Aviseringar
Rensa alla

Inte ens tyskar kan tyska


Ämnesstartare

Hampie:

der die das die
den die das die
dem der dem den
des der des den

standby:

jag tänker inte tramsa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Öh...?
Das (neutrum, nominativ), das (neutrum, ackusativ), dem (neutrum, dativ).

Der (maskulinum, nominativ), den, (maskulinum, ackusativ), dem (maskulinum, dativ).

ja nominativ heter det! 😀 Jag sa neutrum men menade nominativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

inte tramsa

Påstå inte felaktigheter i vår språkfascistdiskussion!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Påstå inte felaktigheter i vår språkfascistdiskussion!

äsch, jag försökte åtminstone...


   
SvaraCitera

standby:

ja nominativ heter det! 😀 Jag sa neutrum men menade nominativ.

Jaha..


   
SvaraCitera

mediakatt:

Fast Fil. dr är ju en förkortning, inte ett ord. Samma sak gäller Fil. som i Filipperbrevet. Och ett prefix/suffix är ju inte heller ett ord i sig.

Det är ord i betydelsen att man bara skriver Fil. och sen är nöjd.. 😛 (jag förstår vad du menar)

standby:

uber-fail på det där. Den och dem är neutrum och ackusativform av der, ju. (och dem av das också, men skitsamma)

han var runt 60år..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Det är ord i betydelsen att man bara skriver Fil. och sen är nöjd.. 😛 (jag förstår vad du menar)

Fast ord. Det är ju en förkortat titel, i första fallet. Dr skulle väl knappast kallas för ord, även om samma sak gäller där. Och vad gäller förkortningar av bibelböcker så är det väl knappast någon som skulle säga förkortningarna, eller skriva dem och förvänta sig att folk ska förstå om det inte framgår av sammanhanget?


   
SvaraCitera

mediakatt:

även om samma sak gäller där. Och vad gäller förkortningar av bibelböcker så är det väl knappast någon som skulle säga förkortningarna, eller skriva dem och förvänta sig att folk ska förstå om det inte framgår av sammanhanget?

och därmed kan man aldrig kräva att man att bara höra eller läsa ett ord ska kunna veta EXAKT vad det ordet betyder..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

och därmed kan man aldrig kräva att man att bara höra eller läsa ett ord ska kunna veta EXAKT vad det ordet betyder..?

Nej, men att hävda att ordet inte finns är väl inte riktigt samma sak? Men det stämmer att sammanhang är viktiga.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Nej, men att hävda att ordet inte finns är väl inte riktigt samma sak? Men det stämmer att sammanhang är viktiga.

precis..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

och därmed kan man aldrig kräva att man att bara höra eller läsa ett ord ska kunna veta EXAKT vad det ordet betyder..?

Det handlade inte så mycket om betydelsen i det här fallet, eftersom jag förklarade den för honom, sedan visade jag honom även ordet i min ordlista, men det var tydligen inte tillräckligt.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Det handlade inte så mycket om betydelsen i det här fallet, eftersom jag förklarade den för honom, sedan visade jag honom även ordet i min ordlista, men det var tydligen inte tillräckligt.

[surprised]
Jag har fått uppfattningen att du trodde att han inte trodde på dig tills han såg det i ordboken, och försökt få folk att förstå att det är svårt att kunna precis ALLA orden som finns i ett språk.

Men om han säger att det är ett påhittat ord - så är han überfail..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Men om han säger att det är ett påhittat ord - så är han überfail..

Japp 🙂


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Japp 🙂

kassing..


   
SvaraCitera