Aviseringar
Rensa alla

Ingen aning om vad jag vill bli


Ämnesstartare

alltså verkligen INGEN aning. Nån som känner igen sig? Vad har ni för sysselsättning nu?

Jag har gått på folkhögskola och läst lite olika kurser på universitet och högskola.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag vet vad jag vill bli. Det hjälper inte. Lever på provisorium istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skaffa ett jobb först och så du får lite erfarenhet och lärdomar från den riktiga världen, innan du bestämmer dig för vad du ska utbilda dig till och jobba med resten av livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mhm, finns väldiga begränsade yrken jag kan tänkas ta mig för, är i princip omöjligt att ta sig dit though utan fullständigt slutbetyg från gymnasiet.. Det går emot mina regler, såatteh.. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har väll mina aningar om åt vilket yrkeshåll det kommer bli, men mina chanser är väll inte dom bästa eftersom yrkena är begränsade pga ofullständig gymnasiekompetens som dom kallar det. Drömmen är väll att kunna leva på sin konst. Men den branschen är ju ytterst osäker och man har ju oddsen emot sig, dom flesta konstnärers verk blir ju inte värda något förens efter deras död.[sad]


   
SvaraCitera

Paranormal_Cannabis:

jag har väll mina aningar om åt vilket yrkeshåll det kommer bli, men mina chanser är väll inte dom bästa eftersom yrkena är begränsade pga ofullständig gymnasiekompetens som dom kallar det. Drömmen är väll att kunna leva på sin konst. Men den branschen är ju ytterst osäker och man har ju oddsen emot sig, dom flesta konstnärers verk blir ju inte värda något förens efter deras död.

hehehehe. det känns ju som att "yrket" inte riktig borde klassas som jobb då... måste ta självmord för å ha mat på bordet lixom[confused]..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spinn:

det känns ju som att "yrket" inte riktig borde klassas som jobb då... måste ta självmord för å ha mat på bordet lixom[confused].

jag skrev att "drömmen är väll att kunna leva på sin konst" har inga planer på att faktiskt bli yrkeskonstnär av många anledningar 1 redan nämnd ovan. kommer nog bli grövre underhållsjobb för min del, där finns det pengar att tjäna även om det är tungt jobb.


   
SvaraCitera

Paranormal_Cannabis:

jag skrev att "drömmen är väll att kunna leva på sin konst" har inga planer på att faktiskt bli yrkeskonstnär av många anledningar 1 redan nämnd ovan. kommer nog bli grövre underhållsjobb för min del, där finns det pengar att tjäna även om det är tungt jobb.

låter bra[y] e graffitti målare själv å tycker det vore kul som fan å leva på det.. men man får ju bara lite utströa jobb. synd! e väll för många som håller på antar jag ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

skaffa ett jobb först och så du får lite erfarenhet och lärdomar från den riktiga världen, innan du bestämmer dig för vad du ska utbilda dig till och jobba med resten av livet.

inte så lätt att hitta ett uthärdligt jobb utan erfarenhet dock

eller ja, bor man hemma eller har ynklig hyra så kanske det går an


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

inte så lätt att hitta ett uthärdligt jobb utan erfarenhet dock

ptja, via typ bemanningsföretag osv är det inte jättesvårt. men vilket fall så borde ens utbildning vara något seriösare än nåt man bara gör för att man inte kan få jobb och inte har något bättre för sig, enligt mig. sedan så, om man inte har någon erfarenhet lär det bara bli ännu svårare att få ett jobb när man väl pluggat färdigt, i alla fall någorlunda relaterat till sin utbildning. att bara ha 5 års plugg på sitt cv men ingen som helst arbetslivserfarenhet ser bara konstigt ut.

