Aviseringar
Rensa alla

IG i matte b?


Ämnesstartare

jag går estetiska programmet bild och form och ska plugga vidare efter gymnasiet, helst utomlands. mitt problem är matten. jag lyckades klara av matte b ganska bra, mest repetition men nu känns det verkligen inte bra. klarade första ma b provet fast jag var en poäng under g-gränsen(!) men är väldigt tveksam för de kommande och nationella ...

nu är det så att det går bra på allt annat, av 11 avslutade kurser har jag sju mvg, tre vg och ett g .. vad händer om man inte klarar matte b? vad jag vet är att man får läsa om det i trean men om det inte går heller? [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

man blir lodis & horsare.


   
SvaraCitera

Läs det efter gymnasiet då.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

fuu_fuu:

men är väldigt tveksam för de kommande och nationella ...

Ps, nationella ska inte påverka ens betyg.


   
SvaraCitera
Issen

Jag skulle göra allt för att klara det på dess minimala gräns... hade inte pallat läsa igen de i 3an eller efter gymnasiet heller för den delen... huva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Ps, nationella ska inte påverka ens betyg.

är det inte det som är grejen, att det bestämmer halva betyget? [confused]


   
SvaraCitera

fuu_fuu:

är det inte det som är grejen, att det bestämmer halva betyget?

Det kan i princip bara höja, inte sänka. Men om du är riktig kass (nu menar jag larvigt dålig) så kan det nog hända att det sänker. Fast är inte så trovärdigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

börja lägga energi på att klara även matten så kommer det gå


   
SvaraCitera

det ska finnas fler chanser att göra det nationella provet. så egentligen är det ju bara att skriva det tills du får ett G i det om det är så att din lärare då lägger mycket på nationella som många andra gör.

man ska inte behöva gå om hela kursen om man inte då behöver det, utan det ska räcka att man gör dom sakerna man behöver för att ta få ett G


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Men om du är riktig kass (nu menar jag larvigt dålig) så kan det nog hända att det sänker. Fast är inte så trovärdigt.

jag är "under bevakning" för dyskakyli. så jag är riktigt larvigt dålig plus lite till. :c

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Schannon:

man ska inte behöva gå om hela kursen om man inte då behöver det, utan det ska räcka att man gör dom sakerna man behöver för att ta få ett G

vad jag har blivit informerad om kan man bara göra det vid matte a, inte b.


   
SvaraCitera

fuu_fuu:

jag är "under bevakning" för dyskakyli. så jag är riktigt larvigt dålig plus lite till. :c

Aja, jag tror ändå att nationella inte ska vara en fara. Satsa på att klara kursen.


   
SvaraCitera

jag har klass kompis som med blivit kuggade just, den ena hade nog 2 poäng under och dom har kuggat en gång tidigare och dom har gjort så att deras lärare tagit fram antagligen ett gamalt eller gjort ett eget nytt nationella prov, vet inte vilket och sedan har dom fått göra det.

nu har ingen klarat det så dom får göra provet igen vid närmsta tillfälle.
så det går på vår skola så borde vara konstigt om vi har något undertag [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Aja, jag tror ändå att nationella inte ska vara en fara. Satsa på att klara kursen.

okej, tack. [smile]


   
SvaraCitera

Dra tag i dig själv: nog för att MaB kan vara jobbigt om man haft värdelösa lärare innan (som du säkert har haft), men det är inte omöjligt. Jobba på. Att inte klara av kursen är oacceptabelt! Förstå det.

Vanligtvis så behöver du minst MaC för att kunna göra något vettigt, så försök läsa det också. Öht. är matematikkurserna de bästa kurserna på gymnasiet: se till att läsa dem. Om inte kommer du att ångra dig, även om det så tar tio år att inse det. Att då återgå till matematiken genom komvux är inte så kul och du kommer knappast in på någon ordentlig skola. Att leva hela livet utan ens grundläggande matematikkunskaper är ett stort handikapp, inte minst intellektuellt.


   
SvaraCitera

fuu_fuu:

nu är det så att det går bra på allt annat, av 11 avslutade kurser har jag sju mvg, tre vg och ett g .. vad händer om man inte klarar matte b? vad jag vet är att man får läsa om det i trean men om det inte går heller? [sad]

Nationella är jätteenkelt, om du känner dig osäker, räkna igenom ett par gamla prov och se till att du verkligen förstår lösningarna när du kollar på dem. Gör du detta har du inget att frukta [y]


   
SvaraCitera