Aviseringar
Rensa alla

Inflammerat tandkött


Ämnesstartare

Har fått världens inflammation i tandköttet. Vanligtvis brukar det gå över rätt snabbt om man bara låter det vara, men inte den här gången.
Nu är det så illa att det gör ont så fort jag rör munnen. Typ när jag pratar, äter, osv.

Jag har provat att skölja med saltvatten (det brukar hjälpa) och att ta salt direkt på det inflammerade stället (fungerade INTE bra, dog av smärta typ).

Nån som har nån idé om hur man lagar det? Nån käck huskur typ?


   
Citera

borsta tänderna noga + uppsök tandläkare


   
SvaraCitera

1

​2

3


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Egyptologen:

Vad är problemet?

Visserligen ingen huskur, men Hexadient brukar kunna hjälpa.


   
SvaraCitera

gurgla runt i munnen med vodka i ett par minuter lite då och då, har jag hört någonstans ska hjälpa, då det är väldigt bakteriedödande. vodka är bra till allt[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå till apoteket, de säljer bakteriedödande munvatten och tandkräm.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

borsta tänderna noga

Nejnejnej, helt fel! Inte borsta om det gör galet ont, ta tandkräm på fingret och dra över stället istället. Folk har förstört sitt tandkött totalt genom att borsta tänderna noga när det är inflammerat och trots att det gör bajsont.

Använd munskölj, det går över. Ibland har det tagit ett par veckor för mig.
Om det inte går över efter ett par veckor går du till tandläkaren och slipar tandsten, enligt dom är det oftast det som gör att man får så där.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Nejnejnej, helt fel! Inte borsta om det gör galet ont, ta tandkräm på fingret och dra över stället istället. Folk har förstört sitt tandkött totalt genom att borsta tänderna noga när det är inflammerat och trots att det gör bajsont.

aha [surprised]
[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Inte borsta om det gör galet ont

Aaaha! Jag brukar alltid borsta även om jag typ lipar för att det gör så ont.
Tack!


   
SvaraCitera

Egyptologen:

Aaaha! Jag brukar alltid borsta även om jag typ lipar för att det gör så ont.
Tack!

Det gjorde jag också förr 🙁 Stod och hulka och grina och tog några djupa andetag innan jag drog tandborsten två drag och föll ihop av smärtan innan jag upprepa det en gång till, typ!
Men sen var det en apotekstant som berätta att så får man inte göra för tandköttet är så poröst och känsligt när det är inflammerat så man kan borsta bort tandköttet genom att borsta på det då. Låter logiskt så det tror jag på.


   
SvaraCitera