Aviseringar
Rensa alla

Illamående!!!! desperat


Ämnesstartare

Hej jag har mått illa i snart 4 veckor... vet inte vad det kan va..... jag har varit hos läkare men dom hittar inget, ibland mår jag asss illa!!!!!! som nu... känns som att jag ska spy :S

jag har ingen feber....

jag har prövat åksjuke piller som ska ta bort illamående..... men det hjälper knappt alls[cry]
jag har inte spytt en enda gång under dom här 4 veckorna.... det är så skumt???? jag tror hela tiden aaa nu kommer jag spy men jag gör det inte???

så jag har 2 frågor.

1:har någon haft någe liknande???

2:vet någon vad man kan äta som man har hemma mot illamående??

(har hört något om pepparkorn????)

och det här är så jobbigt för det värst jag vet är att å illa! och så går jag runt och mår illa hela tiden!!!
det känns även som att jag har feber fast att jag inte har det


   
Citera
Ämnesetiketter

hur är din balans?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå till doktorn igen. Det är inte rimligt att du mår illa konstant ohch de släpper iväg dig med ‹vi hittar inget›. Inte alls. Sure, det kan vara magkatarr p.g.a. stress, illamående p.g.a. ångest, etc. etc. De borde kunna skriva ut starkare medicin mot illamående än det som finns receptfritt. Lergigan, Lergigan Comp, Theralen och Pimperan är mediciner som alla har effekt mot illamående. Om du kan, ta mig dig mamma eller pappa, som kanske kan stå på sig lite hos doktorn. Mår man illa i fyra veckor är något fel, skit samma vad, men det är läkarens uppgift att ta reda på varför!

Du skall inte behöva äta pepparkorn eller ingefära när du är sjuk av okänd anleding. Men för sakens skull: Ingefära i form av te brukar ha illamåendestillande effekt, mint motar bort illamående rätt bra (tuggummi, karameller, etc. etc.), Calma är ett tuggummi mot åksjuka på apoteket som kan vara bra (mintsmak, tuggummi och mecisinsk effekt har alla tre positiv effekt mot illamående). Ät ‹lätt› mat. Mat med mycket fett gör en illamående, så sallad, soppor, pasta med tomatsås, etc. etc. kan hålla det i schack.

Men, gå till doktorn igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok tack.......... jag har varit hos läkaren 2 gånger nu... sisst var jag där i förrgår... det var då dom sa att jag skulle ta åksjuke piller

men när jag säger att jag har mått illa så länge så säger som bara..... aaa jaaa det är ju inte så vanligt att må illa så länge? och sen säger dom bara att vi ska återkomma hela tiden!!! jag blir galen!!!!! men dom skulle ringa till oss på fredag och kolla om det är bättre.... så vi får ju hoppas att dom går vidare med underkökningen då :)!°!!!!!!!!!

ankzor:

hur är din balans?

den är väl ok...kanske lite sämre en vanligt ag vet inte?


   
SvaraCitera

sötan97:

1:har någon haft någe liknande???

2:vet någon vad man kan äta som man har hemma mot illamående??

Hade lika i typ 2 månader som gick över för nån vecka sen. Doktorn tog blodprov å sa det va virus i magen. Typ tarmarna eller nått.

Annars brukar dem typ rekommendera novalucol från apoteket(eller kassan på ica) för det tar bort magsyror och gör magen typ lugnare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötan97:

ok tack.......... jag har varit hos läkaren 2 gånger nu... sisst var jag där i förrgår... det var då dom sa att jag skulle ta åksjuke piller

Ta med en förälder. Verkligen, och berätta hur du mår för mamma eller pappa också. De tycker nog också att det är ohållbart att du går omkring och mår illa i mer än en månad. Åksjuketabletter är inte en vettig lösning.

sötan97:

och sen säger dom bara att vi ska återkomma hela tiden!!! jag blir galen!!!!!

Om de inte återkommer inom utsatt tid, ring tillbaka. Stå på dig.


   
SvaraCitera

sötan97:

1:har någon haft någe liknande???

Ja.
Hade en period när jag var tretton-fjorton då jag mådde illa i flera veckor.
Kunde spendera hela kvällar hängandes vid toaletten. Men jag kunde inte spy. Bara hulkade.
Tror det var psykiskt.
Kan fortfarande hamna i perioder (några dagar, eller någon vecka) då jag mår illa konstant. Oftast vid eller efter stress/om jag mår psykiskt dåligt.

sötan97:

(har hört något om pepparkorn????)

Vitpepparkorn. Det sägs att de ska förebygga kräksjuka. De hjälper inte mot illamående.

sötan97:

och så går jag runt och mår illa hela tiden!!!

Har du några psykiska problem. Är det något som stressar dig eller ger dig ångest?


   
SvaraCitera

sötan97:

kanske lite sämre en vanligt

illamående kan orsakas utav dålig balans. Drick mkt vatten.


   
SvaraCitera

Jag har också känt så, mått illa hela tiden, ingen aning vad det är. Ibland är det mer och ibland är det mindre, men aldrig så jag spyr... Har inte gått till doktorn eftersom jag vet inte riktigt om jag ska göra det eller om jag ska gå till skolsyster eller ungdomsmottagningen.


   
SvaraCitera