Aviseringar
Rensa alla

IG Kemi A!


Ämnesstartare

Hej, jag är lite fundersam nu.. Är så att jag under hela ettan har varit efter i Kemin och har nyss gjort sista provet för terminen, fick IG på det (har väl fått ungefär 4 IG och IG på alla omprov jag gjort). Har omprov på det nästa vecka, men om jag klarar det så måste jag ändå göra minst 2 till omprov för att ens kunna få röra vid G. Haft samtal med mina föräldrar om det, och dom är ju inte så jätteglada. Förklarade att min lärare frågade mig om jag ens ville försöka, men dom ville att jag skulle kolla upp hur det kommer påverka utgångsbetyget i 3an innan jag bestämmer mig för att försöka få G eller inte..

Så min fråga är då: Hur kommer IG i Kemi A påverka mitt utgångsbetyg i 3an, och om det kommer påverka, är det bara att jag inte kommer kunna komma in på vidareutbildning som kräver Kemi A?


   
Citera

Du kan ju göra IG-prövningar på kurser vid senare tillfällen.


   
SvaraCitera

Brawl:

Så min fråga är då: Hur kommer IG i Kemi A påverka mitt utgångsbetyg i 3an, och om det kommer påverka, är det bara att jag inte kommer kunna komma in på vidareutbildning som kräver Kemi A?

Du kommer få ett sämre betygssnitt. Det är tillåtet att ha 10% IG på gymnasiet, Dvs i 250p av 2500p. Läser du mer än 2500p kan du således ha mer än 250p IG. -såvida inte Kemi A är ett grundämne på din kurs. På samhällslinjen är det exempelvis så att man måste ha godkänt i Samhälle A för att få läsa samhälle B, och godkänt i Samhälle B för....

Och nej du kommer inte kunna söka in på utbildningar som kräver Godkänt i Kemi A. Du kan däremot läsa upp ditt betyg på komvux.


   
SvaraCitera

kan du inte läsa upp?


   
SvaraCitera

Hell_man:

Du kommer få ett sämre betygssnitt.

Mycket bra svar[y]

Det ska väl även tilläggas om man läser mer än 2500 poäng som exempelvis 2600 poäng kan man ta bort en kurs man har G i och på så sätt höja sitt betyg. Dock kräver detta betyget minst G i samtliga kurser.


   
SvaraCitera

SebastianE:

exempelvis 2600 poäng kan man ta bort en kurs man har G i

nej, kärnämneskurser kan aldrig bytas ut


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

nej, kärnämneskurser kan aldrig bytas ut

Nej just det[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm okej.. Jag har inte Kemi B på min linje, och har inte lagt till det på i-val heller. Så jag skulle alltså kunna välja att få IG i kursen och sedan om jag nu vill läsa vidare till något där man behöver Kemi så skulle jag kunna läsa det på Komvux efter att jag gått ut? Har bara varit kemi som jag haft det kämpigt i för övrigt så om jag klarar mig igenom allt annat så är det alltså "okej" att jag missat 100 poäng?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera