Aviseringar
Rensa alla

Installera windows xp på en tom sata hårddisk?


Ämnesstartare

Jag håller på att köpa en ny dator fast utan något operativ system installerat. Tänkte då bara använda min gamla windows xp och installera när den väl har kommit. Men från vad jag har hört så kan inte sata hårdiskar, vilket det är i datorn, läsa windows xp skivor. Hur gör jag då?

Vad jag tänkte då istället är att ladda ner windows 7 eller vista och försöka installera från en usb minne (har inga cd-rw som är över 3gb. Lägger jag bara iso filen i usb minnet och sedan bara sätta in den i datorn och börja installera?


   
Citera

DrTeletubbie:

så kan inte sata hårdiskar, vilket det är i datorn, läsa windows xp skivor. Hur gör jag då?

Jo det borde gå.

DrTeletubbie:

Vad jag tänkte då istället är att ladda ner windows 7 eller vista och försöka installera från en usb minne (har inga cd-rw som är över 3gb. Lägger jag bara iso filen i usb minnet och sedan bara sätta in den i datorn och börja installera?

Nope, du måste göra en bootable USB så att datorn startar installationsprogrammet från USBn.
Googla.


   
SvaraCitera

DrTeletubbie:

Men från vad jag har hört så kan inte sata hårdiskar, vilket det är i datorn, läsa windows xp skivor. Hur gör jag då?

Hur ny är hårddisken? xp kommer fungera dåligt på nyare diskar om man inte formaterar på ett visst sätt. Läs manualen till din HD om detta påverkar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Hur ny är hårddisken? xp kommer fungera dåligt på nyare diskar om man inte formaterar på ett visst sätt. Läs manualen till din HD om detta påverkar dig.

Bryr mig inte så mycket om det inte "fungerar korrekt", eftersom jag kommer mer eller mindre installera windows 7 eller vista efteråt.

Myksa:

Jo det borde gå.

Oavsett vilken typ av HDD?

Myksa:

Nope, du måste göra en bootable USB så att datorn startar installationsprogrammet från USBn.
Googla.

Jo, kollade lite hur man gjorde och vet mer eller mindre hur man gör. Men eftersom jag inte har själva datorn här så vet jag ej om bioset stödjer booting av ett usb. Har det med hur ny moderkortet är?

Mitt moderkort: MSI AM2 NF520 DDR-2 SATA-2


   
SvaraCitera

DrTeletubbie:

Men eftersom jag inte har själva datorn här så vet jag ej om bioset stödjer booting av ett usb. Har det med hur ny moderkortet är?

Det gör nog nästan alla.


   
SvaraCitera

Varför envisa med ett 10 år gammalt OS.


   
SvaraCitera

DrTeletubbie:

Bryr mig inte så mycket om det inte "fungerar korrekt", eftersom jag kommer mer eller mindre installera windows 7 eller vista efteråt.

Varför ska du då lägga in xp i första taget när du lika gärna kan emulera på win 7?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Varför envisa med ett 10 år gammalt OS.

Dan_the_ironman:

Varför ska du då lägga in xp i första taget när du lika gärna kan emulera på win 7?

Har inga cd:n som är över 3gb, enbart 700mb skivor, och har (hadde?) ingen aning om bioset kan boota up usb.


   
SvaraCitera

DrTeletubbie:

Har inga cd:n som är över 3gb, enbart 700mb skivor

Det kanske r för att d1 nt finns CD-skivor på över 700 MB...


   
SvaraCitera

DrTeletubbie:

Lägger jag bara iso filen i usb minnet och sedan bara sätta in den i datorn och börja installera?

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/893716-installera-windows-...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det kanske r för att d1 nt finns CD-skivor på över 700 MB...

Lol, det visste inte jag [cool]


   
SvaraCitera

DrTeletubbie:

Lol, det visste inte jag

DrTeletubbie:

Har inga cd:n som är över 3gb

jaha


   
SvaraCitera