Aviseringar
Rensa alla

Idrott och Hälsa A


Ämnesstartare

Hej,

Det är så att jag vill verkligen erhålla ett MVG i idrott och hälsa A. Kursen skall avslutas nästa år och nu har jag ju chansen att satsa på ett MVG och visa hur mycket jag har utvecklats nästa år jämfört med det här året.

Jag har kanske inte presterat 100% denna år, men jag har gjort mitt bästa och deltagit efter förmåga. Nu snart, v.20, skall jag hålla en egen lektion och då hoppas jag att det höjer mitt betyg till VG i år (preliminärt betyg). Nästa år har jag lovat mig själv att delta i alla lektioner, det är första steget.

Hur som helst så vill jag veta vad jag måste göra för att få ett MVG? JAg vet att man måste vara duktig i de flesta områden, och nu vet jag vad jag behöver träna. Först och främst konditionen och sedan måste jag också öva på att åka skridskor riktigt bra.

Men nu under sommarlovet hade jag tänkt lägga fokus på konditionen, hur kan jag göra för att förbättra konditionen mycket? Jag hade tänkt träna i 4-5 dagar men det är kanske för mycket? Jag vill ha all tips! Tack um!:)


   
Citera

jogga.


   
SvaraCitera

Dream:

Först och främst konditionen och sedan måste jag också öva på att åka skridskor riktigt bra.

Men delta och visa engagemang. Man behöver inte vara "duktig" för att få MVG i idrott. Och varför i helvete måste du åka skridskor riktigt bra, eller överhuvudtaget bra? Det finns inget i kursbeskrivningen som säger att du SKA vara BRA på sporter.

Dream:

Jag hade tänkt träna i 4-5 dagar men det är kanske för mycket?

Ja. Att gå från typ 0 träningar i veckan till 4-5 för att få ett MVG i idrott är så oerhört fel. Träna gör man för att man vill må bra och för att man tycker att det är kul. Din motivation kommer försvinna om du går in med inställningen att få MVG i idrott.

Fråga: vad väger du nu och vad är ditt mål, hur lång är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Men delta och visa engagemang. Man behöver inte vara "duktig" för att få MVG i idrott. Och varför i helvete måste du åka skridskor riktigt bra, eller överhuvudtaget bra? Det finns inget i kursbeskrivningen som säger att du SKA vara BRA på sporter.

Jo, absolut. Men jag är verkligen inte så bra på att åka skridskor. Därför måste jag lära mig det. Det står väl i betygskriterierna att man ska prestera bra inom de flesta områdena i idrotten. Eller har jag fel?

Pickaboo:

Ja. Att gå från typ 0 träningar i veckan till 4-5 för att få ett MVG i idrott är så oerhört fel. Träna gör man för att man vill må bra och för att man tycker att det är kul. Din motivation kommer försvinna om du går in med inställningen att få MVG i idrott.

Jag tränar 2-3/veckan, och 1 gång i värsta fall. Jag gör ju det också för att jag vill må bra, det finns många fler skäl än att erhålla ett MVG. Jag vill må bra, äta rätt o.s.v. Alla dessa hör ihop, och om jag tränar 4 gånger i veckan så blir det lättare för mig att äta rätt. Annars kommer det kännas allt är förgäves. Så det finns flera skäl också.

Mitt mål är att kunna springa 1 mil, öka konditionen så gott det går och att kunna springa snabbt. Det är väl realistiska mål?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pickaboo:

?

Men om jag deltar i alla lektioner och försöker vara engagerad så mycket som möjligt, hur mycket tror du att det påverkar? Jag måste väl också visa att jag har utvecklats konditionsmässigt?[cute]


   
SvaraCitera

Dream:

Jag hade tänkt träna i 4-5 dagar men det är kanske för mycket?

Det beror ju helt på hur du ska träna. Joggar du så att du blir så trött att du lägger dig ned på marken och pustar så är det nog för ofta med 5 dagar i veckan. Tycker du ska springa som oftast varannan dag om du ska träna så hårt, men det kanske är för mycket det med (iallafall ibörjan). Jag tycker du helt enkelt ska gå efter hur du känner dig.

Om du däremot ska träna mindre hårt kan du säkert träna oftare.


   
SvaraCitera

Dream:

Mitt mål är att kunna springa 1 mil,

Hur långt kommer du nu och på vilken tid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonymous:

Hur långt kommer du nu och på vilken tid?

Just nu springer jag ungefär 5km på 45-60min, vilket är rätt kasst som du säkert förstår.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Link:

Det beror ju helt på hur du ska träna.

Jag hade tänkt variera, självklart. Jag ska styrketräna + jogga och kanske simma då och då.


   
SvaraCitera

Dream:

Jag hade tänkt variera, självklart. Jag ska styrketräna + jogga och kanske simma då och då.

Aha okej, så länge du känner att du är utvilad innan närmaste pass så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Aha okej, så länge du känner att du är utvilad innan närmaste pass så.

Jo. Tänkte träna 4 gånger i veckan. Men vad tror du att det krävs för att få ett MVG i Idott och hälsa A?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pickaboo:

?

Här är betygskriterierna som vår lärare har skrivit. om man tittar på MVG-kriterierna så måste man vara rätt duktig inom många områden.

Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven genomför med viss handledning olika fysiska aktiviteter samt redogör för deras betydelse för hälsa och välbefinnande.
Eleven ger exempel på kostens betydelse för hälsan.
Eleven deltar i någon form av friluftsliv och använder sina kunskaper om friluftslivets olika former.
Eleven ger exempel på konkreta situationer för spänningsreglering, samt utför några olika rytmiska rörelser.
Eleven ger exempel på olika arbetsmiljöer och sätter dessa i samband med hälsa.
Eleven utför med visst stöd livräddande första hjälp.

