Aviseringar
Rensa alla

inrikesfödd = svensk ??


Ämnesstartare

Woho:

Nej, svensk=svenska föräldrar.

Vilka är svenskar?


   
SvaraCitera
Flash

Amsle:

Vilka är svenskar?

Vad är din definition av "svensk"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

Vad är din definition av "svensk"?

Jag har samma definition som dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

stämmer det eller vad ?

Jag har en polare som heter Fredrik, han är adopretad från colombia, och är är en av de svenskaste personer jag känner.

För mig är svenskhet en mental och kulturell inställningsfråga snarare än hudfärg och ursprungsland.


   
SvaraCitera

AndyH:

För mig är svenskhet en mental och kulturell inställningsfråga snarare än hudfärg och ursprungsland.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En persons födelseplats är inte avgörande för din kulturella tillhörighet. Det är ganska simpelt faktiskt. Delar du inte den svenska kulturen, etniciteten och dess uppfattningar och mentala synsätt så är du ingen svensk, oavsett vart du är född.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Woho:

Nej, svensk=svenska föräldrar.

nej, svensk = inrikesfödd eller/och svensk = svenska föräldrar eller/och svensk = svensk medborgarskap. Om man har svenska föräldrar är man förmodligen inrikesfödd vilketfall.

Du menar att man kan vara svensk om man är inrikesfödd men de måste inte vara så?

om man är svensk om man har svenska föräldrar. Betyder inte det att det inte finns några svenskar, om man skulle följa definitionen till punkt och pricka. Då Svergie började bli en nation någon gång på 1400 talet.

En ny tanke jag fick, svensk = kungen tycker man är svensk? :D:D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Delar du inte den svenska kulturen, etniciteten och dess uppfattningar och mentala synsätt så är du ingen svensk, oavsett vart du är född.

Varför är etnicitet så jävla viktigt? Bor i Malmö och känner hur många som helst invandrare som är som vilka andra svenskar som helst, enda som skiljer är utseende. Klart det uppstår klyftor om man aldrig blir accepterad som en "svensk" bara för att man ser annorlunda ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Varför är etnicitet så jävla viktigt? Bor i Malmö och känner hur många som helst invandrare som är som vilka andra svenskar som helst, enda som skiljer är utseende.

Då är de assimilerade, brukar inte sd iaf ha något emot. har jag för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Då är de assimilerade, brukar inte sd iaf ha något emot. har jag för mig.

Fortarande onödigt att bli stämplad annorlunda, vad är meningen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MAN ÄR SVENSK NÄR MAN ÄR UPPVÄXT MED ASTRID LINDGREN OCH ÄTER KÖTTBULLAR VARJE JUL OCH GICK PÅ DAGIS OCH TITTAT PÅ MELODIFESTIVALEN OSV OKEJ!?!? [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Fortarande onödigt att bli stämplad annorlunda, vad är meningen?

nej jag tycker ju att om man är assimilierad och även intigrerad så är man ju svensk. att vara svensk, har ju att känna att man hör ihop med sammhället. Om man ska hårddra det så är folk i utanförskap eventuellt mindre svenskar enligt den definitionen. Typ såhär, man känner någon som känner någon osv som känner kungen. [crazy] [bigsmile]


   
SvaraCitera
Flash

Herr Luver:

OCH GICK PÅ DAGIS

Jag spenderade dagarna hos en "dagmamma".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver:

MAN ÄR SVENSK NÄR MAN ÄR UPPVÄXT MED ASTRID LINDGREN

är jag. [crazy]

Herr Luver:

ÄTER KÖTTBULLAR VARJE JUL

gör jag, varoriten på julbordet ... även då jag tycker jul är överskattat

Herr Luver:

H GICK PÅ DAGIS O

gjorde jag, men var hemma med mamma rätt så länge [cute][cute]

Herr Luver:

MELODIFESTIVALEN OSV OKEJ!?!?

var ca 3 592 000 som tittade på melodifestivalen 2009 om jag förstått sifforrna korrekt. jag var inte en bland dom [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

Jag spenderade dagarna hos en "dagmamma".

Jag är tydligen mer svensk än dig då.


   
SvaraCitera