Aviseringar
Rensa alla

Information som kan vara väldigt nyttig om man inte vill bli våldtagen.


Ämnesstartare

"alla har rätt att gå i djungeln utan att bli biten av en orm, det du gör är att skuldbelägga offer och antyda att man kan förhindra ormbett, ingen vill bli ormbiten och det är otroligt kränkande och korkat att tro ormbett endast sker i riskområden eller risksituation"

jag hoppas att de flesta kan hålla med om att det här är helt vansinnigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak:
Because the difference between how you think rape happens and how it actually happens can be the same difference as to whether you are raped or not."

Våldtagen kan du bli närsomhelst och varsomhelst. Det går inte att gå med garden uppe hela tiden och även om man gör det så kan det hända. Man ska vara väldigt försiktig med sådant här då det som sagt bidrar till skuldbeläggande av offer och spär på folks vidriga åsikter om att offret skulle ha gjort si och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det går inte att jämföra ett djur med en människa. Det är därför ingen förväntar sig lika mycket av ett djur som en människa.

du tror att det är såhär för att du inte vet bättre, du saknar kunskap. läs på sidan så ska du se att det förklaras pedagogiskt, en tredje gång - Because the difference between how you think rape happens and how it actually happens can be the same difference as to whether you are raped or not."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det går inte att jämföra ett djur med en människa. Det är därför ingen förväntar sig lika mycket av ett djur som en människa.

Jo, människor är djur. Våldtäktsmän är som djur, eftersom de uppenbarligen inte har lärt sig att inte våldta. 

Jag personligen gör inte så stor skillnad på en människa som vill skada mig och ett djur som vill skada mig. Min högsta prioritering i båda fallen är att inte bli skadad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Våldtagen kan du bli närsomhelst och varsomhelst. Det går inte att gå med garden uppe hela tiden och även om man gör det så kan det hända. Man ska vara väldigt försiktig med sådant här då det som sagt bidrar till skuldbeläggande av offer och spär på folks vidriga åsikter om att offret skulle ha gjort si och så.

man kan få en kanonkula i huvudet var som helst också, det innebär inte att det är klokt att stoppa huvudet i en kanon som precis ska avfyras

och det innebär inte att man ska gå med garden uppe hela tiden, det handlar om att man ska känna igen RISKSITUATIONER och när man stöter på dessa handla på ett sådant sätt att man tar sig ur dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den här tråden kanske bidrar till att någon känner skuld, att helt avfärda tråden(det pragmatiska resonemanget) för att någon kan känna skuld bidrar dock aktivt till att människor blir våldtagna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänker inte diskutera detta mer nu då det är OT; låt ist tråden handla om det den ska handla om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*dör*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exempel

det absolut värsta du kan göra som tjej om en kille börjar tafsa för mycket/gå över gränsen när ni är ensamma är att ta till fysiskt våld, typ en örfil (om du ska ta till fysisk våld så måste du i princip se till att han blir så skadad att du kan ta dig i säkerhet) en örfil kommer bara eskalera situationen och öka risken för att du blir våldtagen

som sagt, kolla sidan, det är fullt av sånt här och extremt mkt bättre förklarat än vad jag är kapabel till, det rör sig i många fall om "saker man inte vet att man inte vet", jag kan till exempel veta att jag inte vet namnet på alla sjöar i sverige, men det finns även sånt som jag inte vet om att det ens går att veta om.. och denna sida är fullt med sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar inte skriva såna här inlägg här på UM men DETTA ÄR SÅ FRUKTANSVÄRT PROVOCERANDE ATT JAG BARA MÅSTE SKRIVA. 

Jag tar mig själv som exempel här. Jag blev våldtagen av ett par idioter på tunnelbanan som följde efter mig när jag gick av. Vad borde jag göra tycker du? Undvika att gå av? Undvika att åka tunnelbana överhuvudtaget? Vad tycker du jag skulle kunna gjort för att förebygga? INGENTING. Det går inte att förebygga alla jävla våldtäkter, ni fattar inte. Jag önskar fan att någon som förespråkar den här skiten utsätts för en våldtäkt enbart för att förstå hur jävla svårt det faktiskt är. Alla tänker att de kan ta sig ur en våldtäkt, alla tänker att de klarar sig, fram tills de faktiskt är med om det själva. DET ÄR INTE SÅ JÄVLA ENKELT SOM MAN TROR.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Nej det gör den verkligen inte då du här skuldbelägger offer och antyder att man kan hindra våldtäkter. Ingen vill bli våldtagen och det är otroligt kränkande och korkat att tro att sådana endast sker i riskområden eller risksituationer.

Vore det annorlunda om det handlade om ficktjuvar och att bli bestulen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med TS åsikter om att det är bra att lära ut folk att undvika att råka illa ut, även om man i den bästa av världar inte alls riskerar att råka illa ut. Folk som våldtar är kräk. Det är alltid fel att våldta. Det är aldrig okej att våldta. Men, att lära ut hur man kan undvika att råka ut för dessa kräk är aldrig fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak:
Exempel

det absolut värsta du kan göra som tjej om en kille börjar tafsa för mycket/gå över gränsen när ni är ensamma är att ta till fysiskt våld, typ en örfil (om du ska ta till fysisk våld så måste du i princip se till att han blir så skadad att du kan ta dig i säkerhet) en örfil kommer bara eskalera situationen och öka risken för att du blir våldtagen

hur "vet" du det här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:
Håller med TS åsikter om att det är bra att lära ut folk att undvika att råka illa ut, även om man i den bästa av världar inte alls riskerar att råka illa ut. Folk som våldtar är kräk. Det är alltid fel att våldta. Det är aldrig okej att våldta. Men, att lära ut hur man kan undvika att råka ut för dessa kräk är aldrig fel.

??????????????

Det som de "lärde ut" hade inte hjälpt mig i mitt fall ett endaste dugg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vore bra om folk slutade våldta ist

"var inte ute på gården och lek om du vet att de andra barnen mobbar dig, bättre att stanna inne"


   
SvaraCitera