Aviseringar
Rensa alla

infekterad töjning hjälp!


resol
Ämnesstartare

min töjning är bara ett stort köttsår! all hud inne i hålet är borta. vad ska jag göra? snälla hjälp 🙁


   
Citera

vad har du gjort med den?
hur stor är den?


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

jag har inte gjort något speciellt med den. 10 mm tryckte igenom den för ett par dagar sen och har varit svullen sen dess.


   
SvaraCitera

låter som du stresstöjt, låt svullnaden gå ner och se hur det ser ut då. Rör inte töjningen för mycket, låt den vila. Ser det inte bättre ut när svullnaden gått ner råder jag dig till antingen "töja ner" några millimeter igen eller ta ut.


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

jag försöker att inte röra den alls men när jag sover glider den ut och då måste jag trycka in den igen :/ stresstöjt har jag säkerligen gjort. 4 mm på 4 dagar... men det jag funderar på är att kan ett köttsår verkligen läka om det inte får andas?


   
SvaraCitera

svullnaden går inte ner eftersom du får töja om örat varje morgon då den kasat ur, det finns speciella gummiband man kan sätta på töjningen som stoppar den att kasa. 4 millimeter på fyra dagar är alldeles för mycket. 2 millimeter i månaden skulle jag säga (Jag töjde lite snabbare och hade tur att det blev bra ändå) I början ska man bara töja en millimeter i månaden ungefär, sen när man kommit upp i några kan man töja två åt gången.
Om det är ett riktigt köttsår så tycker jag faktiskt att du ska plocka ut den och låta det läka, och sen försöka töja igen, den gången på riktigt.


   
SvaraCitera
resol
Ämnesstartare

jag visste att jag gjorde fel men som alltid bryr jag mig inte förns något går snett xD eftersom det rinner sårvätska och grejer ur hålet nu och ser riktigt äckligt ut så tar jag nog ditt råd med att låta det läka :p hade hoppats på en annan lösning men finns nog inte så mycket att göra just nu tyvärr. tack för hjälpen 🙂


   
SvaraCitera

Håller med Grief. Ta ut det, låt det läka och prova och töja när det är helt läkt igen.
Om du inte vill köpa såna svarta ringar för att hålla fast den kan du använda tejp till sår eller tejp som fäster på hud.
Finns på apotek om du inte har hemma!
Änvände det på natten när jag töjde eller om jag bara fick i ett halvt smycke. Såg kanske inte så snyggt ut att gå med tejp runt öronen i skolan men what the heck..


   
SvaraCitera