Detta uppnås genom att:

Eleven
* deltar aktivt på lektionerna (efter förmåga) i de aktiviteter som undervisningen omfattar,
* är i rätt tid på rätt plats och funktionellt utrustad,
* visar förståelse för vikten av att lära både teoretiskt och praktiskt,
* fungerar bra i grupp och individuellt. Kan tillämpa begreppet Fair play,
* har kunskaper om varför och hur man genomför en uppvärmning,
* förstår sambandet mellan fysisk aktivitet, kost och hälsa,
* har kunskaper om och färdigheter i de olika aktiviteterna.

Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven genomför olika fysiska aktiviteter, bedömer deras betydelse för hälsa och välbefinnande och resonerar i förhållande till detta om sambanden mellan hälsa, livsstil och miljö.
Eleven tillämpar och utvecklar med viss handledning eget hälsoarbete i några självvalda fysiska aktiviteter.
Eleven tillämpar spänningsreglering, rörelse och rytm till musik, i några självvalda fysiska aktiviteter.
Eleven bedömer ergonomisk anpassning av olika arbetsmiljöer.
Eleven genomför på egen hand livräddande första hjälp i en fingerad situation.

Detta uppnås genom att:

Eleven
* har uppfyllt kriterierna för Godkänd,
* har goda kunskaper om och gör goda insatser i de olika aktiviteterna,
* tar ansvar för sin egen träning, kost och hälsa,
* visar goda ledaregenskaper,
* har goda kunskaper om hur skador kan förebyggas och undvikas,
* har god förståelse och respekt för dina kamraters förmåga,
* har god grundläggande fysik (kondition, styrka, koordination och rörlighet).

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven utvecklar färdigheter och metoder i ett flertal aktivitetsformer och bedömer deras hälsoeffekter.
Eleven diskuterar samband mellan livsstil, livsmiljö och hälsa, samt drar slutsatser om begreppet livskvalitet med utgångspunkt från dessa samband.
Eleven planerar och genomför friluftsliv i nya miljöer och finner lösningar på oförutsedda situationer.
Eleven instruerar i livräddande första hjälp.

Detta uppnås genom att:

Eleven
* har uppfyllt kriterierna för Godkänd och Väl Godkänd,
* visar mycket goda ledaregenskaper,
* är ett gott föredöme genom att visa och förmedla sina kunskaper,
* har mycket goda kunskaper om och god färdighet i de olika aktiviteterna,
* har mycket god grundläggande fysik (kondition, styrka, koordination och
rörlighet).


   
SvaraCitera

Dream:

Jo. Tänkte träna 4 gånger i veckan. Men vad tror du att det krävs för att få ett MVG i Idott och hälsa A?

Jag har inte en sån jättebra koll på sånt där. Men det är ju väldigt bra om du visar att du är intresserad och kämpar och sliter på lektionerna, samt gör bra ifrån dig på teorin (det lilla man har där).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså Dream... Satan vilken gnäll om MVG hit och dit från din sida. Du skulle väl ändå fråga din lärare om vad som krävs?

MVG i Idrott A får du lättast genom:

* Närvaron. Den håller vår lärare som prio ett iaf. Kommer du lite spotant då och då, och får massa rest på olika moment är du bränd. Det spelar ingen roll om spelar i P17-landslaget, men bara kommer på var tredje lektion.

* Inställning. Glatt humör, hjälp till att plocka fram, inget jävla flams osv.

Sen är det väl givet att man inte kan vara bäst på alla moment, men man bör ju inte göra bort sig. Exempelvis göra cooper test på 30 minuter eller så. Gör ditt bästa bara!

Mycket mer än så går inte att göra!

Over and out
Grefven


   
SvaraCitera

Spring var annan dag och varva det med styrkeövningar, men om du inte känner att du vill lägga all ledig tid på träning så är det upp till dig.

Det handlar inte så mycket om hur ofta utan om hur intensivt varje träningsmoment utförs.

Men under lektionerna så bör du vara entusiastisk och alert. Tveka inte och gör alltid ditt bästa.

Jag måste dock erkänna att jag är skeptisk till att du kan nå ett mvg då du uppenbarligen bara ligger på ett g just nu. Det krävs en hel del självdisciplin och om du inte haft den innan så är det troligtvis så att du får det svårt att utveckla en nu.

Men..men.

Ps. När du tränar konditionen så är det bäst att träna genom att fokusera på tiden och inte sträckan, sprang du en timme ena dagen springer du en timme och 15 minuter nästa osv.
Vad gäller styrkeövningarna så ska du öka repetitionerna för varje gång du tränar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jackman:

Alltså Dream... Satan vilken gnäll om MVG hit och dit från din sida

Ledsen. [sad]

Jag känner att jag har blivit lite av en Paris Geller i Gilmore girls nu. Känner mig besatt av MVG.[cute]

kirgizistan:

Jag måste dock erkänna att jag är skeptisk till att du kan nå ett mvg då du uppenbarligen bara ligger på ett g just nu

Ligger på VG preliminärt. Fick reda på det idag. Men det fixar sig, har gjort delmål för hur jag ska nå mitt mål.


   
SvaraCitera

Dream:

Ligger på VG preliminärt. Fick reda på det idag. Men det fixar sig, har gjort delmål för hur jag ska nå mitt mål.

Lycka till då!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kirgizistan:

Lycka till då!

Tack!


   
SvaraCitera