Aviseringar
Rensa alla

IMEI i orätta händer. Vad kan hända?


Ämnesstartare

Jag har betett mig som en idioit. För att få ett utvecklarcerifikat för signering av symbianfiler skrev jag mitt IMEI på en kineskisk sida. Kan ju mycket väl ha varit seriöst, men om innehavaren nu skulle ha oärliga avsikter. Vad kan hända exakt?

De kan ju banna min telefon, men det finns ju knappast något ekonomiskt intresse i den saken...

De kan skapa en klon som kanske säljs i kina som ny. Vad gör detta i praktiken? Läste någonstans att man kan få skyhöga räkningar, vilket jag inte alls förstår. Detta måste ju vara knutet till simkortet?..

Något annat som kan hända?

Tack på förhand. Jag är orolig [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Husknuten:

De kan ju banna min telefon

Jag har precis som du, svårt att se varför de skulle vilja göra det.
Att tillverka en klon känns även det ganska långsökt, då det kommer att vara begränsat till EN (eller?, osäker) klon, och det är inget man hyr en industrimaskin för att göra.

Det borde inte gå att kunna få räkningar eftersom IMEI-numret är ett stöldskydd för telefonen, inte abonnemanget.

Jag tror att du kan slappna av en smula. Skulle det vara så att det skiter sig får du helt enkelt förklara situationen för din operatör/butik. Det brukar gå att lösa även om du kanske inte alltid har lagen på din sida.
Inte för att de bryr sig särskilt mycket om dig, men däremot för att framstå som schysstast framför dina vänner som du berättar det för.
[rolleyes]


   
SvaraCitera

Vad är IMEI? 😮


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera