Aviseringar
Rensa alla

Insett att jag har asperger


Ämnesstartare

Tja. Har precis insett att jag lider av asperger, och jag är 19. Helvete. Att inse att man hela livet har bettett sig som en idiot, att folk har skrattat åt en och pratat om en. Pratade med min farsa nyss men han ignorerar vad jag säger och pratar om någonting annat för att få mig att glömma, vilket funkade bra en stund men senare kom jag ihåg att jag har asperger.

Jag har skämt ut mig som fan, mår piss just nu, att gå tillbaks till skolan, att möta alla som har sätt hur jag är..

Vad ska jag göra? Jag måste bli av med mitt idiotiska sociala beteende.


   
Citera

Vad är det som du tror gör dig till aspie? Tror att många kan ha aspiedrag utan att vara aspies.


   
SvaraCitera

jag har asperger, pm:a om du känner för o snacka nån gång

(har du en diagnos eller har du 'insett')


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Vad är det som du tror gör dig till aspie? Tror att många kan ha aspiedrag utan att vara aspies.

Jag kollade alla symptom på asperger och dom stämde in på mig, minnen kommer tillbaka om hur jag har bettet mig, som är typiska asperger beteenden.


   
SvaraCitera

asperger353:

Jag kollade alla symptom på asperger och dom stämde in på mig, minnen kommer tillbaka om hur jag har bettet mig, som är typiska asperger beteenden.

Jag/många andra/de flesta har också aspiedrag men jag/många andra/de flesta har inte aspergers för det, gå till en psykolog innan du självdiagnostiserar dig.

Beskriv gärna vad det är du har för symptom.


   
SvaraCitera

Har du diagnostiserat dig själv eller blivit diagnostiserad utav någon professionell?


   
SvaraCitera

asperger353:

Att inse att man hela livet har bettett sig som en idiot, att folk har skrattat åt en och pratat om en.

Men bara för att du har en diagnos betyder det väl inte att du måste göra precis allt som diagnosen omfattar. Och om du har varit socialt awkward osv, hur kan du då inse det om du har en störning som gör att du inte märker av sådant?


   
SvaraCitera

diagnosciterade just mig själv till det också, fast uppfyller nog de vanliga symptomen genom andra sjukdomar.

Men prata med en hjärnskrynklare kanske kan göra gott.
finns dock överhängande risk för motsatt effekt


   
SvaraCitera
Issen

Nästan alla uppfyller symptom som ligger under aspergers. Man vore mer sjuk om man inte gjorde det än om man gör det. Aspergers är ofta snarare starkare varianter och eventuellt flera av de problemen som varenda människa har.

Så att ge dig själv diagnosen är dels fel för att ja... det ska någon som faktiskt så att säga har befogenheten att göra det... för de andra så... egentligen, what de fuck spelar det för någon roll om du vet det nu. Det viktigaste är vare sig du har ett namn eller inte på det att du har en svårighet... att hitta sina problem är första steget att möta dom, jobba på dom och utvecklas. Folks stora problem är från början att dom inte vet vad deras problem egentligen är, men det behöver man egentligen inget namn på för att komma ur.

Kort och sagt, om absolut vill veta för att det känns känns psykiskt bättre så ta reda på det hos någon som vet. Annars är jag bara glad att du upptäckt de område som du behöver hjälp med och kunna jobba för att bli bättre i... självinsikt. Och också som många säkert redan sagt, pröva olika metoder. Prata är ofta väldigt bra... måste inte vara en psykolog utan de viktiga där är att det är någon du litar på som inte nonchalerar vad du känner.


   
SvaraCitera

Du kan ju inte diagnostisera dig själv heller, knasboll.


   
SvaraCitera

Du har inte insett att du har Asperger, du tror att du har Asperger. Att läsa om och känna igen sig i ett neuropsykiatriskt funktionshinder är inte samma sak som att faktiskt ha det.

Gå till en psyatriker, be om en neuropsykiatrisk utredning och låt denne bedöma om det överhuvudtaget verkar nödvändigt. Om du nu har Asperger kan du i så fall få hjälp att förändra ditt beteende.


   
SvaraCitera

asperger353:

Vad ska jag göra? Jag måste bli av med mitt idiotiska sociala beteende.

Det är nog tyvärr bara att acceptera att du är som du är. Alla är vi olika, med olika handikapp och funktionsnedsättningar. Sen så kan man givetvis arbeta med sig själv för att fungera mer socialt..
Gå till en läkare elr dylikt och be dom att göra ett utredning så då får det på papper och eventuell medicinering. Sen kan du också prata med andra som har det och läsa böcker om det för att få mer insikt och förståelse för det.


   
SvaraCitera

asperger353:

Vad ska jag göra? Jag måste bli av med mitt idiotiska sociala beteende.

Begära en remiss. Man kan inte ‹inse› att man har en neuropsykiatrisk diagnos. Det tar kanske minst en månad att få en sådan utredd av en psykiater som har rätt kompetens och är inget man gör i en handvändning.

asperger353:

Jag kollade alla symptom på asperger och dom stämde in på mig, minnen kommer tillbaka om hur jag har bettet mig, som är typiska asperger beteenden.

‹Minnen kommer tillbaka› är tyvärr rätt dåligt att gå på då man omedvetet anpassar dem så de skall passa med den bild man för stunden vill se. Att kolla symptom är farligt: varannan tonåring kommer tro sig ha borderline om de fick läsa DSM-IV:s kriteria. De diagnoser jag har stämmer jag inte till fullo in på alla diagnoskriteria… Det är liksom lite mer till en diagnos än en snabb blick på en lista och bocka av.

asperger353:

Vad ska jag göra? Jag måste bli av med mitt idiotiska sociala beteende.

Tja, du kan ju berätta hur det ger sig till känna? För det första så beter sig alla med aspergers inte likadant och för det andra så har du inte fått diagnosen bekräftad av en neuropsykiatrisk utredning. De värsta problem som finns, socialt, med aspergers brukar växa bort med tiden (typ när man blir tonåring) – fast nu är du ju äldre. Därtill så kan man få lite terapi och träffa psykolog för att lära sig olika copingtekniker för att klara av vardagen. Hur som så kan ingen säga så mycket som kan vara dig till hjälps eftersom du inte på något sätt beskrivit hur ditt ‹idiotiska sociala beteende› är.


   
SvaraCitera

asperger353:

Att inse att man hela livet har bettett sig som en idiot, att folk har skrattat åt en och pratat om en.

Har folk ofta påpekat att du nog har asperger lr?
För om ingen någonsin gjort det under dessa 19 år kan det väl inte vara så utmärkande?

Hade en tjej med aspeger i min klass och hon förstod inte ironi, om man pratade abstrakt, klumpig motorik. Hon fick sin diagnos som 6 åring.
(hon kunde även alla namnsdagar utantill 🙂

Du kanske tror att du är mer udda än vad du är.


   
SvaraCitera

du måste skämta? om du skulle haft asperger skulle nån märkt det, du vill ha en diagnos för att ha något skylla på men jag kan lova dig att ha asperger är inte som i "i rymden finns inga känslor"...

jag vet många personer som har spelat mkt datorspel genom sin uppväxt som sedan anser att deras beroende är pga "asperger" jävla skitsnack och klart som fan att dem är dåliga i socialt samspel för dem inte har lärt sig hur man umgås med folk...

sen om du inte har nån i släkten som har asperger eller autism kan jag fan nästan lova dig att du inte har det.

Ta tag i skiten istället för att tycka synd om dig själv


   
SvaraCitera