följer deras sexuella läggning.

mynona: Vad tror du om detta: stod sängen verkligen på olika platser då man tog de två fotografierna, och varför flyttades den?

Stod den så att folk skulle kunna se kelly efter mordet så ökar chanserna för att det är en och samma mördare. 
Annars tror jag inte det ska läggas så stor vikt vid det. Poliserna kan mycket väl ha flyttat runt den när dom letade efter bevis.

mynona: Kan ovanstående vara realistiskt: var Kelly fortfarande vid liv då mördaren började stympningarna? Jag har funderat en del på det.

Kommer inte in på länken. Men det låter spontant inte troligt.

mynona: Sedan måste jag slutligen undra vad man sak tro om vittnesmålet att Kelly sågs vid liv sedan hon uppskattas ha dödats? Trots allt brukade hon låta andra prostituerade använda hennes rum.

Grejen är väl den att just dom här vittnesmålen är anledningen till varför mördaren aldrig hittades. Min åsikt är att det inte ska läggas så mycket vikt vid åskådningar som det här. 


   
SvaraCitera
mynona

Galvmeister: Jag tror dom fyra första i rippermorden begicks av samma. Sen med kelly vet jag inte. Flyttades sängen för att folk skulle kunna se in och se sängen så absolut. Det enda jag är helt säker på är att det finns fler offer. Det är väldigt unikt med en mördare som skär halsen av sina offer och det är inte heller en metod som en mördare använder första gången.

Jag visste inte att just detta med att ha skurit halsen av sina offer var så unikt. Det bör alltså ha ingått i samtliga mord samma persone begått? I sådana fall kanske man kan anse att Frances Coles och Alice Mackenzie också tillhörde samma mördares offer, trots att de enbart fick halsen avskuren men inga eller enbart ytliga skader i övrigt, medan Martha Tabram och Carrie Brown inte bör anses ha mördats av samma person, även om de ofta nämns som potentiella offer och Brown enligt rapporter ska ha blivit "urtagen"?

Galvmeister: Alla seriemördare är ritualmördare. Vissa har en mer utvecklad ritual än andra mördare. Just jack the ripper var väldigt utvecklad.

Tack, det visste jag inte. Om Kelly hade samma mördare: kan det kraftigt upptrissade våldet då helt enkelt ha berott på att hn i detta fall lyckades få sitt offer i enrum, och upptrappade sitt våld eller fullföljde vad hn kanske också annars skulle ha gjort om hn hade fått de andra i enrum?

Galvmeister: Stod den så att folk skulle kunna se kelly efter mordet så ökar chanserna för att det är en och samma mördare.
Annars tror jag inte det ska läggas så stor vikt vid det. Poliserna kan mycket väl ha flyttat runt den när dom letade efter bevis.

Intressant. Jag har läst en analys om en rekonstruktion av rummets inredning och ljusförhållanden utifrån de två fotografierna.

Du känner säkert till de två fotona: 1) den klassiska bilden där MK ligger i helfigur på sin säng, som då står med ena långsidan längs väggen, med inälvor placerade på nattduksbordet, och 2) en närbild av MK:s avskalade lår och tömda buk.

I bild nr 1 syns sängens placering tydlig så som placerad med ena långsidan mot väggen, och det är också den placering sängen enligt vittnesmål tydligen hade; i ett mörkt hörn bakom dörren, som öppnades innåt. Den kunde nog ha setts från det mindre fönstret, men hörnet låg i mörker tack vare vinkeln.
Analysen kom däremot fram till, att sängen på bild nr 2 måste ha varit placerad mitt i rummet framför de båda fönstren, och att inävlor då borde ha hängt ned från taket över sängen.

Märkligt att polisen i så fall måste ha flyttat sängen så pass mycket, särskilt med liket fortfarande liggande i sängen?

Galvmeister: Kommer inte in på länken. Men det låter spontant inte troligt.

Skulle det utesluta att det var samma mördare om så vore? Länken ledde till en analys om tidpunkten för hennes död beräknat utifrån när attacken mot henne borde ha ägt rum sedan hon gått in i rummet med mannen, och den beräknade tidpunkten för likstelhetens inträde under oduktionen.

Enligt Hutchinsson gick Kelly in på sitt rum med mannen 2.00. Han väntade sedan utanför rummet till 2.45 (! mycket märkligt bara det egentligen, var han hennes hallick?) utan att höra något misstänkt. Detta har bekräftats av ett annat vittne, som såg Hutchinsson. Då han gick 2.45, var både Kelly och mannen fortfarande på hennes rum. Han säger inte om lampan var släckt eller om det hördes ljud, bara att han inte hörde några ljud som tydde på att hon var i fara. När ett annat vittne, en granne, kom hem cirka 3.00, var allt enligt henne tyst och mörkt inne hos Kelly. (Vad hände då? Låg hon och sov med mördaren?) Trots att flera av hennes grannar påstod sig inte sova, bland annat den granne som hade rummet ovanför henne, hörde de inte ett ljud från Kelly: en underlig sak var att polisen frågade dem om de hade hört om möbler flyttades (!ett tecken på att sängen faktiskt hade flyttats?) Klockan 4.00 hörde tre olika kvinnliga grannar ett enda, svagt rop, "Mord!" från Kellys rum, därefter blev det tyst. Vid 5.45 hörde ett vittne en man gå ut någonstans från huset utan att stänga dörren. Varför hon trodde att det var en man vet jag inte.

