Aviseringar
Rensa alla

Ifall du levde i en anarkistisk värld...



   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarki

har för mig att det är skillnad mellan Anarki och Anarkism.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism

I ett anarkistiskt samhälle finns det ingen stat, dock finns det lagar har jag för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Men vad anser du skillnaden är?

Michee:

Enligt wiki är det både ett samhälle utan statsmakt och/eller lagar,

Ja, men det finns regler även i laglösa samhällen. Man har ju inte rätt att döda där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KannibalKocken:

I ett anarkistiskt samhälle finns det ingen stat, dock finns det lagar har jag för mig.

Anarkandi:

Ja, men det finns regler även i laglösa samhällen. Man har ju inte rätt att döda där.

Teoretiskt, inte praktiskt. Spelar ingen roll vad man får eller inte får göra när allting ändå faller på vanliga medborgare. Ungefär som Vilda Västern utan Sheriff.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*kommer ihåg tråd*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Jag hade samlat människor för att skapa demokrati, och därmed avsluta det anarkistiska stadiumet.

Anarki är den ultimata formen av demokrati. Parlamentarism, det du kallar demokrati, är bara en semi-diktatur.

Nachac:

Jo. Det är exakt det som det betyder.

Nja, det betyder "utan överhet". Anarkister är för regler så länge du inte blir påtvingad dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

*kommer ihåg tråd*

Älskar din bild. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Man har ju inte rätt att döda där.

Och vad händer om man gör det ändå när det inte finns några lagar som förbjuder det, eller någon som kan ta hand om den som gör det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KannibalKocken:

har för mig att det är skillnad mellan Anarki och Anarkism.

Nä, anarki är det samhälle anarkister eftersträvar. Ordet har dock missbrukats rejält av kapitalister och marxister för att framställa det som ett nihilistiskt kaossamhälle där alla mördar varandra till höger och vänster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Älskar din bild.

Den älskar dig [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Nja, det betyder "utan överhet". Anarkister är för regler så länge du inte blir påtvingad dem.

Ja, det är ju en bättre översättning. Men utan överhet, inga regler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ja, det är ju en bättre översättning. Men utan överhet, inga regler.

De flesta anarkister skulle nog förespråka att man hade regler i ett samhälle, jo. Skulle bli väldigt omständigt annars. Skillnaden är väl att dessa regler skulle du själv vara med och bestämma, du kan alltid kräva omröstning om dem, du har rätt att ställa dig utanför samhället/bilda ett nytt ifall du inte går med på dem, osv. Det brukar dock kallas fria kontrakt/fria associationer istället för lagar, då lagar brukar ses som något påtvingat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

De flesta anarkister skulle nog förespråka att man hade regler i ett samhälle,

Som jag sa förut: Man kan ju säga att man har hur många regler som helst, men finns det ingen vettig påföljd blir det ju inget i praktiken.


   
SvaraCitera

Jag skulle äta, sova och skita.

Typ.


   
SvaraCitera

Ok, allvarligt skulle vilja ha ett socialliberalt samhälle.


   
SvaraCitera