Aviseringar
Rensa alla

insomningstabletter.


Ämnesstartare

ungdom94:

för de var ju rätt länge sen du va 13

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

0ch de är ?, jag vill ha något som man inte blir trött på dagen efter .. så att man inte ens orkar gå upp o är helt seg på ...

En läkemedelsgrupp. Används i regel för behandling av psykoser och bipolär sjukdom, men ibland även för sömnproblem och ångest. Vill du ha sömnmediciner som är långtidsverkande och effektiva så kommmer de definitivt göra dig tröttare dagen efter, åtminstone i början. Enda undantaget där är melatonin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnsisjön_:

säger ej, 22+

Fick också Imovane (och Stilnoct, och en bunt andra sömnmedel) när jag var 13. Är 20 nu. Fick fortfarande sömnmedel och benso när jag var 17, och det var 3 år sedan. Tror inte de har gjort några dramatiska förändringar sedan dess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[mad] ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Enda undantaget där är melatonin.

hur fungerar dom da ? , får man det utskriviet av läkarna lätt ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fick också Imovane (och Stilnoct, och en bunt andra sömnmedel) när jag var 13. Är 20 nu. Fick fortfarande sömnmedel och benso när jag var 17, och det var 3 år sedan. Tror inte de har gjort några dramatiska förändringar sedan dess.

Okeej men jag ska försöka berätta så bra som möjligt om mina problem så kanske jag kan få de [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

hur fungerar dom da ? , får man det utskriviet av läkarna lätt ?

Melatonin är ett naturligt sömnhormon, som man också kan få i tabletter. Det har inga biverkningar som är särskilt vanligt förekommande och är inte toleranshöjande. När jag fick det så var det licensbelagt, men vet inte riktigt hur det ser ut nu. Har ingen aning om huruvida det är lätt eller svårt att få utskrivet.

ungdom94:

Okeej men jag ska försöka berätta så bra som möjligt om mina problem så kanske jag kan få de

Ingen större poäng med vare sig Stilnoct eller Imovane om du sover så pass lite när du väl har somnat, båda är rätt korttidsverkande. Tror samma sak gäller för Sonata. Eventuellt kan din läkare bedöma att du behöver dem i kombination med långtidsverkande sömnmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fick fortfarande sömnmedel och benso när jag var 17, och det var 3 år sedan.

A det är stört, första gången jag blev erbjuden någon form av ångestdämpande var det Sobril och senare Stesolid, jag tackade nej och tillslut fick jag atarax. Det fungerade för mej. Tycker dom kunde börjat åt andra hållet [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnsisjön_:

A det är stört, första gången jag blev erbjuden någon form av ångestdämpande var det Sobril och senare Stesolid, jag tackade nej och tillslut fick jag atarax. Det fungerade för mej. Tycker dom kunde börjat åt andra hållet

Dom började från andra hållet för min del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okeej tack så mycket allihopa [smile], ska försöka snacka med min läkare o berätta så mycket som möjligt om mina sömnproblem :p.


   
SvaraCitera