Aviseringar
Rensa alla

insomningstabletter.


Ämnesstartare

Jag behöver hjälp med en sak.
Jag ska till läkaren snart och få utskrivet insomningstabletter för jag har jätte jätte svårt att somna.
Vet ni något bra läkemedel som kan få mig att somna ?,jag är under 18 och då skriver inte läkarna ut sömntabletter så lätt men finns de typ något lugnande som funkar bra ?
ej atarax eller Theralen tack ... för dom suger..[n]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Läkaren vet detta bäst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är det bara sömnproblem du har? jag fick Mirtazapin mot både nedstämdhet och insomningsproblem så om du har den problematiken är det kanske en bra ide. har även haft lergigan en kortare tid, men fick så vissa ovanliga med allvarliga biverkningar så det inte funkade alls så kan inte säga hur bra de verkar för dig

annars vet jag inte riktigt, gissar på att du fann atarax för verklöst och theralen för mycket efterverkan... har inte gått på så många receptbelagda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ja som isola skrev så vet ju läkaren normalt sett bäst men det kan vara bra att veta vad för alternativ som finns

en vän som försökte få lugnande blev först totalnekad under "vi ger inte ut benzo till folk utan ordentlig utredning" och när hon frågade efter något annat (som ändå var starkare än atarax) så sa läkaren ungefär att det inte fanns något annat.
då fick hon själv säga "men typ theralen då?" och läkaren bara "jo det kan jag iofs skriva ut"

kan säga att jag hade svårt att bestämma om jag ville facepalma mig eller läkarn när jag hörde om det, så jävla efterblivet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bensodiazepinbesläktade läkemedel, propavan, lergigan, melatonin, antidepressiva och låga doser av en del neuroleptika är väl det du lär få utskrivet mot sömn om din läkare inte vill ge dig bensodiazepiner (och det vill de i regel inte om du inte prövat det tidigare först).

Vilket som fungerar bäst för dig beror dels på vilken typ av sömnproblem du har och dels på helt individuella faktorer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

... tänkte skriva Valerina Natt. Fungerade bra för mig när det tog väldigt lång tid för mig att somna ett tag.

Men att dömma av vad alla andra har skrivit där uppe vill du kanske har något lite mindre mesigt än så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

jag är under 18 och då skriver inte läkarna ut sömntabletter så lätt

Jasså, fick från BUP när jag var 13 iaf, (Imovane)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har jätte svåra insomningsproblem och när ja väl somnar sover jag HÖGST i två timmar:/ , så behöver något som funkar bra.
va gav lergigan dig för biverkningar ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TisselTessel:

"vi ger inte ut benzo till folk utan ordentlig utredning"

benzo räknas la som narkotikaklassat ?, o de är drf de är så svårt att få utskrivet :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

Jag har jätte svåra insomningsproblem och när ja väl somnar sover jag HÖGST i två timmar:/ , så behöver något som funkar bra.

Om du inte bara har svårt med insomning utan även med att hålla dig sovande så behöver du något som är långtidsverkande. Rent spontant skulle jag gissa på att neuroleptika av något slag fungerar bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

tänkte skriva Valerina Natt. Fungerade bra för mig när det tog väldigt lång tid för mig att somna ett tag.

jag vet inte hur dom fungerar men hur bra är dom ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Rent spontant skulle jag gissa på att neuroleptika av något slag fungerar bäst.

0ch de är ?,
jag vill ha något som man inte blir trött på dagen efter .. så att man inte ens orkar gå upp o är helt seg på ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnsisjön_:

Jasså, fick från BUP när jag var 13 iaf, (Imovane)

men hur gammal är du nu da ?, läkarna kanske har blivit strängare med åren 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

men hur gammal är du nu da ?, läkarna kanske har blivit strängare med åren 😮

[blush] säger ej, 22+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnsisjön_:

säger ej, 22+

okeej men då har dom nog blivit strängare med åren, för de var ju rätt länge sen du va 13 [crazy]


   
SvaraCitera