Aviseringar
Rensa alla

Införa värnplikt


Armagedon: Ja

Fast snarare allmän militärutbildning och polistjänstegöring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Tycker dock att alla ska göra den isådanafall å inte bara pojkar!!

Ruttenfisk: För. Vill dock se att det ska gälla för båda könen i så fall

Najs, vi är eniga Mycket glad


   
SvaraCitera

Fast ser inte hur det skulle vara praktiskt möjligt. Det blir helt enkelt för dyrt. Allt är ju bortbantat. Bara alla nya anläggningar som skulle behövas kommer ju kosta multum. 

Har någon siffror på hur mycket man sparade in när man lade ner värnplikten? 

Fast så länge vi har socialdemokraterna vid makten så har vi ju pengar till allt. Så de är väl dumt att grubbla över.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Punda:
Fast ser inte hur det skulle vara praktiskt möjligt. Det blir helt enkelt för dyrt. Allt är ju bortbantat. Bara alla nya anläggningar som skulle behövas kommer ju kosta multum. 

Har någon siffror på hur mycket man sparade in när man lade ner värnplikten?

Det sparades inget alls, med den nuvarande underbemanningen är kostnaden ändå högre...

Vad gäller anläggningar är det enklare, när förläggningar etc på Gotland såldes fick staten 70 miljoner, priset för att bygga det som behövs beräknas till 1 miljard, det gäller dock bara för de antal befattningar som planeras för nu (ca 300 pers).


   
SvaraCitera

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fantastiskt: Nej

019linnea: Nai

reben: nej

Haha, kort och gott.


   
SvaraCitera

ingen åsikt, tkr ej om militarism


   
SvaraCitera

NEMI:

Det sparades inget alls, med den nuvarande underbemanningen är kostnaden ändå högre...

Vad gäller anläggningar är det enklare, när förläggningar etc på Gotland såldes fick staten 70 miljoner, priset för att bygga det som behövs beräknas till 1 miljard, det gäller dock bara för de antal befattningar som planeras för nu.

Det finns alltså redan bra uträkningar på detta? Var hittar man dessa siffror?


   
SvaraCitera
myten

Könsneutral värnplikt känns ju ganska onödigt. Kommer antagligen bara leda till olika fysiska krav mellan könen, alltså inte jämställt. Dessutom vet jag ingen tjej i min bekantskapskrets som skulle vara intresserad av att ta lumpen. Jag är dock för att tjejer frivilligt skulle kunna söka sig till militären. 

Kommer själv söka GMU så fort jag gått ut skolan och därefter om allt går bra söka till fallskärmsjägarna  eller något annat liknande förband. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Punda:

Det finns alltså redan bra uträkningar på detta? Var hittar man dessa siffror?

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/miljardrullning-till-gotlands-f%C3%B6rsvar-%C3%A5teruppbyggs-3225634

snabb googling. Det kommer i kommande budget, om den är fördelaktig vill säga.


   
SvaraCitera

Det kanske är kul men jag skippar helst det. Glad


   
SvaraCitera

NEMI:

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/miljardrullning-till-gotlands-f%C3%B6rsvar-%C3%A5teruppbyggs-3225634

snabb googling. Det kommer i kommande budget, om den är fördelaktig vill säga.

Ah okej, tänkte mer på om man skulle besluta sig för att dra igång värnplikten igen.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Punda:

Ah okej, tänkte mer på om man skulle besluta sig för att dra igång värnplikten igen.

Du tänker så, nej det ska tuggas länge till.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

men försvarsbeslut 2016 kommer bör komma i juli, så har riksdagen bestämt sig före det kanske hösten 2017 om en ska se optimistiskt på ett sånt utfall.


   
SvaraCitera

Ja 


   
SvaraCitera