Aviseringar
Rensa alla

inkomst?


Ämnesstartare

Chryseus:

som dig

som du*

Chryseus:

För övrigt tycker jag att det inte är genomtänkt att ha så pass mycket pengar på bankkonton när det finns fonder som överlag ger bättre avkastning än bankräntan

jag är mkt medveten om det, ska dock plugga medicin utomlands som kostar c:a 1 milj kronor och kan inte ha dom bundna i fonder eller dylikt.

Chryseus:

T.o.m ett ICA-konto hade gett dig bättre avkastning.

du vet inte vilka typ av avtal jag har med nordea tkr jag det är ett klent uttal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NOW IT'S TO LATE MOHAhAHa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

NOW IT'S TO LATE MOHAhAHa

nja, bara lite mer krångligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

som du*

Relevant i samtalet?

värdeuppgift:

jag är mkt medveten om det, ska dock plugga medicin utomlands som kostar c:a 1 milj kronor och kan inte ha dom bundna i fonder eller dylikt.

Eh? Det är ju på banken som du binder ditt kapital till en fast och högre ränta genom "avtal" som du påpekar att du har? Det finns väldigt få fonder där man binder kapital.

värdeuppgift:

du vet inte vilka typ av avtal jag har med nordea tkr jag det är ett klent uttal

Nej det vet jag inte. Men något drömavtal skulle jag inte tro att småsparare får.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Eh? Det är ju på banken som du binder ditt kapital till en fast och högre ränta genom "avtal" som du påpekar att du har? Det finns väldigt få fonder där man binder kapital.

jag binder pengar ja, men för att få börja så kräver ofta skolor ett intyg över att du kan betala. e väldigt krångligt att visa värdet på fonder osv. sedan är det som du säkert vet lågkonjuktur och något idiotiskt att investera pengar.

Chryseus:

Nej det vet jag inte. Men något drömavtal skulle jag inte tro att småsparare får.

kan kolla senare ikväll vad som gäller, återkommer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

men för att få börja så kräver ofta skolor ett intyg över att du kan betala. e väldigt krångligt att visa värdet på fonder osv.

Att visa värdet på fonder är absolut inget krångligt. Det är bara att få ett papper utskrivet och/eller hemskickat. Att visa ett bestående värde är däremot svårt eftersom att fonder är rörliga. Men att någon skulle neka dig för att du visar upp ditt kapital i fonder istället för bankkonton har jag svårt att tro på. Om du ska låna pengar på banken så duger även fonder som säkerhet för lånet.

Sen antar jag att du inte betalar "1 miljon" rakt upp och ned vid utbildningens start utan att det är uppdelat i terminsavgifter. Alltså är kraven på exakt kapitalinnehav ännu mindre. Det är inte skolan som förlorar på om du inte har råd den sista terminen, det är du.

värdeuppgift:

sedan är det som du säkert vet lågkonjuktur och något idiotiskt att investera pengar.

Nej? Det är i lågkonjunkturer som man ska investera. De som investerar i en befintlig högkunjunktur är ju riktigt blåsta. Lågkonjunktur eller skiftet mellan låg och hög är det ultimata. Inbördes rankat.

värdeuppgift:

kan kolla senare ikväll vad som gäller, återkommer

Be my guest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

eller skiftet mellan låg och hög

det stämmer, o vi är långt däeifrån.

Chryseus:

Det är i lågkonjunkturer som man ska investera

nej

Chryseus:

Om du ska låna pengar på banken så duger även fonder som säkerhet för lånet.

idiotiskt att låna när jag har en god likviditet.

Chryseus:

t visa ett bestående värde är däremot svårt eftersom att fonder är rörliga

kul att du svarar på dina egna frågor

Chryseus:

. Men att någon skulle neka dig för att du visar upp ditt kapital i fonder istället för bankkonton har jag svårt att tro på.

eftersom jag betalar min skolgång och skolan inte tar fonder som betalning så kan jag tyvärr inte göra så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

min största inkomst kommer från mina 1.3 milj i nordea som avger ränta.

och du tycker fortfarande att kapitalism är logiskt? svinaktigt, ärligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

det stämmer, o vi är långt däeifrån.

