Aviseringar
Rensa alla

Ihoptejpat skärsår


Ämnesstartare

Tja! Jag har ett skärsår på benet som min lärare lekte hobbydoktor på och tejpade ihop, nu är bara problemet att jag vet varken när eller hur jag ska ta bort tejpen?
Det är alltså ihoptejpat med sådana där smala tejpbitar som är gjorda för att tejpa ihop sår med.
Någon som kanske varit på sjukhuset eller så med liknande skada som vet?


   
Citera

Ta bort tejpen när såret är läkt, eller nästan läkt, helt enkelt. Är det ett djupt sår?


   
SvaraCitera

är ingen läkare men mitt sunda förnuft skulle säga att låt de sitta där. töj inte ut såret, alltså om det är på knät så böj inte knät


   
SvaraCitera

Stringburka:

Är det ett djupt sår?


   
SvaraCitera

Men ring och fråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Ta bort tejpen när såret är läkt, eller nästan läkt, helt enkelt. Är det ett djupt sår

Jag vet inte riktigt, kanske en halv cm - en cm? Inte djupare än en cm iaf.

lockbete:

är ingen läkare men mitt sunda förnuft skulle säga att låt de sitta där. töj inte ut såret, alltså om det är på knät så böj inte knät

Låter vettigt.

hhaannnaaa:

Men ring och fråga?

Vem?


   
SvaraCitera

Veranda:

Vem?

Oj, trodde att du skrev att du gick till en doktor XD men kolla med skolsköterskan ^^


   
SvaraCitera

Veranda:

kanske en halv cm?

Du borde kanske sy om det sitter på benet? Såna sår går lätt upp. Ring din vårdcentral kanske och fråga?

Jag talar av egen erfarenhet. Mina sår gick upp och det tog lång tid att få skiten att läka. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hhaannnaaa:

Oj, trodde att du skrev att du gick till en doktor XD men kolla med skolsköterskan ^^

Hehe nä 😛 Nja, det är helg nu och när hon tejpa var vi på läger utan skolsköterska.

blodbad:

Du borde kanske sy om det sitter på benet? Såna sår går lätt upp. Ring din vårdcentral kanske och fråga?

Det är från i förrgår så jag tror att det är försent att sy.

blodbad:

Jag talar av egen erfarenhet. Mina sår gick upp och det tog lång tid att få skiten att läka. [rolleyes]

Hoppsan. Jag som verkligen inte ville ha ärr.


   
SvaraCitera

Veranda:

Det är från i förrgår så jag tror att det är försent att sy.

Fyfan. [sad]

Veranda:

Hoppsan. Jag som verkligen inte ville ha ärr.

Hur ser det ut just nu? Blöder det något? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blodbad:

Hur ser det ut just nu? Blöder det något? [sad]

Nepp! Ser faktiskt ganska fint ut, om man nu kan säga så om ett sår.


   
SvaraCitera

Veranda:

Nepp! Ser faktiskt ganska fint ut, om man nu kan säga så om ett sår.

Då bör du kanske bara tänka på att hålla såret rent i fortsättningen? [smile] Kan väl inte så vara svårt heller att bara ta bort tejpen när det har läkt lite? Tejp sitter inte kvar hur länge som helst. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blodbad:

Då bör du kanske bara tänka på att hålla såret rent i fortsättningen? [smile] Kan väl inte så vara svårt heller att bara ta bort tejpen när det har läkt lite? Tejp sitter inte kvar hur länge som helst. [smile]

Jo, låter vettigt. Tack för alla tips! 🙂


   
SvaraCitera

Veranda:

Jo, låter vettigt. Tack för alla tips! 🙂

Varsågod. [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Ojojoj, 1 cm? Det lät djupt. Ta INTE, INTE bort tejpen förrän om två veckor eller något... Nu får tejpen agera sutur-subtitut nu när du inte sytt. Tar du bort tejpen får du breda ärr, och tro mig det är inte snyggt, har själv ärr som är en cm på bredden och det kliar som fan... Om du låter tejpen vara så kommer ärret kanske inte att bli bredare än några millimeter.

Var väldigt noga med decinficeringen, och håll omläggningen (och bandaget) torrt och luftigt. Byt omläggningen varje dag.

Men: ring vårdcentralen. Du kommer att behöva byta ut tejpen med jämna mellanrum, dessutom är det regel att man ska söka upp vården vid sådana här skador.


   
SvaraCitera