Aviseringar
Rensa alla

Illusionen av fri vilja


Ämnesstartare

dysentery green:

kan du inte ge din definition av fri vilja nu.....

att vara i full kontroll över valen man gör...

dysentery green:

en cell gör inte "vad den vill", den har inte någon vilja.

Precis, jag håller med dig, men illusionen av att dom har fri vilja är lika stark som illusionen att vi har fri vilja, men om dom har fri vilja så kan inte vi ha det, vilket leder till att vi inte har fri vilja...
en intressant tanke


   
SvaraCitera

JoElite:

att vara i full kontroll över valen man gör...

definiera "val"..........

JoElite:

illusionen av att dom har fri vilja är lika stark som illusionen att vi har fri vilja

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dysentery green:

definiera "val"..........

att bli bemött av flera olika alternativ och att föredra en över en annan, att sedan bestämma sig för ett av valen..


   
SvaraCitera

JoElite:

Men gud verkar ha gett cellerna fri vilja med 😛
Hur kan du ha fri vilja om varje cell i din kropp kan göra vad dom vill?
och gör vad dom vill..

nä-ä


   
SvaraCitera

dysentery green:

definiera "val"..........

det är en stor fisk
Image


   
SvaraCitera
time
 time

JoElite:

man skulle TEX hellre rädda än människa ifrån att dö än en robot som är kapabel till allt som en människa är kapabel till....

Jag ser inte riktigt hur du tycker att detta har med den fria viljan att göra. En robot kan inte ersätta någons mamma, pappa, dotter eller son, den har varken minnen eller känslor. Man kan inte använda det exemplet som argument såvida man inte utgår från att alla sist och slutligen är arbetskraft mer än individer.

För övrigt:

internet:

jag tror på social determinism.


   
SvaraCitera

enni:

det är en stor fisk

obs snäll korrektur det är inte fisk det är däggdjur låt mig citera wikiperdia: "Valar (Cetacea) är en ordning i klassen däggdjur som är anpassade för ett liv i vatten. I ordningen ingår ungefär 80 arter. Ett äldre ord för val är valfisk, men detta kom ur bruk när det blev klarlagt att valen inte är en fisk utan ett däggdjur. " källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Valar

det här rådjuret har alltså mer gemensamt med en val än vad en fisk har i generna
Image


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Jag ser inte riktigt hur du tycker att detta har med den fria viljan att göra.

Det var inte han som drog in den krångliga, förvirrade och av allt att döma felaktiga åsikten att människan har en fri vilja.

Det spelar ingen roll vad som är instinkter, det som betyder något är att vi är materiella.

Jag har två tankar om detta som kan vara intressanta:

1: Det vi känner som kvantmekanisk slump ackumuleras till entropi-förskjutande organismer som riktas i ett mönster. Är detta ett kryphål för den fria viljan? Själv tror jag inte det. Däremot kan det kanske förklara upplevelsen av subjektivt medvetande.

2: Det subjektiva medvetandet är en historisk defekt, en produkt av dogmer, en missuppfattning. En idealisk människa skulle inte erkänna sig medvetande.


   
SvaraCitera

internet:

det här rådjuret har alltså mer gemensamt med en val än vad en fisk har i generna

ofta det där är ett rådjur, det ser mer ut som en älgkalv..............


   
SvaraCitera

dysentery green:

ofta det där är ett rådjur, det ser mer ut som en älgkalv..............

källa: http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article99160.ece

fler rådjur som är lika val:

Image


   
SvaraCitera

JoElite:

Vi är alla vana vid att tro att vi har fri vilja

Fri vilja är att välja Gud eller inte


   
SvaraCitera

internet:

källa:

underbara ambivalensen i ortnamnet, gran-bergs-träsk.


   
SvaraCitera

dysentery green:

underbara ambivalensen i ortnamnet, gran-bergs-träsk.

haha, ja. det var bättre än bara träsk, som också ligger där någonstans.


   
SvaraCitera

tror vi är magnetiska och allt annat är det också. det verkar vara den enda kraften som behövs


   
SvaraCitera

dysentery green:

underbara ambivalensen i ortnamnet, gran-bergs-träsk.

http://birgervikstrom.se/node/12 fick denna länk av döög. viktig info


   
SvaraCitera