Schism:

eller ja, bor man hemma eller har ynklig hyra så kanske det går an

vad menar du? att det är för dåligt betalt att jobba? tror ens det sämsta jobbet som finns ger sämre betalt än studiemedel. inte om det är heltid och lagligt i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

men vilket fall så borde ens utbildning vara något seriösare än nåt man bara gör för att man inte kan få jobb och inte har något bättre för sig, enligt mig.

ens val borde korrelera med ens intressen, oavsett om man är ute efter att skaffa en bra utbildning eller bara vill fördjupa sig i något ämne. jag ser inget vettigt alternativ till intresseplugg i nuläget, varför jag ämnar att fortsätta med detta. jobbsökande skördar inte nödvändigtvis framgång - det kan lika gärna, beroende på vem man är, var man bor, vilka preferenser man har, ens kontaktutbud etc. - resultera i stagnation. studier, nästan oavsett art, är utveckling.

Nintendos BFF:

att det är för dåligt betalt att jobba? tror ens det sämsta jobbet som finns ger sämre betalt än studiemedel.

men det gäller att hitta ett jobb också. som du förmodligen vet är jobbsituationen det som den sittande regeringen har störst problem med, och att få tag på ett heltidsjobb som ung och oerfaren är inte särskilt lätt, vilket många av landets 139 000 arbetslösa ungdomar kan intyga.

Nintendos BFF:

vad menar du?

jag känner en person i min ålder som har ett heltidsjobb. resten lever på löner som knappt överstiger csn, och de pengar jag fick i våras täckte knappt hyran. jag håller med om att ett heltidsjobb är att föredra framför utsiktslöst studerande, men som arbetsmarknaden ser ut i dag är det helt naturligt att unga pluggar bara för att ha något att göra. många försöker skaffa jobb men går ner sig när de inte hittar något - i sådana fall är alternativet, typ att plugga historia eller nåt, ett rationellt val.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

sen är csn typ världens mest harmlösa skuld.


   
SvaraCitera

I feel ya, sistah. Pluggar något jag är halvintresserad av. Hade hellre haft ett medelsvensson jobb tills jag vet vad jag vill.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Pluggar något jag är halvintresserad av.

Får man fråga vad?


   
SvaraCitera

Jag lever på min musik, kunde precis köpa min andra lägenhet, nästa vecka ska jag hitta det rätta badrumskaklet passande min personlighet. Min walk-in-closet är större än lekplatsen där ute.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

skaffa ett jobb först och så du får lite erfarenhet och lärdomar från den riktiga världen, innan du bestämmer dig för vad du ska utbilda dig till och jobba med resten av livet.

Låter klokt.

S3ON:

Det går emot mina regler, såatteh..

Vad går emot dina regler? [crazy]

Paranormal_Cannabis:

jag har väll mina aningar om åt vilket yrkeshåll det kommer bli, men mina chanser är väll inte dom bästa eftersom yrkena är begränsade pga ofullständig gymnasiekompetens som dom kallar det.

Men det går väl att ordna på nåt sätt? Om man orkar..[cool]

Paranormal_Cannabis:

Drömmen är väll att kunna leva på sin konst. Men den branschen är ju ytterst osäker och man har ju oddsen emot sig, dom flesta konstnärers verk blir ju inte värda något förens efter deras död.

Jag vet. Jag vill leva på det jag skriver.

Nintendos BFF:

men vilket fall så borde ens utbildning vara något seriösare än nåt man bara gör för att man inte kan få jobb och inte har något bättre för sig, enligt mig.

Håller verkligen med dig.

BLODÅDRA:

Jag lever på min musik, kunde precis köpa min andra lägenhet, nästa vecka ska jag hitta det rätta badrumskaklet passande min personlighet. Min walk-in-closet är större än lekplatsen där ute.

Underbart..

Sagitta:

I feel ya, sistah. Pluggar något jag är halvintresserad av. Hade hellre haft ett medelsvensson jobb tills jag vet vad jag vill.

Program?

Just nu pluggar jag religion och det tycker jag är jätteintressant. något är det iaf...


   
SvaraCitera