Aviseringar
Rensa alla

Indraget studiebidrag?


Ämnesstartare

Självklart är jag medveten om konsekvenserna för hög frånvaro.
Så inget "Ta reda på fakta", "skyll dig själv" osv här ^^

Tycker ni att detta är rätt eller fel?

Mellan vecka 34-37 hade jag 29% frånvaro.
Fredagen vecka 39 fick jag hem en varning!
(Jag har inte koll på veckor)
Vecka 40 hade jag full närvaro i skolan.
Vecka 41 var jag sjuk hela veckan (Halsfluss) och sjukanmälde mig.

I torsdags fick jag veta att mitt studiebidrag är indraget. Och jag trodde det bara hade gått 2 veckor efter varningen eftersom att varningen kom hem 2 veckor efter att första perioden gick ut?

Här har skolan gjort fel när det gäller att rapportera!
Jag har inga pengar kvar sen senaste studiebidraget, och en katt som måste till veterinären snarast, samt försäkringar som ska betalas och dylikt.

Är det bara jag som anser att dom borde bedöma en sån här sak efter att man fått ett studiebidrag, typ i början av månaden så att man kan planera upp bättre osv, samt en prövotid under den månaden?

Jag har gått i Gymnasiet i 4 år!
Jag har hoppat av och bytt program osv, och innan den här skolan så fick jag bra med information om läget och jag hade stor koll på hur det låg till. Visste hela tiden hur mycket frånvaro jag hade osv.
Så självklart antog jag att den här skolan skulle vara lika bra på det, då den har så bra kritik.

Hur ska jag kunna göra något om jag inget vet?

Är detta rätt eller fel? Och isf av vem?

Vill gärna läsa era åsiket om detta.


   
Citera
Ämnesstartare

Lär dig att hålla koll på det själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser inte riktigt vari problemet ligger. Du säger ju själv att du känner till konsekvenserna av att inte gå i skolan. Då du har såpass låg närvaro att du understiger vad som krävs för att mottaga studiestöd så är det väl klart att du heller inte ska få något?

Huruvida din katt behöver åka till veterinären eller ej är ingenting som CSN kan ta hänsyn till, och din skola skulle begå ett grovt fel om de inte rapporterade in din från-/närvaro.


   
SvaraCitera
edroon

du ska ju vara i skolan hela tiden slipper du detta.

Tror om man har mer än 25 % frånvaro så får du indraget studeibidrag efter andra varning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det där var jag också rädd för, så jag började gå bara för det. Intressant [zzz]


   
SvaraCitera

Jag hade en bra mycket större frånvaro än 30% under gymnasiet. Då var den frånvaron dessutom ogiltig. Jag fick dock inte ens en varning från CSN, så jag tycker det är lite konstigt att du med mycket mindre frånvaro än mig och bra skäl får indraget studiebidrag till och med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lite citat från CSN hemsida.

Vad händer med min studiehjälp om jag skolkar?
Studiebidrag - för dig som är under 20
För att få studiehjälp måste du studera på heltid. Har du hög och upprepad skolk (otillåten frånvaro) kan CSN stoppa dina utbetalningar av studiehjälp.

/Källa

Krav på heltidsstudier
För att du ska kunna få studiehjälp (studiebidrag och eventuellt extra tillägg eller inackorderingstillägg), måste du studera på heltid.

Det innebär att du måste använda hela din arbetstid till att studera. Dessutom måste du vara med i undervisningen.

Det finns några situationer då du inte behöver studera på heltid, men ändå får studiehjälp för heltid. Detta gäller om du

är sjuk eller har ett funktionshinder och därför inte kan studera hela tiden
går ett reducerat eller individuellt program i gymnasiet eller
hoppar över en kurs som du redan fått godkänt i.

Om du skolkar
Är du borta från skolan av andra skäl utan en giltig anledning, skolkar du. Du kan då bli av med studiehjälpen.

Om du skolkar rapporterar skolan frånvaron till CSN. Vi skickar sedan ett brev hem till dig eller din förälder där det står vad skolan rapporterat om din frånvaro. Efter detta beslutar CSN om du ska få behålla din studiehjälp eller inte. Den studiehjälp du inte har rätt till dras från de kommande utbetalningarna. Om det inte finns tillräckligt med utbetalningar kvar, måste du betala tillbaka pengarna. Då får du också betala en expeditionsavgift på 100 kronor.

Exempel - Nils har hög frånvaro
Nils har haft hög frånvaro under september. Varken han eller hans föräldrar har meddelat skolan varför han varit borta. Skolan rapporterar därför frånvaron till CSN. Nils är hittills beviljad studiebidrag för hela höstterminen. Utbetalningen i september har han redan fått. Under oktober kommer Nils tillbaka till skolan och börjar studera på heltid igen. CSN kommer då att dra det studiebidrag han inte haft rätt till från de kommande utbetalningarna under läsåret.

/Källa

Det står ingen direkt gräns för när det sker. Jag har för mig att det är individuellt. Men CNS är väldigt lätta att överklaga hos, i alla fall om du går i gynasiet. Om det inte räcker med ditt telefonsamtal till dom. Kontakta en läkare eller psykolog som skriver ett intyg till dig att det har varit gilltlig frånvaro på grund av dåligt mående eller vad det nu är för anledning. MEN om du har gjort det avsikligt då ska du inte ha ett öre. Jag tror inte dina föräldrar och alla andra som betalar skatt är roade att betala din lilla måndas peng serru!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta skolka lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frågan var ju om ni tycker att det är rätt eller fel av lärarna att inte kunna rapportera detta i tid ^^

Och om någon annan som varit med om indraget studiebidrag även anser att dom skulle kunna dragit det i början av en månad istället så att man är förberedd på det under resterande månad ?


   
SvaraCitera

Zeraphina:

Vecka 41 var jag sjuk hela veckan (Halsfluss) och sjukanmälde mig.

var du sjukanmäld varje dag vecka 41?
Eller anmälde du dig varje dag?

Av min kunskap i ämnet(bristfällig) så är det den här veckan som avgör att du blir av med bidraget.

Tre veckor på väldigt kort tid = poff med studiebidraget.

Prata med CSN och förklara vad du har gjort, prata med skolan och gör samma sak.. och hoppas på det bästa är mitt tips.


   
SvaraCitera
Tyrael

Zeraphina:

Hur ska jag kunna göra något om jag inget vet?

Ehh.. du går till skolan.. det kan du göra varesig du vet eller inte vet något.

Zeraphina:

Är detta rätt eller fel? Och isf av vem?

Ditt fel, för att du inte går till skolan. Visst, man kan tycka att man har RÄTT till studiebidrag men hallå? Gratis pengar för att du skolkar? [sad][sad]


   
SvaraCitera

Dras studiebidraget in även om ens frånvaro är giltig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rambling:

Dras studiebidraget in även om ens frånvaro är giltig?

Nope. Man ska få studiebidraget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker man kan hålla koll på det själv, man lär väl ändå känna när man varit borta för mycket. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj, de verkar ha skärpt det där rejält, för på min tid (dvs för ca två år sen) krävdes det ju typ att man var borta konstant i tre månader för att få indraget studiemedel. Times are a-changin'


   
SvaraCitera