Nej det är vi inte.

värdeuppgift:

nej

Jo, det är det. Det ultimata hade varit att ha investerat på börsen vid årsskiftet 2008-2009 då den troliga botten för börserna runt om i världen nåddes. Nu är det den långa uppförsbacken till nästa topp som gäller. Enligt mina egna observationer, Internationella valutafondens rapport och OECDs rapport.

Sedan årsskiftet har börserna runt om i världen haft en stigande kurva som senast sågs på våren 2007 innan allt började kraschade samman.

Så sätt igång att investera skulle jag säga.[smile]

värdeuppgift:

kul att du svarar på dina egna frågor

Men nu är det så att ingen seriös skola eller bank kräver att man ska kunna visa bestående värde.[rolleyes]

värdeuppgift:

eftersom jag betalar min skolgång och skolan inte tar fonder som betalning så kan jag tyvärr inte göra så

Man binder fortfarande inte kapital i fonder. Du kan sälja dina fonder när du vill och omvandla de till pengar på bankkontot precis som med aktier. Du borde verkligen låta din mamma ta hand om det här. Eller nej.. inte om hon ska sätta in dina pengar på ett kontot med kass ränta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

iosib:

och du tycker fortfarande att kapitalism är logiskt? svinaktigt, ärligt.

Det är väl klart att man ska få "betalt" för att låna ut och riskera sina pengar? Om man inte har något jobb så skulle jag tippa på att de flesta ungdomars räntor är den största inkomsten de har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Det är väl klart att man ska få "betalt" för att låna ut och riskera sina pengar?

fast med tanke på var de pengar du får i avkastning kommer ifrån så tycker jag knappast det. snarare borde produktionsmedlen bli allmän egendom så att alla kan tjäna sitt levebröd utan att bli exploaterade när de försöker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

Fast med tanke på var de pengar du får i avkastning kommer ifrån så tycker jag knappast det.

Var menar du att pengarna som man får i ränta från banken kommer ifrån och varför tycker du knappast det? Är du införstådd med bankernas affärsidé?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nej det är vi inte.

tolkar vi olika.

Chryseus:

Men nu är det så att ingen seriös skola eller bank kräver att man ska kunna visa bestående värde.

skola kan kräva betalning.

Chryseus:

. Du kan sälja dina fonder när du vill och omvandla de till pengar på bankkontot precis som med aktier.

kostar att sälja för tidigt, med tanke på hur fonderna gått på sistone vore det inte jättesmart.

Chryseus:

Enligt mina egna observationer, Internationella valutafondens rapport och OECDs rapport.

ja, o OECD gick oxå ut en vecka innan IT-bubblan sprack o sa: nu är det dags att investera.

Chryseus:

aktier. Du borde verkligen låta din mamma ta hand om det här. Eller nej.. inte om hon ska sätta in dina pengar på ett kontot med kass ränta.

eftersom jag är förmånskund på nordea har jag antagligen bättre ränta än du nånsin kommer förhandla fram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Var menar du att pengarna som man får i ränta från banken kommer ifrån

de pengar som man får ut av investerad kapital kommer ifrån arbetarnas mervärde. ju mer investerad kapital man har desto mer får man ut av andras arbete, eller för att säga det krasst: de redan rika blir rikare på de fattigas bekostnad.

Chryseus:

Är du införstådd med bankernas affärsidé?

ja, det är jag. men bara för att något ser ut på ett visst sett betyder inte det att jag nödvändigtvis tycker om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

ja, det är jag. men bara för att något ser ut på ett visst sett betyder inte det att jag nödvändigtvis tycker om det.

men björn borg gillaru


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

men björn borg gillaru

nej. har du inte hört om hur jag fick dem?


   
SvaraCitera