Aviseringar
Rensa alla

Idioti - mat med kött i när det inte borde [mad]


Ämnesstartare

Fyfan vad irriterad jag blir. Vet ni vad det är i både Valios yoghurt och willys yoghurt (iaf light)?
GELATIN!

Nuförtiden stoppar de verkligen kött i allt de kan hitta.

Så, jag tänkte att vi kunde göra en varningslista över produkter man inte tror ska innehålla köttprodukter men som gör det ändå. Så hjälp gärna till med vad ni vet! Godis med gelatin och ost med löpe är ju kanske ingen nyhet - men här kommer de saker jag varnar för.

Nudelsoppa: Innehåller ofta något E-nummer (631 tror jag) som kan vara sardiner.
Tuggumi: Vissa, särskilt de med "fyllning", innehåller gelatin.
Yoghurt: Som nämnts ovan. Fullständig idioti.

Här kan man ju även varna för saker som man tror ska vara helt icke-animaliska, men inte är det. Jag vet:

Oatlys drickor med Vitamin D-berikning: Fårull.

ÄNDRAT 2008-12-16 12:47
LISTA ÖVER ANIMALISKA E-NUMMER

Köttprodukter
- Margarin kan innehålla gelatin.
- Buljong, även grönsaksbuljong, innehåller ibland E631, samma som i nudlarna: Sardiner.
- Fanta innehåller fiskfjäll
- Vanligt bröd kan innehålla köttrester, kan vara svårt att kontrollera
- Tvål innehåller ibland glycerin från animaliskt fett.
- Röd alg-kaviar på burk innehåller löss
- Gogreens sojayoghurt med jordgubbssmak innehåller löss.
- Vid tillverkning av öl, vin, sprit, vinäger och dylikt kan gelatin ha använts. Kan vara svårt att veta.
- Medicinkapslar kan innehålla gelatin.

Andra animaliska produkter
- Knäckebröd kan innehålla mjölkpulver
- Mildas margarin innehåller fårull.


   
Citera
Ämnesstartare

... har druckit fårull


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Becels margarin innehåller också gelatin

Dessutom är väldigt mycket vin (cider, vinäger) klarnat med gelatin och det kan ju kännas ganska snuskigt.

I vanlig grönsaksbuljong brukar det finnas någon animalisk smakförstärkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Här kan man ju även varna för saker som man tror ska vara helt icke-animaliska

Stringburka:

yoghurt

Vad fan hade du förväntat dig?.. Sojayoghurt vafan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DET VISSTE JAG INTE! Vilken tur att jag inte ätit deras yoghurtar! Men tänk om, omg!


   
SvaraCitera

Stringburka:

Oatlys drickor med Vitamin D-berikning: Fårull.

Fårull. Wtf. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Sojayoghurt vafan!

Gogreens jordgubbsyoghurt innehåller e120


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh va HEMSKT!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

ost med löpe

Behöver nödvändigtvis inte vara animaliskt löpe, var bara tvungen att påpeka det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

jordgubbsyoghurt

Alpro.. eller Yosa


   
SvaraCitera

Unexpected:

Dessutom är väldigt mycket vin (cider, vinäger) klarnat med gelatin och det kan ju kännas ganska snuskigt.

Zetas vinäger är fri från sådant snusk.

Däremot innehåller fanta sådan klarningsmedel (fiskfjällsgelatin).

Det är vanligt att det är grisfettestrar/emulgeringsmedel utvinnet ur animaliskt fett i bröd etc. Kan även vara baserat på soja, och är oftast väldigt väldigt dåligt utskrivet. Bäst är att vända sig till olika forum på internet för att se vilka som ringt var och tagit reda på vad som är ok och inte. Inget jag intresserar mig av dock, jag äter knappt bröd.

Glycerin i tvåler etc. är oftast animalsikt fett.

Gelatin i yoghurt är vanligt, det finns i nästan alla light-yoghurtar. Samma i t.ex. färdig chokladpudding, vaniljsås etc.

Unexpected:

I vanlig grönsaksbuljong brukar det finnas någon animalisk smakförstärkare.

Därför käkar man ekologisk sådan för de är renare, innehåller bara kokade grönsaker och salt. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Alpro.. eller Yosa

Ja tack. Gogreen skulle dock skärpa sig och plocka bort lössen efter nyår eller så.


   
SvaraCitera

Unexpected:

Ja tack. Gogreen skulle dock skärpa sig och plocka bort lössen efter nyår eller så.

det är så jävla korkat gjort av dem.

samma med den röda alg-kaviaren som finns på burk, den innehåller löss. lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Det är vanligt att det är grisfettestrar/emulgeringsmedel utvinnet ur animaliskt fett i bröd etc.

Är inte det snarare ganska ovanligt? Folk brukar maila och ha sig, men får nästan alltid positivt besked.

internet:

Zetas vinäger

internet:

ekologisk

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Vad fan hade du förväntat dig?.. Sojayoghurt vafan!

Jag delade upp dem i två delar, som du kanske såg.
- Produkter som innehåller kött eller andra delar du måste skada ett djur för att ta.
- Produkter som innehåller animaliska produkter.

Yoghurten, nudlarna, och tuggumit tillhör första kategorin, havredrickan den andra.

Viljans Triumf:

Behöver nödvändigtvis inte vara animaliskt löpe, var bara tvungen att påpeka det

Behöver naturligtvis inte vara, men om det bara står "löpe" så försöker nog de flesta vara på den säkra sidan.
Fetaost innehåller ju ofta "icke-animalisk löpe" eller "vegetabilisk löpe".

Unexpected:

Becels margarin innehåller också gelatin

Nix! Inte längre, tycks det. Förut gjorde det det, men vi har det hemma och det står inget om gelatin där 🙂
Men visst margarin kan göra, så man ska hålla ögonen öppna. Lägger till det i startposten om jag kan.

Unexpected:

Dessutom är väldigt mycket vin (cider, vinäger) klarnat med gelatin och det kan ju kännas ganska snuskigt.

Härligt, hur vet man det?

Unexpected:

I vanlig grönsaksbuljong brukar det finnas någon animalisk smakförstärkare.

Upptäckte precis också det 🙁
Och här har jag suttit och druckit buljong i flera dagar. Och så visar det sig fullproppat med sardiner och natriumglutamat. Dumma, dumma mig. 🙁


   
SvaraCitera