Aviseringar
Rensa alla

Inget parti är vettigt...


Grön och Vit:

Det säger det mesta om dig.

du är bajen_hardcore eller hur? [tired]


   
SvaraCitera

Regn:

De som går i elitklasserna kommer se ner på dem som går i vanliga skolorna

Då är det deras föräldrar och inte skolsystemet du har att skylla på. Mina föräldrar lärde mig tidigt att man ska respektera alla människor och inte se ner på någon utan att denne gjort sig förtjänt av det.

Jag tror dock inte att jag är ensam om att ha blivit uppfostrad till att respektera andra människor, tvärt om tror jag faktiskt att en majoritet av alla människor blir det.


   
SvaraCitera

Regn:

du är bajen_hardcore eller hur?

Jag röstar åtminstone inte på ett parti (SSU och därmed S) som står bakom en banderoll med följande text: "En död - Nu tar vi resten". Detta när offrets familj (bland många andra) sörjer dödsfallet i Salem.


   
SvaraCitera

Stronghold:

Det är Ivan's (The terrible) lilla kaostrupps logo![blush]

Haha, gulligt.


   
SvaraCitera

iddqd:

Haha, gulligt.

Haha, ja, dom var riktiga män.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Då är det deras föräldrar och inte skolsystemet du har att skylla på. Mina föräldrar lärde mig tidigt att man ska respektera alla människor och inte se ner på någon utan att denne gjort sig förtjänt av det.

Det spelar ingenroll hur man blir uppfostrad, går man i en elitklass så är det en storsannolikhet att man tänker " jag är smartare än den personen, jag har bättre utbildning för jag har gått i en elitklass, jag ska ha vilket jobb jag nu än vill ha för att jag har gått i en elitklass"


   
SvaraCitera

Tuggummikanaljen:

Ändå pratas det bara om de som har inlärningssvårigheter osv.

Ja. Det är så synd om alla som inte har det svårt. [smile]


   
SvaraCitera

Regn:

Det spelar ingenroll hur man blir uppfostrad

Naturligtvis spelar det roll hur man blivit uppfostrad och hur man är som människa.

Regn:

så är det en storsannolikhet att man tänker " jag är smartare än den personen

Och varför skulle man se ner på någon bara för att man konstaterar att man är studiestarkare än denna?

Tror du att ett professor automatiskt går och ser ner på alla andra människor eftersom de inte är lika kunniga inom professorns speciefika område som han eller hon är?

Tror du att en spelare i Svenska fotbollslandslaget automatiskt går och ser ner på andra människor för att dom inte är lika duktiga på fotboll som dom är?

Tror du att en bonde automatiskt ser ner på alla andra för att dom är sämre än denne på att ta hand om åkermark?

Tror du att en sångare automatiskt ser ner på alla andra för att dom är sämre på att sjunga?

Tror du att en ekonom automatiskt ser ner på alla andra för att dom är sämre på att göra sin bokföring?

Tror du att en entreprenör automatiskt ser ner på alla andra för att dom är sämre på att starta och driva företag?

Tror du att en fotograf automatiskt ser ner på alla andra för att de är sämre på att fota?

Osv osv osv osv osv......

Regn:

jag ska ha vilket jobb jag nu än vill ha för att jag har gått i en elitklass

Det är väl ändå deras egna problem sen när dom inser att dom inte får sina drömjobb. Det är väl ändå deras egna problem sen när dom inser att nästan ingen arbetsgivare i dag kollar på betyg och sånt från grundskolan och gymnasiet.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Naturligtvis spelar det roll hur man blivit uppfostrad och hur man är som människa.

Nej, du kan vara uppfostrad till en vanlig medborgare men ändå sluta som rasist eller nazist.

Jakob_E:

Och varför skulle man se ner på någon bara för att man konstaterar att man är studiestarkare än denna?

Eftersom att dem är "bättre" och förtjänar mer. Men det jag menar är att dem kommer ser ner är, att dem inte kommer se ner på folk allmänt eller öppet, jag tror att dem kommer vara som smygrasisterna är idag. Diskret. Som t.ex när det gäller jobb dem kommer förvänta sig få jobbet direkt eftersom att dem har gått i en klass där alla är smartare än dem som går i normal klasser.


   
SvaraCitera

Regn:

Nej, du kan vara uppfostrad till en vanlig medborgare men ändå sluta som rasist eller nazist.

Absolut. Men det är fortfarande som så att det knappast är skolans fel om du blir det.

Regn:

Eftersom att dem är "bättre" och förtjänar mer.

Varför skulle du vara bättre och förtjäna mer? Vist när det kommer till just studier så är du troligtvis mer studiestark och studiemotiverad än de andra. Dvs du är troligtvis bättre på studier än dem (i alla fall inom just det ämnet ni läser på den skolan).

Men samtidigt så finns det ju garanterat massor av andra områden som de är bättre än dig på. Nån är bättre på matlagning, nån är bättre på att driva företag, nån är bättre på ishockey, nån är bättre på politik, nån är bättre på att investera på börsen, nån är bättre på att skriva, nån är bättre på att sjunga osv. Så på vilket sätt skulle du förtjäna mer än dom? Det kan ju faktiskt till och med vara som så att vissa av dem är bättre än dig på flera olika saker, är det då dom som förtjänar mer än dig?

Däremot om du är väldigt studiestark så kommer du troligtvis också få ganska bra betyg vilket gör att du har större möjlighet att komma in på vissa utbildningar och på så vis lättare kan bli vissa yrken vars utbildningar det är svårt att komma in på.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Absolut. Men det är fortfarande som så att det knappast är skolans fel om du blir det

Har jag påstått att det är skolans fel?

Jakob_E:

Varför skulle du vara bättre och förtjäna mer?

Ursäkta men varför säger du "dig" ? Det här handlar inte om mig. Och ja, jag håller med din text men det är inte så jag tror kommer hända. Jag tror att man kommer klassas. ( mer än vad det är idag )


   
SvaraCitera

Alla vet redan att inget av Sveriges partier är vettiga.

Du verkar inte så vettig heller dock.


   
SvaraCitera

Regn:

Har jag påstått att det är skolans fel?

Du sa ju att detta var någon som skulle ske om en skola hade "elitklasser".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Men är det rätt?

Mer rätt än att ett fåtal ska bestämma något som kränker så mångas integritet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Regn:

Är man extra smart får man sina Mvg som bevisar det. Man får sina goda omdömen som bevisar det.

Alltså ursäkta! Men det handlar inte bara om betyg/omdömen. Jag skulle kunna ha gått i en "elitklass" i grundskolan om de funnits då. Men nu fanns ju inte det, så jag fick gå i vanlig klass. Och visst, omdömena var bra men efter 7 års "bromsning" i vissa ämnen (inte som i att de planerade att bromsa mig och de andra som var lika "snabba", men för att de hade planer på vad som skulle vara gjort och vi fick ingen möjlighet att utveckla oss utöver det) så blev mina betyg ändå inte så bra som de kunde ha blivit med bättre förutsättningar för mig/oss...

Regn:

Det ska vara 50% ansvar både hos pappan och mamman,

Nej! Det ska finnas möjlighet att dela upp det så, men varje familj ska själv få avgöra hur det ska delas. Det är inte alltid det är bäst för barnen att vara lika mycket med båda föräldrarna...


   
SvaraCitera