Aviseringar
Rensa alla

idrotts hjälp!!!


Ämnesstartare

Jag går första året på NV o allt går bra, utom idrotten o eftersom att det är ett kärnämne går det inte att ta bort.
Är livrädd o får panikångest varje gång vi har idrott, o det är EN av orsakerna till att ja inte vill leva mer.

Om man sitter i rullstol eller har andra fysiska problem kan man ju får intyg om att slippa idrotten.
Borde inte det gå om man har psykiska problem också?


   
Citera

ellizz92:

Om man sitter i rullstol eller har andra fysiska problem kan man ju får intyg om att slippa idrotten.

Det kan man visst inte längre. När jag hade liknande problem som du på gymnasiet sade dem att det minsann fanns flera elever på skolan som var rullstolsbundna och som ändå var tvungna att ha idrott och lalala.

Det finns tyvärr inte så mycket du kan göra tror jag. Jag försökte prata med lärare, SYV, och en skolpsykolog och hörde överallt om det inte fanns något sätt att slippa idrotten då jag inte klarade av den och tyckte att det var dumt att allt annat skulle gå åt helvete enbart för den.
De sade att det var omöjligt överallt, och jag bestämde mig för att hoppa av (inte enbart därför, men delvis).

Det finns ju alternativa skolformer, om du känner att det är så jobbigt att du inte kan genomföra det på något vis. Såvitt jag förstått har många folkhögskolor inte ämnet idrott, och jag antar att det är svårt att ha det om man läser på distans också, men det vet jag inte så mycket om.
Så om du inte klarar av gymnasiet så ska du veta att det finns andra sätt att studera på.

Dock brukar de ju kunna erbjuda alternativ även på gymnasiet, som att träna själv på gymmet eller simma eller liknande, och kanske bara vara med på några få idrottsmoment för att visa att man kan det. Har du pratat med din lärare om detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aa de har ja, kuratorn har också kontakt med henne. Får väll klara dom andra ämnena o sen göra högskoleprovet... känns bara dumt att allt ska bli förstöt för ett dumt ämne


   
SvaraCitera

Hos oss på Rudbeck kan man få intyg av skolsyster, så man kan läsa idrott på distans (dvs. röra på sig hemma, fylla i exakt vad man gör och på så vis samla ihop ett visst antal timmar, svara på jätteenkla frågor om kroppen m.m.). Nu vet jag inte exakt vad de går efter osv, men jag får också en massa ångest när jag ska prestera fysiskt inför andra, duscha & byta om m.m., och jag fick intyg [y]


   
SvaraCitera

jag vet att om man är muslim och har hela paketet (burka) så kan man slippa.. eller iaf ha idrott med andra muslimska tjejer.. tror jag. jag vet inte. vad är ditt problem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag får panikattack o kan inte sova o är livrädd för idrotten. Har inte pratat med skolsyter, bara med kuratorn.


   
SvaraCitera

ellizz92:

livrädd för idrotten

WTF !? ... Varför ?


   
SvaraCitera
Gifted

ellizz92:

Är livrädd o får panikångest varje gång vi har idrott

Hm. Du kanske kan få möjlighet att träna i något gym/ta en joggingrunda eller dyl. ensam. För jag antar att det är idrott med andra som skrämmer?

Men annars så tycker jag att man presterar bättre när man har panikattack...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte riktigt varför det har blivit såhär, men ja är deprimerad och orkar knappt lyfta huvudet så det kan ha något med det att göra. Får inte göra andra saker för ja måste ha g i vissa moment så nu sitter ja o tittar på. Det känns ganska värdelöst, de måste ju vara bättre o vara ute o gå.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera