Aviseringar
Rensa alla

Inför privat sjukvård!


Ämnesstartare

Jag blir så himla less på det här landet. Sveriges sjukvård är en ren katatstrof och bidrar bara till att vi förlorar på det i längden. Den svenska sjukvården är ett monopol och är en kvarleva ifrån det Sosse samhället. Varför ska just då individen få lida för att han/hon inte får ha rätten över att bestämma över sin egen sjukvård och sin egen kropp.

Det är dags att vi inför ett nytt system där man kan få välja hur man vill ha sin sjukvård utan att staten lägger sig i och bestämmer utöver hur man vill att din sjukvård skall vara.
Ett system skulle kunna vara liknanade det i USA. Som också har visat sig vara det bästa i världen där både individen och marknaden tjänar på det. Men att man också skulle kunna ha ett system där man betalar in med en gång när man kommer istället för att visa upp sin försäkring eller staliga försäkring etc.

För statliga system är ineffektiva det är ren fakta. Staten kan inte hellt enkelt sköta sjukvården längre. Det är dags att vi låter individen själv få bestämma över sin egen kropp.

Privat sjukvård har också visat sig vara mer effektiv än den staliga ,både snabbare och 100 gånger bättre en den staliga. Vem som helst kan komma och gå när dom vill.
90 % utav forskning som har gjorts kommer ifrån företag inte staten.

Så vad tycker du?


   
Citera
Ämnesstartare

Visst. Varför inte? Men det finns ju ett par problem.

Problemet i te x USA är inte att människor är för fattiga för att ha en sjukförsäkring. Problemet är att de själva ansvarar för pengarna som ska gå till sjukförsäkringen. I Sverige sköter staten det ansvaret i form utav skatter.

Om människor kan lära sig att lägga pengarna på det de ska istället för att köpa en fet bil eller en ny LED-TV så är det absolut bättre med privat sjukvård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Problemet är att de själva ansvarar för pengarna som ska gå till sjukförsäkringen.

Chryseus:

Om människor kan lära sig att lägga pengarna på det de ska istället för att köpa en fet bil eller en ny LED-TV så är det absolut bättre med privat sjukvård.

Det finns en visst etnisk karaktär inblandad i de som inte köper sjukförsäkring i USA, det är därför de vita amerikanerna är så starkt emot den nya sjukvårdslagen som Obama vill införa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Foxxie:

Det finns en visst etnisk karaktär inblandad i de som inte köper sjukförsäkring i USA, det är därför de vita amerikanerna är så starkt emot den nya sjukvårdslagen som Obama vill införa.

Apropå vad för något? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är rätt ovanligt att man hyller USA's sjukvårdssystem måste jag säga... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Problemet i te x USA är inte att människor är för fattiga för att ha en sjukförsäkring.

Men som jag sa ovanför om man har ett system där man betalar direkt i cash när man kommer in eller åker ut så gynnas företagen på det. Genom att priserna på så sätt också sjunker i takt med att fler och fler gör så.

Chryseus:

Problemet är att de själva ansvarar för pengarna som ska gå till sjukförsäkringen. I Sverige sköter staten det ansvaret i form utav skatter.

Det är det som är grejen. Svenskarna måste börja ta ansvar för sin egen privat ekonomi och inte tro att farbror staten kommer till hands och hjälper dom när dom behöver det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

fistforfight:

Är rätt ovanligt att man hyller USA's sjukvårdssystem måste jag säga...

USA's sjukvårds system är 100 gånger bättre i den mening att individen får bestämma över hur man ska göra med sin kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Apropå vad för något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Foxxie:

Det finns en visst etnisk karaktär inblandad i de som inte köper sjukförsäkring i USA, det är därför de vita amerikanerna är så starkt emot den nya sjukvårdslagen som Obama vill införa.

Det är sant men vill du att staten ska få bestämma om du skall få leva eller ej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

USA's sjukvårds system är 100 gånger bättre i den mening att individen får bestämma över hur man ska göra med sin kropp.

USA's sjukvårdsystem är 100 ggr sämre i den mening att så många står utanför det. [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Men som jag sa ovanför om man har ett system där man betalar direkt i cash när man kommer in eller åker ut så gynnas företagen på det.

Ser inte hur detta skulle gynna privatpersonerna dock. En fast avgift gynnar sig alltid i längden.

Capelon:

Genom att priserna på så sätt också sjunker i takt med att fler och fler gör så.

Ser absolut inte hur detta skulle gynna FÖRETAGEN i längden. Priskrig om styckvis sjukvård klingar inte bra i öronen.

Capelon:

Svenskarna måste börja ta ansvar för sin egen privat ekonomi och inte tro att farbror staten kommer till hands och hjälper dom när dom behöver det.

I många avseenden håller jag med dig. Men när det kommer till just sjukvård och befolkningens hälsa så tycker jag att staten har ett ansvar. I vilken omfattning detta ansvaret ska vara går däremot att diskuteras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

USA's sjukvårdsystem är 100 ggr sämre i den mening att så många står utanför det.

Det är sant men som jag sa ovanför, så var det om man har ett system där man betalar in i Cash med en gång man kommer in eller när man lämmnar så sjunker priserna och bidrar till att fler kan få sjukvård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Det är sant men vill du att staten ska få bestämma om du skall få leva eller ej?

Ju mer mångkulturellt landet blir desto mer kapitalistiskt måste det bli, det har att göra med socialt kapital och att människor i mångkulturella länder litar mindre på varandra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam#Diversity_and_Trust_within_Communi...


   
SvaraCitera

Capelon:

Jag blir så himla less på det här landet. Sveriges sjukvård är en ren katatstrof och bidrar bara till att vi förlorar på det i längden.

orkar inte läsa allt, men jag vet att där jag kommer ifrån har de privat sjukhus och det är überfail...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ser inte hur detta skulle gynna privatpersonerna dock. En fast avgift gynnar sig alltid i längden.

I Usa så har ett antal läkarmotagningar infört fasta avgifter vilket har visat sig vara effektivt och gjort så att dom motagningarna fått fler kunder vilket gjort att dom har sänkt priserna vilket har gynnat individen.

Chryseus:

Ser absolut inte hur detta skulle gynna FÖRETAGEN i längden. Priskrig om styckvis sjukvård klingar inte bra i öronen.

Fasta avgifter är mer effektiva vilket gynnar företagen. Priskrig gynnar också företagen och individerna genom att konkurrens ger mer vinst och bidrar till prisänkningar.

Chryseus:

I många avseenden håller jag med dig. Men när det kommer till just sjukvård och befolkningens hälsa så tycker jag att staten har ett ansvar.

Varför ska just staten bestämma eller ha ett ansvar över min egen kropp? Jag som individ bestämmer själv vad jag vill göra med den och ingen ska få komma och kritisera mig vad jag gör med den.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

orkar inte läsa allt, men jag vet att där jag kommer ifrån har de privat sjukhus och det är überfail...

Fast privata är mer effektiva ger bättre och snabbare vård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

100 gånger bättre

Källa.

Capelon:

Den svenska sjukvården är ett monopol och är en kvarleva ifrån det Sosse samhället.

Vårdval reformen kommer ju faktiskt innebära mer privat sjukvård. Vilket jag tycker är positivt, även om jag inte gillar vissa delar av reformen.


   
SvaraCitera