Enligt studien sätter rigor mortis in cirka 3-4 timmar efter döden. Rigor mortis uppnår fullständig effekt inom cirka 12 timmar efter döden, varefter den sakta försvinner. Obduktionen på Kelly utfördes 14.00; enligt obducenten, hade rigor mortis börjat sätta in vid tiden för obduktionen, och ökade under obduktionens gång.
Studien påpekar också, att Jack the Ripper i andra fall attackerade sina offer snabbt, och sedan omedelbart påbörjade stympningen.

I många analyser står, att Mary Kelly troligen mördades då hon låg i sängen med huvudet vänd mot väggen, och att mördaren låg vid hennes sida och virade hennes huvud i ett lakan innan han skar av hennes hals.

Enligt den här analysen, levde Mary Kelly fortfarande 3.00, när allting var tyst och stilla på hennes rum; attackerades 3.30, då mördaren slog hennes medvetslös och började stympa henne; och återfick medvetandet vid klockan 4.00, då hon upptäckte att hennes kropp höll på att stympas. Det var vid just 4.00 som tre grannar hörde ropet "Mord!" från hennes rum, ett rop de beskrev som svagt och matt/kvävt, och som sedan genast tystnade och inte upprepades. Det gick därefter 10 timmar mellan detta rop från hennes rum vid 4.00, och obduktionen klockan 14.00, då rigor mortis ännu inte hade uppnått full effekt, som den alltså väntas göra 12 timmar efter döden.

Är denna analys trovärdig? Kan det då ha varit samma mördare?

Galvmeister: Grejen är väl den att just dom här vittnesmålen är anledningen till varför mördaren aldrig hittades. Min åsikt är att det inte ska läggas så mycket vikt vid åskådningar som det här.

Jag förstår. Jag håller med


   
SvaraCitera

mynona: Jag visste inte att just detta med att ha skurit halsen av sina offer var så unikt. Det bör alltså ha ingått i samtliga mord samma persone begått?

Inte nödvändigtvis. Den användes fyra/fem gånger och då är frågan varför och vad man kan läsa ut av det. Var det för att snabbt oskadliggöra offren? Att skära halsen av någon är en metod som tro det eller ej är rätt svårt att göra. Speciellt för att oskadliggöra någon. tex så är den klassiska varianten som visas i tv och filmer helt fel. Sätter du handflatan emot pannan och trycker bak så hela halsen blottas, som i filmer så trycks halspulsådern bakåt. Detta göra det svårare att mörda någon effektivt. Just det här är den delen jag tycker pekar på att mördaren hade medicinsk utbildning. 

Första gången en seriemördare mördar någon är det pga ett misstag eller att förutsättningarna är så optimala att mördaren inte kan låta bli. Just det första offret skiljer sig oerhört emot den slutliga ritualen/metoden som används. 

Halsen avskuren, urtappade och lämnade kvar på gatan. Det är vad som förknippas med jack the ripper. Det hela är utfört väldigt effektivt och snabbt. Att förädla denna metoden tar tid. 

Till att börja med ska offret oskadliggöras utan att det hörs. Att veta hur en person reagerar när denne får halsen avskuren. Kommer denna person låta? Hur ska det skäras? Hur lång tid tar det innan en person dör?
Det är helt enkelt inte troligt att den första av Jack the rippers offer var "första" offret.
Mer eller mindre alla kvinnor som mördades under den här perioden bortsett från dom som ströps kan vara troliga första offer. Mördare som stryper sina offer utövar makt och en annan sorts självsäkerhet som inte syns hos jack the ripper. 
Framförallt ska offer som oskadliggjordes ses som intressant. Trubbigt våld emot bakhuvudet tex.

Själva urtappandet visar att det inte var handlingen att mörda som var det viktiga för jack the ripper utan kropparna efter mordet. Det här var anledningen till varför det mördades. Den stora frågan är varför kropparna fick den behandlingen dom fick. Den eskalerande behandlingen utav kropparna kan hinta om att det var samma mördare i de fem rippermorden. Men det här var inte en sadistisk mördare som stympade kropparna på offren medans dom levde. Hade jack the ripper varit sadist så hade det märkts redan vid "första" offret. 
Hela jack the rippers ritual/metod talar för en person som känner sig osäker och maktlös med kvinnor. 

mynona: Är denna analys trovärdig? Kan det då ha varit samma mördare?

Haha både ja och nej. Det är just därför som hela jack the ripper fallet är så svårt.

mynona: grannar ett enda, svagt rop, "Mord!"

Det här talar för att det hela är humbug av grannarna för att tjäna pengar. Skulle någon mörda mig hade jag ropat hjälp och inte mord.

mynona: mördaren låg vid hennes sida

Nej, jack the ripper hade inget intresse alls av offret när denne var vid liv och att vara nära offret skulle vara svårt nog.

mynona: virade hennes huvud i ett lakan innan han skar av hennes hals.

Talar för samma mördare. Det här är en handling av en person som känner sig maktlös och är effektiv. 

mynona: då mördaren slog hennes medvetslös

Nej. Jack the ripper var kontrollerad och effektiv.

mynona: hon upptäckte att hennes kropp höll på att stympas.

Nej av två anledningar. Jack the ripper var inte sadist, som jag skrev ovan. Sen om just det här mordet hade utförts av en sadist så hade denne absolut velat att offret skulle vara vid medvetande medans stympningen pågick.

Det medicinska med likstelhet kan jag inte uttala mig om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror som sagt att det var Frederick Abberlin, eller i alla fall delaktig på något sätt


   
SvaraCitera