Aviseringar
Rensa alla

Ingen tanke är unik, sant eller falskt?


Ämnesstartare

En tanke definierad som en biologisk och därmed fysiologisk process är per definition unik eftersom den nödvändigtvis måste ske när och där den sker.


   
SvaraCitera

simsalabim:

Vad är egentligen en tanke?

Förenklad förklaring av processeringen av tankar:

Låt säga att en sten faller ner i marken. Vi ser den falla, vi får en massa damm i näsan och munnen (eftersom det var en väldigt stor sten) , vi känner hur marken vibrerar och hör dunsen i nedslaget!

1. Perception = Vi upplever någonting.. Ser, hör, luktar,känner,smakar.

2. Vi "förstår" att det vi ser är en sten som faller mot marken, vi förstår hur dammet smakar och luktar och att det dessutom ÄR dammet som smakar och luktar. Vi förstår hur det låter, och vi förstår att marken vibrerar.

Vi förstår helt enkelt vad det är våra sinnen plockar upp

3. Vi lagrar denna information i minnet ( amygdalan lägger dessutom till känsloläget vi hade när vi upplevde händelsen i minnet. Var vi livrädda för att bli krossade av stenen?)

4. Vi plockar fram minnet av det vi just sett och processerar detta (tänker). Vi använder oss av gamla minnen och erfarenheter med hjälp för att hjälpa processionen (=

Det hela är självklart mycket mer komplext. Bara ett minne kräver ett nätverk mellan miljoner neuroner [confused]


   
SvaraCitera

Particleman:

Det hela är självklart mycket mer komplext. Bara ett minne kräver ett nätverk mellan miljoner neuroner

höhö, okej...[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk om vi lever i en evig cirkel? Så att du redan levt detta liv? Och om 20 000 år eller så går jorden under och börjar om precis som det började. Så du är du igen om typ 100 000 tusen år eller nått, och påsåvis tänkt samma tankar xD?

Nej, men seriöst tror jag att många tankar som man tror man är ensam om redan har tänkte av flera. Dock inte av allt för många.


   
SvaraCitera

Alla tankar är unika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inga tankar är unika, de är bara ihopplock av andra idéer. Det är därför utvecklingen fungerar som en rullande snöboll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tankar är ju individuella, egentligen. Vi upplever saker olika och tar in sinnesintrycken på olika sätt, bearbetar dem på våra egna vis. Klart att tankar kan likna varandra och att man kanske känner likadant angående något men jag tror att våra tankar är det som gör varje människa till en egen varelse.


   
SvaraCitera

det beror på

världens bästa och i det här fallet antagligen också enda svar. social reproduktion, samhällelig reproduktion, hela mänskligheten bygger på att passa vidare idéer och normer till kommande generationer, dvs. allt som de flesta människor kommer på har någon annan kommit på tidigare.

samtidigt går utvecklingen framåt, vilket är ett direkt resultat av att människan tolkar saker olika baserat på vilka tidigare erfarenheter de har i sitt bagage, dvs. beroende på vem man är har man olika perception.


   
SvaraCitera

PlasticNeon:

Säg att vi kan skicka en tanke mellan oss. Så att om vi tanken om mannen med den grå rocken och skickar den till en annan så kommer det väl funka, för då får han ju exakt den tanken i huvudet.

Men våra hjärnor kanske inte är exakt likadana, så när du öppnar ManMedGråRock.JPG så kanske du ser den på ett sätt, men när jag öppnar din tanke i min hjärna så kanske det inte ser exakt likadant ut för att min hjärna har lite andra inställningar för kontrast, ljusstyrka, nyas m.m. Så det behövs någon emellan som kan jämföra våra hjärnor och sedan ändra kontrast, ljusstyrka, nyas m.m. på din tanke så jag ska se den som du ser den. Eller nått...

Men jag tror att alla tankar har tänkts tidigare, kanske inte här, men i något av alla oändliga parallella universum, dimensioner, alternativa tidslinjer och allt det dära. Kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Men jag tror att alla tankar har tänkts tidigare, kanske inte här, men i något av alla oändliga parallella universum, dimensioner, alternativa tidslinjer och allt det dära. Kanske.

Allt det dära. Kanske?
Jag nej jag tror inte alls att alla tankar har tänks. Jag tror att alla människor är unika. Alla har växt upp på olika platser med olika människor och har därför annorlunda världsbilder.


   
SvaraCitera