Aviseringar
Rensa alla

illaluktande flytningar 🙁


1996
 1996
Ämnesstartare

Hej,

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, detta går lite i perioder men har kommit lite oftare det sista, jag får flytningar som luktar väldigt illa och är brunt.
Jag vill inte ha sex med killen jag gillar för jag tycker det är pinsamt och vill inte att han ska se det :/ han ville ha sex i helgen men jag drog mig tillbaka fastän jag ville pga det, och jag är lite rädd för vad det är och rädd för att han ska ta det personligt att jag drar mig ur så.
Men jag älskar verkligen killen så det är enbart pga flytningarna 🙁

Är det någon som vet vad det kan vara eller något jag kan göra åt det?!


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

Såhär skriver UMO:
"Om flytningarna ändrar färg och utseende och blir gröna, mörkare gula, bruna, gryniga eller blodblandade eller om de börjar lukta illa kan det vara ett tecken på att något inte är som det ska. Då bör man gå till en ungdomsmottagning, hud- och könsmottagning eller vårdcentral för att ta reda på vad det kan bero på. När man kommer dit brukar den som undersöker en titta på flytningen. Oftast får man sitta i en gynstol eller på en brits och ibland tas ett prov på flytningen med en liten bomullspinne. Om det är första gången man blir undersökt kanske det känns lite obehagligt. Men undersökningen brukar gå fort och det kan vara bra att tänka på att den som gör undersökningen är van vid att göra det."


Jag kan inte sammanfatta det bättre än vad de gjort - besök din närmaste ungdomsmottagning och få det uppkollat, helt enkelt. Finns det någon risk för att du har fått en könssjukdom?


   
SvaraCitera
time
 time

Här är lite tips från vårdguiden om hur du kan förebygga det i framtiden (men du ska givetvis låta dig undersökas först!):

  • Använd aldrig tampong och helst inte trosskydd vid flytningar. Det kan gynna tillväxten av bakterier och orsaka infektion.
  • Tvätta inte underlivet mer än en gång per dygn.
  • Tvätta inte underlivet med tvål utan skölj bara med vatten, men aldrig upp i slidan.
  • Om du använder tvål, undvik parfymerade och starka tvålar. Undvik intimsprej.
  • Försök att lufta underlivet. Välj gärna underkläder av bomull.

   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

Okej, den enda killen jag haft sex med innan sa att han har testat sig och inte haft något.
Problemet är att jag vågar absolut inte visa upp mig så, även om de är vana så känns det enormt kränkande för mig och jag klarar inte en sån sak, jag är inte så stark i mig själv än att klara det.
Jag blir jätte rädd utav sånt här 🙁


   
SvaraCitera

1996:
Okej, den enda killen jag haft sex med innan sa att han har testat sig och inte haft något.
Problemet är att jag vågar absolut inte visa upp mig så, även om de är vana så känns det enormt kränkande för mig och jag klarar inte en sån sak, jag är inte så stark i mig själv än att klara det.
Jag blir jätte rädd utav sånt här 🙁

jag nojade aaaaaasmycket inför mitt första gynbesök. tyckte det verkade skitjobbigt, kände att ångest och att det var pinsamt, men det är bara att göra det. det kommer troligtvis inte bli mindre jobbigt för att du skjuter upp det, men när du väl gjort det en gång kommer du troligtvis inte tycka att det är lika hemskt nästa gång


   
SvaraCitera

1996:
Okej, den enda killen jag haft sex med innan sa att han har testat sig och inte haft något.
Problemet är att jag vågar absolut inte visa upp mig så, även om de är vana så känns det enormt kränkande för mig och jag klarar inte en sån sak, jag är inte så stark i mig själv än att klara det.
Jag blir jätte rädd utav sånt här 🙁

boka iallafall et besök hos en läkare och berätta om ditt fall. Säg som det är och att du inte vill visa upp dig. Ni kanske kan komma fram till något då. 


   
SvaraCitera
time
 time

1996:
Okej, den enda killen jag haft sex med innan sa att han har testat sig och inte haft något.

Men hade ni sex utan kondom då? För med tanke på dina besvär känns det ju superaktuellt att du ska få bli undersökt.

1996: Problemet är att jag vågar absolut inte visa upp mig så, även om de är vana så känns det enormt kränkande för mig och jag klarar inte en sån sak, jag är inte så stark i mig själv än att klara det.
Jag blir jätte rädd utav sånt här 🙁

Du är varken den första eller sista som är skraj över tanken på att besöka en gynekolog. 🙂 Det här är de himla vana med och de brukar vara hur snälla och förstående som helst. Det är inte kränkande att visa upp ett problem för en läkare - du kränker snarare dig själv om du inte söker vård och får hjälp, om du förstår hur jag menar. Du kan förklara för dem att du inte är bekväm med att visa upp dig och sen kan ni komma fram till något, men det är superviktigt att du tar kontakt med gyn/din närmaste ungdomsmottagning så fort som möjligt, helst redan idag.


   
SvaraCitera

Har du ont också? Kommer flytningarna regelbundet eller lite nu och då? Äter du ppiller?


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

Det är hela tiden, men jag frågade en barnmorska nu som skriver ut p piller till mig, och hon sa det att det är säkert bara en mellanblödning. och jag ska ha min mens nu så hon sa att jag skulle se om det var bättre efter det för det är mest troligt sa hon. men blir det inte bättre så ska jag DÅ söka upp henne igen 🙂 Så det lät inte som att det skulle vara någon fara enligt henne i alla fall så det känns bra 🙂

elverpigen:
Har du ont också? Kommer flytningarna regelbundet eller lite nu och då? Äter du ppiller?


   
SvaraCitera