Aviseringar
Rensa alla

Ifall ni får barn, hur...


Ämnesstartare

skall ni förklara vad som händer efter döden? Själv är jag väldigt kluven, då jag är ateist och tror inte på någon reinkarnation eller liknande.

Men det är ju ganska hemskt säga till ett litet barn: "Nu är farmor död, hon blir mat åt daggmaskarna och kommer ruttna." Eller att: "Din älskade kisse är död. Han kommer stanna i sin lilla låda under jorden, för resten av sitt liv och DU kommer aldrig få se den igen."

Är det okej att ljuga då man inte själv tror på det? Hur skulle ni göra? [smile]


   
Citera

Skulle inte säga ett dugg mer än vad vi vet. Man dör så enkelt är det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Man dör så enkelt är det

Givetvis, men tanken är ju så himla fin. "Han är på ett bättre ställe nu".

Men naturligtvis är det inte sant. Men fortfarande, hur kan man säga den grymma sanningen till ett litet barn som gråter[cute]


   
SvaraCitera

OF 5:

Skulle inte säga ett dugg mer än vad vi vet.

Den stora frågan är: Vad vet vi egentligen om någonting?[smile]


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

hur kan man säga den grymma sanningen till ett litet barn som grå

Ska man skydda dem från sanningen så kommer man till dilemmat när ska man förklara hur det verkligen är, och hur ska den situationen hanteras.


   
SvaraCitera

ännu en anledning till att inte skaffa barn!


   
SvaraCitera

Åh det är ju en sådan där fråga ungar kan fråga i typ kassakön på ica. Vad svarar man???
Skulle svara att det kommer inte att hända på längelänge än! Och fråga varför den undrade. Typ.


   
SvaraCitera

MissAnox:

Den stora frågan är: Vad vet vi egentligen om någonting?

att vi aldrig kommer veta allt, inte ens om det vi vet är värt att veta


   
SvaraCitera

beror väl på ålder. för ett tillräckligt moget barn kan man ju säga att man inte kan veta vad som händer efter döden, och att folk tror olika. till ett mindre barn kan man säga att t.ex. farmor sover och inte kommer vakna mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan, jag kör nog på att jag vet inte riktigt. För det vet jag inte, ju[cute]


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Är det okej att ljuga då man inte själv tror på det?

Nej, inte om en sådan sak. Barnet kommer ändå förstå det eller få reda på det förr eller senare.
Men man behöver ju inte uttrycka sig så som att farmors kropp blir uppäten av maskar eller liknande(hehe).
Mitt syskonbarn frågar ibland var dess gammelfarfar(min farfar) är. Då svarar min syster bara "Han finns inte mer, han är död", och tids nog när syskonbarnet blir större(nu 3 års ålder) kan hen fråga mer och utförligare.

Istechetvåpunktnoll:

Hur skulle ni göra?

Om mitt barn på något sätt stötte på döden och frågade mig om saken så skulle jag förklara vad det innebär för oss levande.
Frågade barnet mer om hur det är att vara död och om det själv eller jag kommer dö så skulle jag berätta precis vad jag tror på ett så lugnt och betryggande sätt som möjligt. Utan lögner.

Tjatet om en himmel hjälpte inte mig ett dugg när jag var liten. För jag förstod ändå att allt är meningslöst och biologiskt när jag var typ fem.[crazy]


   
SvaraCitera

skulle inte säga det


   
SvaraCitera

dunno


   
SvaraCitera

Ingenting händer. Ingenting. Det här är allt du får, så slösa inte bort det nu. Ungjävel.


   
SvaraCitera

Jag hade väntat tills de var fem tills jag hade rökt DMT och chillat base med ongarna.


   
SvaraCitera