Aviseringar
Rensa alla

Inget åtal mot invandrarna


Ämnesstartare

Det blir inget åtal mot gänget som misshandlade tjejen i gångtunneln. Fallet har lagts ner. – Det är för jävligt, jag har till och med namn på två som var med, säger den drabbade tjejen.

http://lt.se/nyheter/1.69787

Är det så här det ska vara?


   
Citera
Issen

Det saknas vittnen och det som är att offrens ord står mot de andras... hellre att en skyldig inte döms än att en oskyldig döms.

Sheriffen:

Det är för jävligt, jag har till och med namn på två som var med, säger den drabbade tjejen.

Ja det är vad hon säger, men ur ett rättväsendeperspektiv så ska det kunna bevisas till 100% annars ska man inte dömma vilket är väldigt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Ja det är vad hon säger, men ur ett rättväsendeperspektiv så ska det kunna bevisas till 100% annars ska man inte dömma vilket är väldigt bra.

Varför skulle hon ljuga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"3 februari 2009: Beslut tas om att lägga ner gängmisshandeln av den mest utsatta i dramat"

Hahaha. Bra skrivet.

Sen är det ju trist att du tvunget måste dra in att förövarna var invandrare i trådnamnet. Ger bara en bitter underton av att det du vill få fram mest är allmän rasism och inte att du bryr dig om att rättssystemet brister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med lite övervakning i den där tunneln hade nog alla blivit straffade.


   
SvaraCitera
Issen

Pelle Pelikan:

Varför skulle hon ljuga?

Säger inte att hon gör eller har några skäl men så länge risken finns vilket den gör för det har hänt så räcker det inte för att dömma någon.

Rent teoretiskt kan en av killarna sätta på hennes syskon vilket hon inte gillar och därför vill sätta dit honom


   
SvaraCitera
Issen

För att gå vidare på Libertad också... jag håller med om att rättsystemet spricker... men inte direkt för att man inte dömmer, utan problemet ligger redan i att det inte finns vittnesuppgifter som håller av någon som var där utom offren själva vilket jag tycker är solklart inte ska räcka för att dömma någon då de är personligt involverade.

Återigen, jag ser hellre skyldiga gå fria än att oskyldiga döms.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Är det så här det ska vara?

Tydligen. Tråkigt nog så blir få våldsverkare dömda. Det behövs fler kameror fram till att Sd fått lite ordning på det här spektaklet till experiment. Hade de blivit dömda, så hade väl ändå straffet inte ens varit värt pappret det är skrivet på. Det borde vara som på vissa håll i USA - tre brott och det blir livstid. Då hade dessa ungdomsterrorister troligtvis redan varit i fängelse för länge sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Rent teoretiskt kan en av killarna sätta på hennes syskon vilket hon inte gillar och därför vill sätta dit honom

Bara rent bullshit. Enda vi har sett bevis på är att rättssamhället och polisen suger. Hoppas någon tar saken i egna händer och letar upp svinen och sparkar den lilla ärthjärna de har ur dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Återigen, jag ser hellre skyldiga gå fria än att oskyldiga döms.

Tror inte du skulle resonerat likadant om det var någon närstående till dig som blivit misshandlad.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Det blir inget åtal mot gänget som misshandlade tjejen i gångtunneln.

Och i media debatteras det om huruvida det finns en strukturell rasism i Sverige eller inte, med tanke på några poliser uttalande. (Nej, jag tycker inte att man borde använda ord som "apajävel".)

Jag har inte sett en enda notis om denna artikel i någon av de större tidningarna, jag undrar hur det skulle sett ut om förhållandena var ombytta - 25 nazister på en invandrare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Återigen, jag ser hellre skyldiga gå fria än att oskyldiga döms.

Tankeställare, där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Det saknas vittnen och det som är att offrens ord står mot de andras... hellre att en skyldig inte döms än att en oskyldig döms.

Då undrar jag varför det faktiskt alls döms någon för våldtäkt [shake]


   
SvaraCitera
Issen

Pelle Pelikan:

Bara rent bullshit. Enda vi har sett bevis på är att rättssamhället och polisen suger. Hoppas någon tar saken i egna händer och letar upp svinen och sparkar den lilla ärthjärna de har ur dem.

Det är väldigt många fall varje år som går till rättegång men senare döms bort för att den målsägande har ljugigt, inte fler än tvärtom men för många för att man ska gå enbart på offrets historia.

Pelle Pelikan:

Tror inte du skulle resonerat likadant om det var någon närstående till dig som blivit misshandlad.

På sätt och vis... skulle någon slå ihjäl min brorsa och jag verkligen själv visste 100% vem det var skulle jag naturligtvis också vara hatiskt och önska livet ur jäveln och bli totalt pissed off om han inte dömdes.

Men ur ett rättsväsendes perspektiv, där man inte får vara partisk och inte ska ta hänsyn till att någon är arg eller ledsen så skulle jag aldrig gå med på att den personen döms utan bevis som är starka nog... finns det inget utom det jag säger så skulle jag aldrig tycka det var okej att han dömdes. Förresten att påpeka att jag skulle resonera annorlunda funkar inte på mig för jag har blivit misshandlad själv utan något som helst resultat eller rättegång.


   
SvaraCitera
Issen

Blade Runner:

Då undrar jag varför det faktiskt alls döms någon för våldtäkt

Det är ju just det som är så svårt, man får inte dömma någon om inte bevisen är 100% säkra, och hur bevisar en tjej ensam att hon blivit våldtagen av 2 killar som säger att hon var med på de. Ja... det är nästan omöjligt och tyvärr eftersom det har hänt att den målsägande ljuger så ser jag hellre att dom går fria än döms om det inte till 100% går att bevisa att dom är skyldiga.

Det är ett pris man måste ta för att ha ett rättsamhälle där man anses oskyldiga till motsatsen bevisats och jag har det hellre så än att man låser in massa folk som man inte är helt säkra på och det blir oskyldiga som låses in.

För det är nämligen inte bara den som man låser in som drabbas utan även dess familjer, även om personen är skyldig eller ej så drabbas dom.

Att handskas med problemen med våldtäkter ligger inte i att man ska vara sur på domstolarna utan att ta itu med grundproblemet att varför i helvete någon ens begår den handlingen från första början hur man nu ska förhindra det.


   
SvaraCitera