Aviseringar
Rensa alla

Inlagda?


Ämnesstartare

Leijonsparf:

2000 kcal om dagen går man inte upp i vikt speciellt snabbt på, även med minimal aktivitet.

om man ätit runt 50 kcal om dagen innan, borde man ju gå upp en jävla massa.


   
SvaraCitera

Standardschemat såg ut såhär ungefär... Kan rabbla det utantill, ack vad man stirrade på det.

Frukost: 1 tallrik gröt/filmjölk med flingor
2 glas mjölk, juice eller näringsdryck
2 smörgåsar med pålägg
Mellanmål: näringsdryck eller juice
Lunch: 1 portion mat
1 glas juice/mjölk/näringsdryck
Mellanmål: näringsdryck eller juice
Middag: 1 portion mat
1 glas mjölk/juice/näringsdryck
Kvällsmål: 2 glas mjölk/juice/näringsdryck
2 smörgåsar med pålägg

Med min tränade hjärna (sjukdomen gjorde mig till en lirare på matte) får jag det allt som allt till 2000 kalorier, om man inte har extra kaloririk näringsdryck, då energimängden kan utökas ytterligare.
Eftersom jag inte orkade tugga i mig så stor mängd energi fick jag väldigt kaloririk näringsdryck, ändå kom jag bara upp i kanske 1500-1700 kalorier som mest (hade heller inte viljan att gå upp i vikt, det bör tilläggas).


   
SvaraCitera

ohfckyou:

om man ätit runt 50 kcal om dagen innan, borde man ju gå upp en jävla massa.

Du tror att det en söndersvält kropp prioriterar att lägga energi på är att öka kroppsmassan? Istället för att till exempel börja reparera organ och ta hand om nödvändiga funktioner?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Du tror att det en söndersvält kropp prioriterar att lägga energi på är att öka kroppsmassan? Istället för att till exempel börja reparera organ och ta hand om nödvändiga funktioner?

vätska går man upp i först


   
SvaraCitera

kennyman:

jag skulle aldrig klarat [tard]

Man har inte något val då.


   
SvaraCitera

isola:

Man har inte något val då.

nej, men endå [tired]


   
SvaraCitera

kennyman:

nej, men endå [tired]

Vadå men ändå? Man dör annars [tard]


   
SvaraCitera

isola:

Vadå men ändå? Man dör annars [tard]

men endå, jag tycker fortfarande att det skulle vara vidrigt och jag skulle inte klara det. Även om jag såklart få göra det endå. Men bara för att jag gör vissa saker betyder det inte att jag klarar av det [rolleyes]


   
SvaraCitera

Mårran:

vätska går man upp i först

Ja, man går upp i vätska när man inte befinner sig i ett konstant tillstånd av vätskebrist. Det har ingenting att göra med vad jag sa.


   
SvaraCitera

kennyman:

Men bara för att jag gör vissa saker betyder det inte att jag klarar av det [rolleyes]

Utför man saker så har man ju klarat av dem, men med det inte sagt att man inte kan må dåligt medan man gör dem.


   
SvaraCitera

isola:

Utför man saker så har man ju klarat av dem, men med det inte sagt att man inte kan må dåligt medan man gör dem.

inte alltid i min värld [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Du tror att det en söndersvält kropp prioriterar att lägga energi på är att öka kroppsmassan? Istället för att till exempel börja reparera organ och ta hand om nödvändiga funktioner?

det var iofs bara ett exempel. om man äter väldigt lite går man upp i vikt snabbt om man ökar det dagliga kaloriintaget en jävla massa, och det är en sak som är säker.


   
SvaraCitera

ohfckyou:

det var iofs bara ett exempel. om man äter väldigt lite går man upp i vikt snabbt om man ökar det dagliga kaloriintaget en jävla massa, och det är en sak som är säker.

Nej, det gör man inte. Den enda anledningen till att man alls kan se en viktförändring är att vattennivåerna i kroppen återgår till det normala. För att faktiskt öka i kroppsmassa behöver du äta betydligt mer än ditt faktiska kaloribehov, som är runt 2000 kcal/dygn.

Personer som svält sig länge går upp långsammare i vikt på ett kaloriöverskott än personer som inte gjort det, som äter lika mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Personer som svält sig länge går upp långsammare i vikt på ett kaloriöverskott än personer som inte gjort det, som äter lika mycket.

men så har jag inte ens nämnt hur länge mitt "exempel" svält sig.


   
SvaraCitera

aa inlagda gurkor


   
SvaraCitera