Aviseringar
Rensa alla

inkomst?


Ämnesstartare

jag håller på att ansöka om studiebidrag o nu kommer frågan hur jag ska hantera detta.

jag betalar inkomstskatt då pengar jag får in på ränta, aktieförsäljning och dylikt ger mig 6000-8000kr per månad.

detta klassas alltid som inkomst men hur ska jag fylla i det här? min inkomst varierar kraftigt beroende på när jag säljer aktier och om det är hög- eller lågkonjuktur

inkomst.JPG


   
Citera
Ämnesstartare

Medelvärde?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh jösses [zzz] Hur hade du tänkt klara dej i livet lilla gosse?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Medelvärde?

säker?

Tickstart:

Åh jösses Hur hade du tänkt klara dej i livet lilla gosse?

dårå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

dårå?

Just ramblin [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

säker?

Ingen aning, en gissning, men hur annars skulle det kunna vara?

Har du inget intelligent päron som kan hjälpa dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Har du inget intelligent päron som kan hjälpa dig?

säg inte saker du inte är säker på. nej päron inte hemma, o vill få iväg det här innan klockan 20:00


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

säg inte saker du inte är säker på. nej päron inte hemma, o vill få iväg det här innan klockan 20:00

Det var en GISSNING din oförskämda typ, anyhows, BRA ställe att vända sig till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Det var en GISSNING din oförskämda typ, anyhows, BRA ställe att vända sig till.

älskar dig [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

älskar dig [crazy]

bajs på dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

ränta

Ränta som betalas ut per månad? Vad är det för ränta och vilken bank?

värdeuppgift:

min inkomst varierar kraftigt beroende på när jag säljer aktier och om det är hög- eller lågkonjuktur

Hur ofta menar du att konjunkturen ändras eftersom att du är rädd att skriva in fel siffror?[ops]

Jag är lite nyfiken på hur mycket du spekulerar i aktier som ger dig 6000-8000kr avkastning per månad.[smile]

F.ö är det riktigt dumt att skriva upp inkomst som inte ens är säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ränta som betalas ut per månad? Vad är det för ränta och vilken bank?

beror på vilken bank osv, dels har jag 1.3 milj i nordea o dels c:a 0.7 milj i skandiabanken, dock är mina 700 000 i skandiabanken till vissdels tidsbundna i aktier, obligantioner o dylikt. mina pengar i nordea har inte alla samma ränta utan beror på vilket avtal jag har på en specifik summa. exempelvis får du ibland erbjudande att binda säg 300 000 i 1 år för 2.25% ränta. avkastningen varierar givetvis oxå. en del kommer forlöpande (ofta pengar som inte är tidsbundna) och vissa får man allt efter en viss period.

Chryseus:

Jag är lite nyfiken på hur mycket du spekulerar i aktier som ger dig 6000-8000kr avkastning per månad.

mamma som gör det åt mig, spekulerar dock inte så mkt, dels för att det är en ganska stor risk att allt går kuk och sedan måste man uppdatera sig ganska kontinuerligt, något jag varken har tid eller energi för. min största inkomst kommer från mina 1.3 milj i nordea som avger ränta. tror c:a 0.4 av dessa är bundna inom vissa tidsramar.

Chryseus:

Hur ofta menar du att konjunkturen ändras eftersom att du är rädd att skriva in fel siffror?

kanske var lite otydligt, det jag menar är att jag inte kan se in i framtiden och se hur stor aktieutedlning jag kommer få för jag vet inte hur exempelvis hur mkt ericson planerar att ge i utdelning. om jag säljer aktier och sedan gör en vinst så klassas det oxå som en inkomst tror jag. antag att ericson går upp 70kr på måndag, då skulle jag sälja vilket skulle öka min inkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

och vissa får man allt efter en viss period.

Om det är ränta du pratar om så är det ju inte speciellt svårt att räkna ut ett medel på ungefärlig inkomst du kommer få oavsett om de har fasta ränte-erbjudanden om du binder ditt kapital. Sånt har jag på min bank också. CSN har inga krav på att du ska kunna spå in i framtiden.

Men att skriva in eventuell avkastning på aktier är bara dumt om du frågar mig.

värdeuppgift:

antag att ericson går upp 70kr på måndag, då skulle jag sälja vilket skulle öka min inkomst.

Men det vet du inte, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Om det är ränta du pratar om så är det ju inte speciellt svårt att räkna ut ett medel på ungefärlig inkomst du kommer få. CSN har inga krav på att du ska kunna spå in i framtiden.

nej, antag att jag räknar ut det nu, och sedan får ett erbjudande i augusti om 3% ränta om jag binder 0.5 miljoner, då ändras ju min inkomst.

Chryseus:

Men det vet du inte, eller hur?

nej, därav är det mkt svårt för mig att räkna ut min inkomst...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

nej, därav är det mkt svårt för mig att räkna ut min inkomst...

Mycket svårt är det inte. Det finns hundratusentals i Sverige som har samma "problem" som dig.

För övrigt tycker jag att det inte är genomtänkt att ha så pass mycket pengar på bankkonton när det finns fonder som överlag ger bättre avkastning än bankräntan.

T.o.m ett ICA-konto hade gett dig bättre avkastning.


   
SvaraCitera